Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Psy rasowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psy rasowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,50,20egzamin
laboratoriaL1 17 2,50,80zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z typami użytkowymi oraz współczesnymi rasami psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich
C-2Przybliżenie przesłanek i historii powstawania psów rasowych
C-3Zapoznanie z najważniejszymi światowymi organizacjami kynologicznymi
C-4Wykształcenie umiejętności analizy wzorca rasy
C-5Wykształcenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej
C-6Zwrócenie uwagi na nowe trendy w kynologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kiedy rasa, a kiedy odmiana? Groenendael, tervueren, malinois i laekenois - jedna rasa, czy cztery? Analiza wzorca jamnika, jako przykładu grupy ras o takim samym wzorcu, ale różniących się wielkością i rodzajem włosa. Analiza wzorca sznaucera miniaturowego, jako ras o takim samym wzorcu, ale różniących się umaszczeniem. Parson Russel Terrier, Jack Russel Terrier oraz owczarek niemiecki długowłosy - nowe, czy stare rasy?3
T-L-2Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - psy wiejskie, pasterskie i zaganiające - psy owczarskie - dogowate - pinczery - szpice - psy nordyckie - psy schensi - psy miniaturowe, pudel i dalmatyńczyk3
T-L-3Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - terriery, - psy gończe, - legawce i płochacze, - retrievery, - psy wodne, - charty.3
T-L-4Wzorzec rasy FCI, AKC, UCI i KC oraz jego praktyczna analiza.2
T-L-5Czarny terier rosyjski, leonberger, doberman - rasy stworzone na zamówienie. Wspólcześnie tworzone rasy psów: labradoodle, cockapoo i flyball2
T-L-6Międzynarodowe i krajowe organizacje kynologiczne2
T-L-7Praktyczna analiza wzorca rasy2
17
wykłady
T-W-1Systematyka i taksonomia w biologii. Podstawowe pojęcia i jednostki systematyczne. Gatunek i podgatunek. Kryteria podziału ras: rasa geograficzna, rasa fenotypowa, rasa ekologiczna, rasa fenologiczna Rasa w zootechnice, rasa w kynologii2
T-W-2Tworzenie typów użytkowych. Typ użytkowy a rasa Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania) Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras. Mieszańce i kundle. Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras2
T-W-3Udomowienie psów. Rasy psów.1
T-W-4Współczesne rasy psów Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI) Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI) Podział ras wg American Kennel Club (AKC) Podział ras wg United Kennel Club (UKC)1
T-W-5Wzorzec rasy. Anatomia psa z uwzględnieniem nomenklatury kynologicznej. Sierść i umaszczenie psów.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach17
A-L-2Samodzielne studiowanie pismiennictwa30
A-L-3Analiza wzorców rasy16
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-5Konsultacje9
74
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu17
A-W-3Egzamin z przedmiotu2
A-W-4Udział w konsultacjach18
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem różnych technik multimedialnych
M-2Opis poszczególnych typów użytkowaych i ras psów
M-3Dyskusja panelowa
M-4Film i pokaz wybranych ras i typów użytkowych psów
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wzorców ras wydawanych przez różne związki i organizacje kynologiczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej, jak i grupowej
S-2Ocena formująca: Cząstkowe sprawdziany pisemne z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji (PowerPoint lub Prezi) na temat wybranej rasy lub grupy ras
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z ćwiczeń i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne rozpoznawania wybranych ras i typów użytkowych psów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W01_W01
Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, historię powstania i tworzenia ras psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich, rozumie znaczenie genetyki w tworzeniu ras
Kninz_2A_W03C-6, C-4, C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-3, M-5, M-2, M-4, M-1S-4, S-5, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W01_U01
Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa; potrafi przeprowadzić proste symulacje wykorzystujące prawa genetyczne
Kninz_2A_U03C-6, C-4, C-5, C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-4, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-3, M-5, M-2, M-4, M-1S-4, S-5, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W01_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kninz_2A_K02C-6, C-4, C-5, C-1, C-3T-W-2M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W01_W01
Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, historię powstania i tworzenia ras psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich, rozumie znaczenie genetyki w tworzeniu ras
2,0
3,0Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, ze szczególnym uwazględnieniem ras polskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W01_U01
Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa; potrafi przeprowadzić proste symulacje wykorzystujące prawa genetyczne
2,0
3,0Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W01_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
2,0
3,0Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  2. Willis M.B., Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, Warszawa, 2000
  3. Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000
  4. b.a., Regulamin Sędziów Kynologicznych, Regulamin Wystaw Psów Rasowych, Regulamin Wystaw Championów, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2005
  5. b.a., Wzorce ras, Wydane nakładem Zarządu Głównego Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2000
  6. b.a., Statut Związku Kynologicznego w Polsce, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Morris D, Dlaczego pies merda ogonem, Książka i Wiedza, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kiedy rasa, a kiedy odmiana? Groenendael, tervueren, malinois i laekenois - jedna rasa, czy cztery? Analiza wzorca jamnika, jako przykładu grupy ras o takim samym wzorcu, ale różniących się wielkością i rodzajem włosa. Analiza wzorca sznaucera miniaturowego, jako ras o takim samym wzorcu, ale różniących się umaszczeniem. Parson Russel Terrier, Jack Russel Terrier oraz owczarek niemiecki długowłosy - nowe, czy stare rasy?3
T-L-2Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - psy wiejskie, pasterskie i zaganiające - psy owczarskie - dogowate - pinczery - szpice - psy nordyckie - psy schensi - psy miniaturowe, pudel i dalmatyńczyk3
T-L-3Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - terriery, - psy gończe, - legawce i płochacze, - retrievery, - psy wodne, - charty.3
T-L-4Wzorzec rasy FCI, AKC, UCI i KC oraz jego praktyczna analiza.2
T-L-5Czarny terier rosyjski, leonberger, doberman - rasy stworzone na zamówienie. Wspólcześnie tworzone rasy psów: labradoodle, cockapoo i flyball2
T-L-6Międzynarodowe i krajowe organizacje kynologiczne2
T-L-7Praktyczna analiza wzorca rasy2
17

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematyka i taksonomia w biologii. Podstawowe pojęcia i jednostki systematyczne. Gatunek i podgatunek. Kryteria podziału ras: rasa geograficzna, rasa fenotypowa, rasa ekologiczna, rasa fenologiczna Rasa w zootechnice, rasa w kynologii2
T-W-2Tworzenie typów użytkowych. Typ użytkowy a rasa Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania) Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras. Mieszańce i kundle. Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras2
T-W-3Udomowienie psów. Rasy psów.1
T-W-4Współczesne rasy psów Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI) Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI) Podział ras wg American Kennel Club (AKC) Podział ras wg United Kennel Club (UKC)1
T-W-5Wzorzec rasy. Anatomia psa z uwzględnieniem nomenklatury kynologicznej. Sierść i umaszczenie psów.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach17
A-L-2Samodzielne studiowanie pismiennictwa30
A-L-3Analiza wzorców rasy16
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-5Konsultacje9
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu17
A-W-3Egzamin z przedmiotu2
A-W-4Udział w konsultacjach18
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W01_W01Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, historię powstania i tworzenia ras psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich, rozumie znaczenie genetyki w tworzeniu ras
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-6Zwrócenie uwagi na nowe trendy w kynologii
C-4Wykształcenie umiejętności analizy wzorca rasy
C-2Przybliżenie przesłanek i historii powstawania psów rasowych
C-1Zapoznanie studentów z typami użytkowymi oraz współczesnymi rasami psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich
Treści programoweT-W-2Tworzenie typów użytkowych. Typ użytkowy a rasa Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania) Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras. Mieszańce i kundle. Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras
T-W-4Współczesne rasy psów Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI) Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI) Podział ras wg American Kennel Club (AKC) Podział ras wg United Kennel Club (UKC)
T-L-5Czarny terier rosyjski, leonberger, doberman - rasy stworzone na zamówienie. Wspólcześnie tworzone rasy psów: labradoodle, cockapoo i flyball
T-L-4Wzorzec rasy FCI, AKC, UCI i KC oraz jego praktyczna analiza.
T-L-2Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - psy wiejskie, pasterskie i zaganiające - psy owczarskie - dogowate - pinczery - szpice - psy nordyckie - psy schensi - psy miniaturowe, pudel i dalmatyńczyk
T-L-3Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - terriery, - psy gończe, - legawce i płochacze, - retrievery, - psy wodne, - charty.
T-L-1Kiedy rasa, a kiedy odmiana? Groenendael, tervueren, malinois i laekenois - jedna rasa, czy cztery? Analiza wzorca jamnika, jako przykładu grupy ras o takim samym wzorcu, ale różniących się wielkością i rodzajem włosa. Analiza wzorca sznaucera miniaturowego, jako ras o takim samym wzorcu, ale różniących się umaszczeniem. Parson Russel Terrier, Jack Russel Terrier oraz owczarek niemiecki długowłosy - nowe, czy stare rasy?
Metody nauczaniaM-3Dyskusja panelowa
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wzorców ras wydawanych przez różne związki i organizacje kynologiczne
M-2Opis poszczególnych typów użytkowaych i ras psów
M-4Film i pokaz wybranych ras i typów użytkowych psów
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem różnych technik multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z ćwiczeń i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne rozpoznawania wybranych ras i typów użytkowych psów
S-2Ocena formująca: Cząstkowe sprawdziany pisemne z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji (PowerPoint lub Prezi) na temat wybranej rasy lub grupy ras
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, ze szczególnym uwazględnieniem ras polskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W01_U01Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa; potrafi przeprowadzić proste symulacje wykorzystujące prawa genetyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-6Zwrócenie uwagi na nowe trendy w kynologii
C-4Wykształcenie umiejętności analizy wzorca rasy
C-5Wykształcenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej
C-2Przybliżenie przesłanek i historii powstawania psów rasowych
C-1Zapoznanie studentów z typami użytkowymi oraz współczesnymi rasami psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich
C-3Zapoznanie z najważniejszymi światowymi organizacjami kynologicznymi
Treści programoweT-W-2Tworzenie typów użytkowych. Typ użytkowy a rasa Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania) Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras. Mieszańce i kundle. Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras
T-W-4Współczesne rasy psów Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI) Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI) Podział ras wg American Kennel Club (AKC) Podział ras wg United Kennel Club (UKC)
T-L-5Czarny terier rosyjski, leonberger, doberman - rasy stworzone na zamówienie. Wspólcześnie tworzone rasy psów: labradoodle, cockapoo i flyball
T-L-4Wzorzec rasy FCI, AKC, UCI i KC oraz jego praktyczna analiza.
T-L-2Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - psy wiejskie, pasterskie i zaganiające - psy owczarskie - dogowate - pinczery - szpice - psy nordyckie - psy schensi - psy miniaturowe, pudel i dalmatyńczyk
T-L-3Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - terriery, - psy gończe, - legawce i płochacze, - retrievery, - psy wodne, - charty.
T-L-1Kiedy rasa, a kiedy odmiana? Groenendael, tervueren, malinois i laekenois - jedna rasa, czy cztery? Analiza wzorca jamnika, jako przykładu grupy ras o takim samym wzorcu, ale różniących się wielkością i rodzajem włosa. Analiza wzorca sznaucera miniaturowego, jako ras o takim samym wzorcu, ale różniących się umaszczeniem. Parson Russel Terrier, Jack Russel Terrier oraz owczarek niemiecki długowłosy - nowe, czy stare rasy?
Metody nauczaniaM-3Dyskusja panelowa
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wzorców ras wydawanych przez różne związki i organizacje kynologiczne
M-2Opis poszczególnych typów użytkowaych i ras psów
M-4Film i pokaz wybranych ras i typów użytkowych psów
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem różnych technik multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z ćwiczeń i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne rozpoznawania wybranych ras i typów użytkowych psów
S-1Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej, jak i grupowej
S-2Ocena formująca: Cząstkowe sprawdziany pisemne z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji (PowerPoint lub Prezi) na temat wybranej rasy lub grupy ras
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W01_K01Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-6Zwrócenie uwagi na nowe trendy w kynologii
C-4Wykształcenie umiejętności analizy wzorca rasy
C-5Wykształcenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej
C-1Zapoznanie studentów z typami użytkowymi oraz współczesnymi rasami psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich
C-3Zapoznanie z najważniejszymi światowymi organizacjami kynologicznymi
Treści programoweT-W-2Tworzenie typów użytkowych. Typ użytkowy a rasa Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania) Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras. Mieszańce i kundle. Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras
Metody nauczaniaM-3Dyskusja panelowa
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wzorców ras wydawanych przez różne związki i organizacje kynologiczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej, jak i grupowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
3,5
4,0
4,5
5,0