Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Ekoturystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekoturystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiada wiedzę na temat znaczenia środowiska przyrodniczego oraz zrównoważonego wykorzystywania jego zasobów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami zasadami ekoturystyki, z najcenniejszymi regionami ekoturystycznymi w Polsce i na świecie.
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcjami turystyki zrównoważonej, w tym ekoturystyki, w kontekście szkód w środowisku przyrodniczym powodowanych przez turystykę, wpływu turystyki na środowisko oraz możliwościami rozwoju turystyki przyjaznej środowisku.
C-3Celem przedmiotu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz potencjalnych organizatorów ekoturystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Świadomość ekologiczna podstawą rozwoju ekoturystyki. Ekologiczny produkt turystyczny (atrakcje ekoturystyczne, infrastruktura ekoturystyczna i usługi). Ekoetykietowanie w turystyce.2
T-A-2Elementy zagospodarowania turystycznego m.in. szlaki turystyczne, ścieżki dydaktyczne, wioski tematyczne.1
T-A-3Możliwości i sposoby organizacji ruchu turystycznego na obszarach cennych przyrodniczo i wrażliwych na degradację.1
T-A-4Formy i sposoby edukacji ekologicznej . Projekt ścieżki dydaktycznej. Ekoagroturystyka. Przykłady gospodarstw.4
8
wykłady
T-W-1Turystyka przyjazna środowisku, turystyka zrównoważona; najważniejsze pojęcia i zasady ekoturystyki.1
T-W-2Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce. Obszary transgeniczne cenne przyrodniczo a ekoturystyka.2
T-W-3Organizacje promujące turystykę zrównoważoną i ekoturystykę.1
T-W-4Formy ekoturystyki: ekoturystyka aktywna, wyprawy faunistyczne i florystyczne, wyprawy kulturowe i etnograficzne.2
T-W-5Rynek ekoturystyczny w Polsce i na świecie. Perspektywy i kierunki rozwoju ekoturystyki w Polsce.1
T-W-6Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów. Degradacja środowiska przyrodniczego3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-A-2Przygotowanie się do zajęć.5
A-A-3Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem.7
A-A-4Zebranie i opracowanie materiału do oprzygotowania projektu.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
A-W-4Konsultacje naukowe.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
S-3Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z oceny ze sprawdzianu i wykonanych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.2_W01
Student zna podstawowe słownictwo używane w ekoturystyce, charakteryzuje i opisuje podstawowe formy ekoturystyki oraz agroturystyki, wymienia najcenniejsze regiony ekoturystyczne Polski.
Kninz_2A_W03C-3, C-1, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.2_U01
Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zmian zachodzących we współczesnym środowisku i turystyce, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł.
Kninz_2A_U05C-2T-A-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa przyrodniczego regionu oraz kraju.
Kninz_2A_K02C-2T-A-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.2_W01
Student zna podstawowe słownictwo używane w ekoturystyce, charakteryzuje i opisuje podstawowe formy ekoturystyki oraz agroturystyki, wymienia najcenniejsze regiony ekoturystyczne Polski.
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje słabe zainteresowanie wiedzą, popełnia błędy w sposobie wyrażania się w zakresie realizowanej tematyki zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.2_U01
Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zmian zachodzących we współczesnym środowisku i turystyce, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł.
2,0
3,0Student z pomocą nauczyciela potrafi poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa przyrodniczego regionu oraz kraju.
2,0
3,0Student planuje i wykonuje zlecone przez nauczyciela zadania w sposób nieudolny na każdym z jej etapów. Przy znacznej pomocy nauczyciela rozwiązuje zaistniałe problemy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Staniewska-Zątek W., Turystyka a przyroda i jej ochrona, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, Poznań, 2007
  2. Gotowt-Jeziorska A., Śledzińska J., Turystyka zrównoważona i ekoturystyka., PTTK, Warszawa, 2008
  3. Zaręba D., Ekoturystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013, wyd. 3

Literatura dodatkowa

  1. Kowalczyk A., Turystyka zrównoważona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Świadomość ekologiczna podstawą rozwoju ekoturystyki. Ekologiczny produkt turystyczny (atrakcje ekoturystyczne, infrastruktura ekoturystyczna i usługi). Ekoetykietowanie w turystyce.2
T-A-2Elementy zagospodarowania turystycznego m.in. szlaki turystyczne, ścieżki dydaktyczne, wioski tematyczne.1
T-A-3Możliwości i sposoby organizacji ruchu turystycznego na obszarach cennych przyrodniczo i wrażliwych na degradację.1
T-A-4Formy i sposoby edukacji ekologicznej . Projekt ścieżki dydaktycznej. Ekoagroturystyka. Przykłady gospodarstw.4
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Turystyka przyjazna środowisku, turystyka zrównoważona; najważniejsze pojęcia i zasady ekoturystyki.1
T-W-2Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce. Obszary transgeniczne cenne przyrodniczo a ekoturystyka.2
T-W-3Organizacje promujące turystykę zrównoważoną i ekoturystykę.1
T-W-4Formy ekoturystyki: ekoturystyka aktywna, wyprawy faunistyczne i florystyczne, wyprawy kulturowe i etnograficzne.2
T-W-5Rynek ekoturystyczny w Polsce i na świecie. Perspektywy i kierunki rozwoju ekoturystyki w Polsce.1
T-W-6Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów. Degradacja środowiska przyrodniczego3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-A-2Przygotowanie się do zajęć.5
A-A-3Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem.7
A-A-4Zebranie i opracowanie materiału do oprzygotowania projektu.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
A-W-4Konsultacje naukowe.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.2_W01Student zna podstawowe słownictwo używane w ekoturystyce, charakteryzuje i opisuje podstawowe formy ekoturystyki oraz agroturystyki, wymienia najcenniejsze regiony ekoturystyczne Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-3Celem przedmiotu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz potencjalnych organizatorów ekoturystycznych.
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami zasadami ekoturystyki, z najcenniejszymi regionami ekoturystycznymi w Polsce i na świecie.
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcjami turystyki zrównoważonej, w tym ekoturystyki, w kontekście szkód w środowisku przyrodniczym powodowanych przez turystykę, wpływu turystyki na środowisko oraz możliwościami rozwoju turystyki przyjaznej środowisku.
Treści programoweT-A-1Świadomość ekologiczna podstawą rozwoju ekoturystyki. Ekologiczny produkt turystyczny (atrakcje ekoturystyczne, infrastruktura ekoturystyczna i usługi). Ekoetykietowanie w turystyce.
T-A-4Formy i sposoby edukacji ekologicznej . Projekt ścieżki dydaktycznej. Ekoagroturystyka. Przykłady gospodarstw.
T-A-2Elementy zagospodarowania turystycznego m.in. szlaki turystyczne, ścieżki dydaktyczne, wioski tematyczne.
T-A-3Możliwości i sposoby organizacji ruchu turystycznego na obszarach cennych przyrodniczo i wrażliwych na degradację.
T-W-2Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce. Obszary transgeniczne cenne przyrodniczo a ekoturystyka.
T-W-4Formy ekoturystyki: ekoturystyka aktywna, wyprawy faunistyczne i florystyczne, wyprawy kulturowe i etnograficzne.
T-W-6Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów. Degradacja środowiska przyrodniczego
T-W-5Rynek ekoturystyczny w Polsce i na świecie. Perspektywy i kierunki rozwoju ekoturystyki w Polsce.
T-W-3Organizacje promujące turystykę zrównoważoną i ekoturystykę.
T-W-1Turystyka przyjazna środowisku, turystyka zrównoważona; najważniejsze pojęcia i zasady ekoturystyki.
Metody nauczaniaM-3zajęcia praktyczne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z oceny ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje słabe zainteresowanie wiedzą, popełnia błędy w sposobie wyrażania się w zakresie realizowanej tematyki zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.2_U01Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zmian zachodzących we współczesnym środowisku i turystyce, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcjami turystyki zrównoważonej, w tym ekoturystyki, w kontekście szkód w środowisku przyrodniczym powodowanych przez turystykę, wpływu turystyki na środowisko oraz możliwościami rozwoju turystyki przyjaznej środowisku.
Treści programoweT-A-4Formy i sposoby edukacji ekologicznej . Projekt ścieżki dydaktycznej. Ekoagroturystyka. Przykłady gospodarstw.
T-W-2Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce. Obszary transgeniczne cenne przyrodniczo a ekoturystyka.
T-W-5Rynek ekoturystyczny w Polsce i na świecie. Perspektywy i kierunki rozwoju ekoturystyki w Polsce.
T-W-3Organizacje promujące turystykę zrównoważoną i ekoturystykę.
T-W-1Turystyka przyjazna środowisku, turystyka zrównoważona; najważniejsze pojęcia i zasady ekoturystyki.
Metody nauczaniaM-3zajęcia praktyczne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z oceny ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z pomocą nauczyciela potrafi poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.2_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa przyrodniczego regionu oraz kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcjami turystyki zrównoważonej, w tym ekoturystyki, w kontekście szkód w środowisku przyrodniczym powodowanych przez turystykę, wpływu turystyki na środowisko oraz możliwościami rozwoju turystyki przyjaznej środowisku.
Treści programoweT-A-4Formy i sposoby edukacji ekologicznej . Projekt ścieżki dydaktycznej. Ekoagroturystyka. Przykłady gospodarstw.
T-W-2Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce. Obszary transgeniczne cenne przyrodniczo a ekoturystyka.
T-W-6Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów. Degradacja środowiska przyrodniczego
T-W-5Rynek ekoturystyczny w Polsce i na świecie. Perspektywy i kierunki rozwoju ekoturystyki w Polsce.
T-W-1Turystyka przyjazna środowisku, turystyka zrównoważona; najważniejsze pojęcia i zasady ekoturystyki.
Metody nauczaniaM-3zajęcia praktyczne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student planuje i wykonuje zlecone przez nauczyciela zadania w sposób nieudolny na każdym z jej etapów. Przy znacznej pomocy nauczyciela rozwiązuje zaistniałe problemy.
3,5
4,0
4,5
5,0