Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Parazytologia weterynaryjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Parazytologia weterynaryjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pasożytami występujacymi u zwierząt domowych, gospodarskich i wolno żyjących. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności rozpoznawania pasożytów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa morfologiczna pasożytów z różnych grup systematycznych i ich przystosowanie fizjologiczne, anatomiczne, morfologiczne i ekologiczne do specyficznego trybu życia. | 2 |
T-L-2 | Cykle życiowe wybranych gatunków pasożytów, objawy chorobowe, programy profilaktyczne w hodowli kennelowej i domowej | 2 |
T-L-3 | Choroby psów i kotów wywoływane przez pasożytnicze stawonogi: wszoły, wszawica, inwazja pcheł, świerzb, nużyca. Kleszcze u psów i kotów. | 1 |
T-L-4 | Choroby pasożytnicze zwierząt domowych. | 1 |
T-L-5 | Choroby pasożytnicze zwierząt wolno-żyjących. | 1 |
T-L-6 | Choroby pasożytnicze zwierząt gospodarskich. | 1 |
T-L-7 | Diagnostyka postaci rozwojowych pasożytów w środowisku bytowania zwierząt. | 2 |
T-L-8 | Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych. | 2 |
T-L-9 | Wykrywanie lekooporności. | 1 |
13 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna. | 1 |
T-W-2 | Fizjologiczne aspekty układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne | 1 |
T-W-3 | Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia | 1 |
T-W-4 | Biologiczne i ekologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów. | 2 |
T-W-5 | Choroby inwazyjne psów i kotów (choroby wywołane przez pierwotniaki, nicienie, przywry digeniczne i tasiemce). | 2 |
T-W-6 | Choroby inwazyjne zwierząt wolno żyjących i gospodarskich. | 1 |
T-W-7 | Pasożyty zewnętrzne (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce). | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | teoretyczne przygotowanie się do zajęć | 35 |
A-L-3 | przygotowanie się do kolokwium | 17 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 6 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka, objaśnienie |
M-3 | laboratoria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B22_W01 Student charakteryzuje pasożyty występujące u zwierząt domowych, gospodarskich i wolno żyjących (etiologia, patogeneza, rozpoznanie, epidemiologia) | Kn_1P_W21 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kn_1P_B22_W02 Student omawia sposoby zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych | Kn_1P_W21 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B22_U01 Student wykorzystuje właściwe metody diagnostyczne do wykrywania określonych pasożytów | Kn_1P_U02 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-9, T-W-7 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B22_K01 Student rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy z zakresu chorób pasożytniczych psów. | Kn_1P_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-6, T-L-9, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B22_W01 Student charakteryzuje pasożyty występujące u zwierząt domowych, gospodarskich i wolno żyjących (etiologia, patogeneza, rozpoznanie, epidemiologia) | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i omawia najczęściej występujące u poszczególnych grup zwierząt pasożyty. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_B22_W02 Student omawia sposoby zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B22_U01 Student wykorzystuje właściwe metody diagnostyczne do wykrywania określonych pasożytów | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wskazuje i wykorzystuje podstawowe metody stosowane w diagnostyce parazytologicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B22_K01 Student rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy z zakresu chorób pasożytniczych psów. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje średnią aktywność w poszukiwaniu wiedzy związanej ze studiowanym przedmiotem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierzat, PWRiL, Warszawa, 2004
- Niewiadomska K., Pojmanska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001