Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Szkolenie psów ratowniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie psów ratowniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Górska <Marta_Gorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 0,50,40zaliczenie
laboratoriaL1 12 1,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich uzytkowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa3
T-L-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa1
T-L-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą2
T-L-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych1
T-L-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych5
12
wykłady
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu3
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie1
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do zaliczenia29
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3studiowanie piśmiennictwa4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna - pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczebnie materiału w formie praktycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.5_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Kninz_2A_W03C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.5_U01
Student potrafi rozpoznać rasy wykorzystywane w ratownictwie, posiada umiejętność przygotowania wyposażenia psa do szkolenia specjalistycznego, umie dostosować się do zasad bezpieczeństwa
Kninz_2A_U03C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.5_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
Kninz_2A_K04C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.5_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.5_U01
Student potrafi rozpoznać rasy wykorzystywane w ratownictwie, posiada umiejętność przygotowania wyposażenia psa do szkolenia specjalistycznego, umie dostosować się do zasad bezpieczeństwa
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.5_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem : doskonalenie sztuki porozumiewania się, Galaktyka, Łodź, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, Galaktyka, Łódź, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa3
T-L-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa1
T-L-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą2
T-L-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych1
T-L-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych5
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu3
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie1
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do zaliczenia29
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3studiowanie piśmiennictwa4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.5_W01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Treści programoweT-W-3Egzaminy psów ratowniczych
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu
T-L-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych
T-L-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych
T-L-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa
T-L-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą
T-L-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczebnie materiału w formie praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.5_U01Student potrafi rozpoznać rasy wykorzystywane w ratownictwie, posiada umiejętność przygotowania wyposażenia psa do szkolenia specjalistycznego, umie dostosować się do zasad bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Treści programoweT-W-3Egzaminy psów ratowniczych
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu
T-L-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych
T-L-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych
T-L-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa
T-L-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą
T-L-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczebnie materiału w formie praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.5_K01Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Treści programoweT-W-3Egzaminy psów ratowniczych
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu
T-L-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych
T-L-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych
T-L-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa
T-L-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą
T-L-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0