Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Żywienie psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>, Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 14 1,00,40zaliczenie
laboratoriaL1 14 3,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość z zakresu chemii i fizjologii zwierząt
W-2Podstawy żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych3
T-L-2Oznaczenia wilgotności, białka, tłuszczu, włókna, popiołu surowego oraz węglowodanów ogółem3
T-L-3Zawartość i strawność składników pokarmowych3
T-L-4Wartość odżywcza białka3
T-L-5Bilans energii i materii2
14
wykłady
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt2
T-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt2
T-W-3Pobieranie, trawienie i wchłanianie składników pokarmowych u różnych gatunków zwierząt domowych4
T-W-4Przemiana materii, energii i składników mineralnych4
T-W-5Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajeciach14
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń37
A-L-3Studiowanie literatury tematu28
A-L-4konsultacje10
89
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach14
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W03_W01
Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań i zasady bezpiecznej pracy w laboratorium
Kninz_2A_W06, Kninz_2A_W05C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-1M-2, M-3, M-1S-4, S-2
Kninz_2A_W03_W02
Zna zasady i techniki żywienia zwierząt (w ujęciu fizjologicznym oraz żywieniowym)
Kninz_2A_W06, Kninz_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-1S-1
Kninz_2A_W03_W03
student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów
Kninz_2A_W06, Kninz_2A_W05C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-5
Kninz_2A_W03_W04
Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
Kninz_2A_W06, Kninz_2A_W05C-2T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-1S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W03_U01
Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów
Kninz_2A_U03, Kninz_2A_U04C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3M-2, M-3S-1
Kninz_2A_W03_U02
Student potrafi wykonywać podstawowe analizy pokarmów i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Kninz_2A_U03, Kninz_2A_U04C-1T-L-3, T-L-1M-2, M-3S-3, S-2
Kninz_2A_W03_U03
Student potrafi określić zapotrzebowanie na energię i poszczególne składniki pokarmowe w zależności od grupy żywieniowej
Kninz_2A_U03, Kninz_2A_U04C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-5, S-6
Kninz_2A_W03_U04
Student umie opracować sposób żywienia dostosowane do wieku, stanu fizjologicznego i stopnia aktywności
Kninz_2A_U03, Kninz_2A_U04C-2T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-2, M-3S-6, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W03_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
Kninz_2A_K04C-1, C-2T-L-1M-2, M-3S-6
Kninz_2A_W03_K02
Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności
Kninz_2A_K04C-1, C-2T-L-1M-2, M-3S-6
Kninz_2A_W03_K03
Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
Kninz_2A_K01C-2T-L-1M-2S-6
Kninz_2A_W03_K04
Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych
Kninz_2A_K01C-1, C-2T-L-1M-2S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W03_W01
Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań i zasady bezpiecznej pracy w laboratorium
2,0
3,0student w podstawowym stopniu definiuje podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości karm i wartości odżywczej
3,5
4,0
4,5
5,0
Kninz_2A_W03_W02
Zna zasady i techniki żywienia zwierząt (w ujęciu fizjologicznym oraz żywieniowym)
2,0
3,0student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0
Kninz_2A_W03_W03
student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów
2,0
3,0student wymienia zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów i w zakresie wiedzy opanował podstawowe treści programowe
3,5
4,0
4,5
5,0
Kninz_2A_W03_W04
Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
2,0
3,0student wmiernym zakresie wymienia i omawia rolę składników pokarmowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W03_U01
Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów
2,0
3,0Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kninz_2A_W03_U02
Student potrafi wykonywać podstawowe analizy pokarmów i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
2,0
3,0student z pomocą prowadzącego potrafi wykonywać podstawowe analizy zgodnie z porgramem, popełnia wiele błędów interpetując uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
Kninz_2A_W03_U03
Student potrafi określić zapotrzebowanie na energię i poszczególne składniki pokarmowe w zależności od grupy żywieniowej
2,0
3,0student umie w podstawowym zakresie określić zapotrzebowanie na poszczególne składniki pokarmowe
3,5
4,0
4,5
5,0
Kninz_2A_W03_U04
Student umie opracować sposób żywienia dostosowane do wieku, stanu fizjologicznego i stopnia aktywności
2,0
3,0student potrafi opracować , głównie z pomocą osoby prowadzącej zajęcia sposób żywnienia psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W03_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
2,0
3,0Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
3,5
4,0
4,5
5,0
Kninz_2A_W03_K02
Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności
2,0
3,0Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności
3,5
4,0
4,5
5,0
Kninz_2A_W03_K03
Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
2,0
3,0Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
3,5
4,0
4,5
5,0
Kninz_2A_W03_K04
Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych
2,0
3,0Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red. D. Jamroz, Żywienie zwierzat i paszoznawstwo, cz.1 Fizjologiczne i biochemiczne podstawy żywienia zwierząt; cz. 2 Podstawy szczegółowego zywienia zwierzat, PWN, Warszawa
  2. M. Ceregrzyn, R. Lechowski, B. Barszczewska, Podstawy żywienia psów i kotów, Elservier Urban & Partner, Wrocław, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych3
T-L-2Oznaczenia wilgotności, białka, tłuszczu, włókna, popiołu surowego oraz węglowodanów ogółem3
T-L-3Zawartość i strawność składników pokarmowych3
T-L-4Wartość odżywcza białka3
T-L-5Bilans energii i materii2
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt2
T-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt2
T-W-3Pobieranie, trawienie i wchłanianie składników pokarmowych u różnych gatunków zwierząt domowych4
T-W-4Przemiana materii, energii i składników mineralnych4
T-W-5Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajeciach14
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń37
A-L-3Studiowanie literatury tematu28
A-L-4konsultacje10
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach14
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W03_W01Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań i zasady bezpiecznej pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zasad i technik żywienia psów oraz metod produkcji karm
Kninz_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
Treści programoweT-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt
T-W-4Przemiana materii, energii i składników mineralnych
T-W-5Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych
T-L-3Zawartość i strawność składników pokarmowych
T-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w podstawowym stopniu definiuje podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości karm i wartości odżywczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W03_W02Zna zasady i techniki żywienia zwierząt (w ujęciu fizjologicznym oraz żywieniowym)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zasad i technik żywienia psów oraz metod produkcji karm
Kninz_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
Treści programoweT-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt
T-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt
T-W-3Pobieranie, trawienie i wchłanianie składników pokarmowych u różnych gatunków zwierząt domowych
T-W-4Przemiana materii, energii i składników mineralnych
T-W-5Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W03_W03student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zasad i technik żywienia psów oraz metod produkcji karm
Kninz_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt
T-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt
T-W-3Pobieranie, trawienie i wchłanianie składników pokarmowych u różnych gatunków zwierząt domowych
T-W-4Przemiana materii, energii i składników mineralnych
T-W-5Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów i w zakresie wiedzy opanował podstawowe treści programowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W03_W04Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zasad i technik żywienia psów oraz metod produkcji karm
Kninz_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-3Zawartość i strawność składników pokarmowych
T-L-5Bilans energii i materii
T-L-2Oznaczenia wilgotności, białka, tłuszczu, włókna, popiołu surowego oraz węglowodanów ogółem
T-L-4Wartość odżywcza białka
T-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wmiernym zakresie wymienia i omawia rolę składników pokarmowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W03_U01Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kninz_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
Treści programoweT-W-3Pobieranie, trawienie i wchłanianie składników pokarmowych u różnych gatunków zwierząt domowych
T-W-4Przemiana materii, energii i składników mineralnych
T-W-5Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych
T-L-3Zawartość i strawność składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W03_U02Student potrafi wykonywać podstawowe analizy pokarmów i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kninz_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
Treści programoweT-L-3Zawartość i strawność składników pokarmowych
T-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student z pomocą prowadzącego potrafi wykonywać podstawowe analizy zgodnie z porgramem, popełnia wiele błędów interpetując uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W03_U03Student potrafi określić zapotrzebowanie na energię i poszczególne składniki pokarmowe w zależności od grupy żywieniowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kninz_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt
T-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt
T-W-3Pobieranie, trawienie i wchłanianie składników pokarmowych u różnych gatunków zwierząt domowych
T-W-4Przemiana materii, energii i składników mineralnych
T-W-5Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie w podstawowym zakresie określić zapotrzebowanie na poszczególne składniki pokarmowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W03_U04Student umie opracować sposób żywienia dostosowane do wieku, stanu fizjologicznego i stopnia aktywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kninz_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-3Zawartość i strawność składników pokarmowych
T-L-5Bilans energii i materii
T-L-2Oznaczenia wilgotności, białka, tłuszczu, włókna, popiołu surowego oraz węglowodanów ogółem
T-L-4Wartość odżywcza białka
T-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi opracować , głównie z pomocą osoby prowadzącej zajęcia sposób żywnienia psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W03_K01Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W03_K02Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W03_K03Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K01Jest świadomy problemów prawnych i etycznych na poszczególnych etapach eksperymentu na zwierzętach i w pracy ze zwierzętami
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W03_K04Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K01Jest świadomy problemów prawnych i etycznych na poszczególnych etapach eksperymentu na zwierzętach i w pracy ze zwierzętami
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych
3,5
4,0
4,5
5,0