Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Kierowanie rozrodem, diagnostyka andrologiczna i ginekologiczna psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Kierowanie rozrodem, diagnostyka andrologiczna i ginekologiczna psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,50,20egzamin
laboratoriaL4 14 3,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu "Podstawy biologii rozrodu i rozwoju zwierząt"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
C-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia). Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa.3
T-A-2Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne). Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).2
5
laboratoria
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.2
T-L-2Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI). Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).2
T-L-3Testy funkcjonalne plemników (HOST, z JC-1).2
T-L-4Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.1
T-L-5Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego; diagnostyka obrazowa (USG i RTG, endoskopia).2
T-L-6Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.2
T-L-7Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia.2
T-L-8Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE)1
14
wykłady
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem). Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.3
T-W-2Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.3
T-W-3Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora).2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych3
A-A-4Zaliczenie zajęć audytoryjnych1
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie się do zajęć35
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć36
A-L-4Udział w konsultacjach4
A-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-3Zaliczenie wykładów1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-4Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej /referatu)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji /referatu
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C09_W01
Student wymienia i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej; zna kryteria i wytyczne podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
Kn_1P_W08, Kn_1P_W09, Kn_1P_W07C-2, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-4, S-5, S-3
Kn_1P_C09_W02
Student zna i charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów
Kn_1P_W08, Kn_1P_W09C-2, C-1T-L-8, T-L-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-4, S-5, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C09_U01
Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
Kn_1P_U10C-2, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-4, S-5, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C09_K01
Student ma świadomość znaczenia diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych; przestrzega zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
Kn_1P_K03, Kn_1P_K06C-2, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-8, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-4, S-5, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C09_W01
Student wymienia i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej; zna kryteria i wytyczne podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
2,0
3,0Student zna podstawowe metody diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej u psów; potrafi właściwie określić kryteria podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C09_W02
Student zna i charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów
2,0
3,0Student wymienia i ogólnie charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane kierowaniu rozrodem psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C09_U01
Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje podstawowe kliniczne i laboratoryjne procedury rutynowej diagnostyki układu rozrodczego psów i suk; wyniki metod stosowanych w tym zakresie interpretuje w miarę samodzielnie; ogólnie wyjaśnia podłoże oraz opisuje objawy często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C09_K01
Student ma świadomość znaczenia diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych; przestrzega zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
2,0
3,0Student poprawnie uzasadnia znaczenie diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych u psów oraz przestrzeganie zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dubiel A. (red), Rozród psów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wierzbowski S. (red), Andrologia, Wydawnictwo Platan, Kraków, 1999
  2. Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy., Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  3. Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodczej samca., Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  4. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia., Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 2013
  5. Zduńczyk S., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2014
  6. Baumgartner W. (red), Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia). Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa.3
T-A-2Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne). Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).2
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.2
T-L-2Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI). Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).2
T-L-3Testy funkcjonalne plemników (HOST, z JC-1).2
T-L-4Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.1
T-L-5Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego; diagnostyka obrazowa (USG i RTG, endoskopia).2
T-L-6Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.2
T-L-7Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia.2
T-L-8Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE)1
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem). Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.3
T-W-2Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.3
T-W-3Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora).2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych3
A-A-4Zaliczenie zajęć audytoryjnych1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie się do zajęć35
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć36
A-L-4Udział w konsultacjach4
A-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-3Zaliczenie wykładów1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C09_W01Student wymienia i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej; zna kryteria i wytyczne podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
Treści programoweT-L-3Testy funkcjonalne plemników (HOST, z JC-1).
T-L-2Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI). Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).
T-L-4Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.
T-L-6Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.
T-L-5Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego; diagnostyka obrazowa (USG i RTG, endoskopia).
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia). Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa.
T-A-2Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne). Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji /referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej u psów; potrafi właściwie określić kryteria podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C09_W02Student zna i charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
Treści programoweT-L-8Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE)
T-L-7Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia.
T-W-3Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora).
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem). Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.
T-W-2Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji /referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i ogólnie charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane kierowaniu rozrodem psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C09_U01Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
Treści programoweT-L-3Testy funkcjonalne plemników (HOST, z JC-1).
T-L-2Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI). Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).
T-L-4Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.
T-L-6Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.
T-L-5Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego; diagnostyka obrazowa (USG i RTG, endoskopia).
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem). Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.
T-W-2Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia). Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa.
T-A-2Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne). Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-4Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej /referatu)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji /referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje podstawowe kliniczne i laboratoryjne procedury rutynowej diagnostyki układu rozrodczego psów i suk; wyniki metod stosowanych w tym zakresie interpretuje w miarę samodzielnie; ogólnie wyjaśnia podłoże oraz opisuje objawy często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C09_K01Student ma świadomość znaczenia diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych; przestrzega zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
Treści programoweT-L-3Testy funkcjonalne plemników (HOST, z JC-1).
T-L-2Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI). Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).
T-L-8Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE)
T-L-4Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.
T-L-6Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.
T-L-7Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia.
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.
T-L-5Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego; diagnostyka obrazowa (USG i RTG, endoskopia).
T-W-3Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora).
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem). Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.
T-W-2Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia). Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa.
T-A-2Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne). Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-4Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej /referatu)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji /referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie uzasadnia znaczenie diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych u psów oraz przestrzeganie zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
3,5
4,0
4,5
5,0