Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy biologii rozrodu i rozwoju zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy biologii rozrodu i rozwoju zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 1,00,30zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,30egzamin
laboratoriaL3 10 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza dotycząca rozwoju organizmów na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z przebiegiem przedzarodkowych oraz dalszych etapów procesów rozwojowych u kręgowców (na przykładzie organizmów modelowych danej jednostki taksonomicznej)
C-2Zapoznanie z genetycznymi podstawami regulacji rozwoju zarodkowego i mechanizmami determinującymi różnicowanie komórek i morfogenezę
C-3Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, prostej preparatyki laboratoryjnej oraz świadomości znaczenia wiedzy o procesach rozrodu i rozwoju w chowie i hodowli zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców2
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów3
5
laboratoria
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków. Organizacja histologiczna narządów rozrodczych.2
T-L-2Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych2
T-L-3Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)2
T-L-4Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)2
T-L-5Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zrodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)2
10
wykłady
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne znaczenie płciowości1
T-W-2Regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Powiązanie struktury z funkcją i zróżnicowaniem gamet; lokalizacja informacji rozwojowej2
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu1
T-W-4Przebieg i wybrane mechanizmy regulacji bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; sygnalizacja międzykomorkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju2
T-W-5Przystosowania do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych13
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium z zajęć audytoryjnych12
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych24
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia z zajęć laboratoryjnych25
A-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów21
A-W-3Zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B20_W01
Student zna przebieg gametogenezy i zapłodnienia; charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujące te procesy oraz ich lokalizację w obrębie narządów rozrodczych
Kn_1P_W05, Kn_1P_W01, Kn_1P_W07C-2T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3, S-4
Kn_1P_B20_W02
Student zna podstawowe etapy przebiegu procesów rozwojowych u modelowych gatunków ryb, płazów, ptaków i ssaków oraz posiada wiedzę dotyczącą podstawowych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy u kręgowców
Kn_1P_W05, Kn_1P_W01, Kn_1P_W07C-1T-A-2, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B20_U01
Student potrafi opisywać i analizować proste preparaty makro- i/lub mikroskopowe związane z budową narządów rozrodczych i gamet oraz potrafi wyjaśnić mechanizmy zasadniczych procesów rozwojowych u zwierząt kręgowych posługując się odpowiednimi przykładami modelowych układów rozwojowych
Kn_1P_U10, Kn_1P_U03C-3T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B20_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów w chowie i hodowli zwierząt
Kn_1P_K02, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-3T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B20_W01
Student zna przebieg gametogenezy i zapłodnienia; charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujące te procesy oraz ich lokalizację w obrębie narządów rozrodczych
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gametogenezy i zapłodnienia, wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy tych procesow oraz mechanizmy je regulujace, przy prezentacji popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B20_W02
Student zna podstawowe etapy przebiegu procesów rozwojowych u modelowych gatunków ryb, płazów, ptaków i ssaków oraz posiada wiedzę dotyczącą podstawowych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy u kręgowców
2,0
3,0Student zna podstawy przebiegu procesów rozwojowych niektórych modelowych gatunków kręgowców, wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy rozwoju kregowców oraz mechanizmy regulujace wczesne etapy rozwoju zarodka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B20_U01
Student potrafi opisywać i analizować proste preparaty makro- i/lub mikroskopowe związane z budową narządów rozrodczych i gamet oraz potrafi wyjaśnić mechanizmy zasadniczych procesów rozwojowych u zwierząt kręgowych posługując się odpowiednimi przykładami modelowych układów rozwojowych
2,0
3,0Student rozpoznaje większośc preparatów mikro- i makroskopowychbpoznanych na zajęciach opisując niektóre z nich. Wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady, ilustrując te zjawiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B20_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów w chowie i hodowli zwierząt
2,0
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach. Ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura C. i Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1 Podstawowe procesy rozmnażania i rozwoju osobniczego, PWN, Warszawa, 2005
  2. Jura C. i Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 2 Mechanizmy rozwoju zarodkowego. Niektóre zastosowania praktyczne współczesnej embriologii, PWN, Warszawa, 2005
  3. Albert le Moigne, Biologia rozwoju, PWN, Warszawa, 1999
  4. Twyman R.M., Krótkie wykłady. Biologia rozowju, PWN, Warszawa, 2005
  5. Maliszwewski M. (red), Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
  6. Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach, PWN, Wraszawa, 2004
  2. Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1 Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Wydwanictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  3. Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2 Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  4. Bartel H., Embriologia. Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców2
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów3
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków. Organizacja histologiczna narządów rozrodczych.2
T-L-2Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych2
T-L-3Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)2
T-L-4Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)2
T-L-5Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zrodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne znaczenie płciowości1
T-W-2Regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Powiązanie struktury z funkcją i zróżnicowaniem gamet; lokalizacja informacji rozwojowej2
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu1
T-W-4Przebieg i wybrane mechanizmy regulacji bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; sygnalizacja międzykomorkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju2
T-W-5Przystosowania do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych13
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium z zajęć audytoryjnych12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych24
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia z zajęć laboratoryjnych25
A-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów21
A-W-3Zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B20_W01Student zna przebieg gametogenezy i zapłodnienia; charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujące te procesy oraz ich lokalizację w obrębie narządów rozrodczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z genetycznymi podstawami regulacji rozwoju zarodkowego i mechanizmami determinującymi różnicowanie komórek i morfogenezę
Treści programoweT-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne znaczenie płciowości
T-W-2Regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Powiązanie struktury z funkcją i zróżnicowaniem gamet; lokalizacja informacji rozwojowej
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gametogenezy i zapłodnienia, wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy tych procesow oraz mechanizmy je regulujace, przy prezentacji popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B20_W02Student zna podstawowe etapy przebiegu procesów rozwojowych u modelowych gatunków ryb, płazów, ptaków i ssaków oraz posiada wiedzę dotyczącą podstawowych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy u kręgowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przebiegiem przedzarodkowych oraz dalszych etapów procesów rozwojowych u kręgowców (na przykładzie organizmów modelowych danej jednostki taksonomicznej)
Treści programoweT-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów
T-W-5Przystosowania do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród
T-W-4Przebieg i wybrane mechanizmy regulacji bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; sygnalizacja międzykomorkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju
T-L-2Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków. Organizacja histologiczna narządów rozrodczych.
T-L-3Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)
T-L-5Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zrodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)
T-L-4Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy przebiegu procesów rozwojowych niektórych modelowych gatunków kręgowców, wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy rozwoju kregowców oraz mechanizmy regulujace wczesne etapy rozwoju zarodka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B20_U01Student potrafi opisywać i analizować proste preparaty makro- i/lub mikroskopowe związane z budową narządów rozrodczych i gamet oraz potrafi wyjaśnić mechanizmy zasadniczych procesów rozwojowych u zwierząt kręgowych posługując się odpowiednimi przykładami modelowych układów rozwojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, prostej preparatyki laboratoryjnej oraz świadomości znaczenia wiedzy o procesach rozrodu i rozwoju w chowie i hodowli zwierząt
Treści programoweT-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne znaczenie płciowości
T-W-5Przystosowania do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród
T-W-4Przebieg i wybrane mechanizmy regulacji bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; sygnalizacja międzykomorkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju
T-W-2Regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Powiązanie struktury z funkcją i zróżnicowaniem gamet; lokalizacja informacji rozwojowej
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu
T-L-2Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków. Organizacja histologiczna narządów rozrodczych.
T-L-3Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)
T-L-4Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje większośc preparatów mikro- i makroskopowychbpoznanych na zajęciach opisując niektóre z nich. Wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady, ilustrując te zjawiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B20_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów w chowie i hodowli zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, prostej preparatyki laboratoryjnej oraz świadomości znaczenia wiedzy o procesach rozrodu i rozwoju w chowie i hodowli zwierząt
Treści programoweT-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne znaczenie płciowości
T-W-5Przystosowania do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród
T-W-4Przebieg i wybrane mechanizmy regulacji bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; sygnalizacja międzykomorkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju
T-W-2Regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Powiązanie struktury z funkcją i zróżnicowaniem gamet; lokalizacja informacji rozwojowej
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu
T-L-2Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków. Organizacja histologiczna narządów rozrodczych.
T-L-3Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)
T-L-5Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zrodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)
T-L-4Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach. Ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0