Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Genetyka psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,40zaliczenie
laboratoriaL1 18 3,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw genetyki ogólnej oraz molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu podstaw genetyki psów. Przedtawienie materiału dotyczącego powstawania chorób genetycznych oraz determinacji określonych cech psowatych.
C-2Przedstawienie metod badawczych polegających na wykreowaniu poszczególnych markerów genetycznych wykorzystywanych w hodowli psów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza pokrewieństwa i rodowodów w wybranych hodowlach psów rasowych5
T-L-2Wykorzystanie metod selekcyjnych pozwalających na wybór odpowiedniego zwierzęcia do dalszej hodowli5
T-L-3Izolacja kwasów nukleinowych pochodzących z różnych tkanek psów2
T-L-4Analiza i wybór do dalszych analiz markerów determinująchych podatność na określone cechy użytkowe oraz choroby u psów (np. nowotwory, umaszczenie, dysplazja)2
T-L-5Projektowanie starterów oraz wybór i optymalizacja metody laboratoryjnej2
T-L-6Wykonanie analiz molekularnych oraz analiza uzyskanych wyników badań2
18
wykłady
T-W-1Genetyka mendlowska u psów2
T-W-2Rodowód i jego znaczenie w hodowli psów2
T-W-3Metody wyboru zwierząt do hodowli2
T-W-4Dziedziczenie cech użytkowych i psychicznych u psów2
T-W-5Choroby genetyczne psów1
T-W-6Dziedziczenie ubarwienia u psów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach18
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych44
A-L-3Dyskusja z przeprowadzonych zajęć4
A-L-4Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych16
A-L-5Przygotowanie sprawozdań z zajeć laboratoryjnych8
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury9
A-W-3Konsultacje z wykładowcą4
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów5
A-W-5Zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - informacyjny wykład z wykorzystaniem metod multimedialnych
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne i analityczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemny test
S-2Ocena formująca: Analiza poprawności wykonania zadan laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena uwzgledniająca noty formujące

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W04_W01
Student posiada wiedzę z ogólnych zagadnień związanych z genetyką psów oraz metod dziedziczenia okreslonych cech fenotypowych psów.
Kninz_2A_W03C-1T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W04_U01
Student posiada umiejętności do wytypowania najwazniejszych z punktu widzenia hodowli cech fenotypowych psów. Potrafi wykorzystać metody analityczne do badania okreslonych markerów genetycznych psów oraz analizować uzyskane wyniki.
Kninz_2A_U03C-2T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W04_K01
Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy oraz potrafi kreować aktywną postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
Kninz_2A_K02C-2T-W-1, T-W-3, T-L-4, T-L-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W04_W01
Student posiada wiedzę z ogólnych zagadnień związanych z genetyką psów oraz metod dziedziczenia okreslonych cech fenotypowych psów.
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedze z genetyki psów oraz metod dziedziczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W04_U01
Student posiada umiejętności do wytypowania najwazniejszych z punktu widzenia hodowli cech fenotypowych psów. Potrafi wykorzystać metody analityczne do badania okreslonych markerów genetycznych psów oraz analizować uzyskane wyniki.
2,0
3,0Student wykonuje powierzone mu zadania wymagające dzielenia sie zdobytą wiedza z zakresu podstaw genetyki psów. Potrafi tylko ogólnie przeanalizowac wyniki badan.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W04_K01
Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy oraz potrafi kreować aktywną postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
2,0
3,0Student ma świadomość zdobywania wiedzy, posiada zdolność do pobieżnego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malcolm Willis, Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, 2013
  2. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania sie psów, SGGW, Warszawa, 2002
  3. Charon K., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Jacke Isabell, Genetics: An introduction for dog breeders, Alpine Blue Ribbon Books, Richmond, TX, USA, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza pokrewieństwa i rodowodów w wybranych hodowlach psów rasowych5
T-L-2Wykorzystanie metod selekcyjnych pozwalających na wybór odpowiedniego zwierzęcia do dalszej hodowli5
T-L-3Izolacja kwasów nukleinowych pochodzących z różnych tkanek psów2
T-L-4Analiza i wybór do dalszych analiz markerów determinująchych podatność na określone cechy użytkowe oraz choroby u psów (np. nowotwory, umaszczenie, dysplazja)2
T-L-5Projektowanie starterów oraz wybór i optymalizacja metody laboratoryjnej2
T-L-6Wykonanie analiz molekularnych oraz analiza uzyskanych wyników badań2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Genetyka mendlowska u psów2
T-W-2Rodowód i jego znaczenie w hodowli psów2
T-W-3Metody wyboru zwierząt do hodowli2
T-W-4Dziedziczenie cech użytkowych i psychicznych u psów2
T-W-5Choroby genetyczne psów1
T-W-6Dziedziczenie ubarwienia u psów1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach18
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych44
A-L-3Dyskusja z przeprowadzonych zajęć4
A-L-4Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych16
A-L-5Przygotowanie sprawozdań z zajeć laboratoryjnych8
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury9
A-W-3Konsultacje z wykładowcą4
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów5
A-W-5Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W04_W01Student posiada wiedzę z ogólnych zagadnień związanych z genetyką psów oraz metod dziedziczenia okreslonych cech fenotypowych psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu podstaw genetyki psów. Przedtawienie materiału dotyczącego powstawania chorób genetycznych oraz determinacji określonych cech psowatych.
Treści programoweT-W-5Choroby genetyczne psów
T-W-1Genetyka mendlowska u psów
T-W-6Dziedziczenie ubarwienia u psów
T-W-4Dziedziczenie cech użytkowych i psychicznych u psów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - informacyjny wykład z wykorzystaniem metod multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemny test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedze z genetyki psów oraz metod dziedziczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W04_U01Student posiada umiejętności do wytypowania najwazniejszych z punktu widzenia hodowli cech fenotypowych psów. Potrafi wykorzystać metody analityczne do badania okreslonych markerów genetycznych psów oraz analizować uzyskane wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie metod badawczych polegających na wykreowaniu poszczególnych markerów genetycznych wykorzystywanych w hodowli psów.
Treści programoweT-L-4Analiza i wybór do dalszych analiz markerów determinująchych podatność na określone cechy użytkowe oraz choroby u psów (np. nowotwory, umaszczenie, dysplazja)
T-L-6Wykonanie analiz molekularnych oraz analiza uzyskanych wyników badań
T-L-3Izolacja kwasów nukleinowych pochodzących z różnych tkanek psów
T-L-5Projektowanie starterów oraz wybór i optymalizacja metody laboratoryjnej
T-L-1Analiza pokrewieństwa i rodowodów w wybranych hodowlach psów rasowych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne i analityczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza poprawności wykonania zadan laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonuje powierzone mu zadania wymagające dzielenia sie zdobytą wiedza z zakresu podstaw genetyki psów. Potrafi tylko ogólnie przeanalizowac wyniki badan.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W04_K01Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy oraz potrafi kreować aktywną postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie metod badawczych polegających na wykreowaniu poszczególnych markerów genetycznych wykorzystywanych w hodowli psów.
Treści programoweT-W-1Genetyka mendlowska u psów
T-W-3Metody wyboru zwierząt do hodowli
T-L-4Analiza i wybór do dalszych analiz markerów determinująchych podatność na określone cechy użytkowe oraz choroby u psów (np. nowotwory, umaszczenie, dysplazja)
T-L-2Wykorzystanie metod selekcyjnych pozwalających na wybór odpowiedniego zwierzęcia do dalszej hodowli
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne i analityczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza poprawności wykonania zadan laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zdobywania wiedzy, posiada zdolność do pobieżnego spojrzenia na analizowane zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0