Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Bioaktywne substancje jaj w prewencji i terapii chorób:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioaktywne substancje jaj w prewencji i terapii chorób
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 16 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z chemii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z substancjami bioaktywnymi występującymi w jajach, metodami ich pozyskiwania oraz mozliwościami zastosowania w weterynarii i utrwalaniu karm

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w weterynarii i produkcji karm.3
T-A-2Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości zna-czenie przy produkcji farmaceutyków i wielokompo-nentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu karm dla zwierząt.3
T-A-3Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego - właściwości i możliwości aplikacji w medycynie wetrynaryjnej4
T-A-4Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immuno-globulin, foswityny oraz fosfolipidów z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biome-dycznych i weterynaryjnych.4
T-A-5Preparaty na bazie błon podskorupowych i skorup jaj2
16
wykłady
T-W-1Od jaja mitycznego do jaja spożywczego. Znaczenie produkcji jaj w gospodarce żywnościowej. Budowa morfologiczna i skład chemiczny jaj3
T-W-2Wartość odżywcza żółtka i białka oraz współczesne metody jej kształtowania. Białka jaja jako alergeny pokarmowe. Surowce jajczarskie w diecie psa.4
T-W-3Właściwości funkcjonalne jaj i technologiczne metody ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i weterynarii4
T-W-4Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka.3
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach16
A-A-2Lektura zalecanej literatury5
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-A-4Przygotowanie się do kolokwium w oparciu o literaturę fachową i treści zrealizowane podczas zajęć3
30
wykłady
A-W-1Udzial studenta w wykładach14
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów4
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Lektura zalecanej literatury5
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny,
M-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3film
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianu pisemnego i odpowiedzi ustnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_31.2_W01
Student wymienia substancje bioaktywne wystepujące w jajach, zna mozliwości ich pozyskiwania i zastosowania w medycynie weterynaryjnej
Knlic_2A_W05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_31.2_U01
Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w jajach i interpretuje ich prozdrowotne działanie.
Knlic_2A_U04C-1T-W-3, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_31.2_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do wyjaśnienia określonego problemu.
Knlic_2A_K03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5M-1, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_31.2_W01
Student wymienia substancje bioaktywne wystepujące w jajach, zna mozliwości ich pozyskiwania i zastosowania w medycynie weterynaryjnej
2,0
3,0Student potrafi wymienić niektóre składniki funkcjonalne wystepujące w jajach. Zna w bardzo ogólnym zarysie mozliwości pozyskiwania i wykorzystania substancji bioaktywnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_31.2_U01
Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w jajach i interpretuje ich prozdrowotne działanie.
2,0
3,0Student poprawnie prezentuje skladniki bioaktywne wystepujące w jajach ale ma problemy z interpretacjąich właściwości prozdrowotnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_31.2_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do wyjaśnienia określonego problemu.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy.Sporadycznie zabiera głos w dyskusji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ed. R. Huopalahti, R. Lopez-Fandino, M. Anton, R.Schade., Bioactive Egg Compounds., Springer-Verlag Berlin, Heidelberg, 2007
  2. T. Trziszka (red.), Jajczarstwo, WAR, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Przemysł Spożywczy, SIGMA-NOT, Miesięcznik ISSN 033-250X, e-ISSN 2449-996X

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w weterynarii i produkcji karm.3
T-A-2Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości zna-czenie przy produkcji farmaceutyków i wielokompo-nentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu karm dla zwierząt.3
T-A-3Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego - właściwości i możliwości aplikacji w medycynie wetrynaryjnej4
T-A-4Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immuno-globulin, foswityny oraz fosfolipidów z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biome-dycznych i weterynaryjnych.4
T-A-5Preparaty na bazie błon podskorupowych i skorup jaj2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Od jaja mitycznego do jaja spożywczego. Znaczenie produkcji jaj w gospodarce żywnościowej. Budowa morfologiczna i skład chemiczny jaj3
T-W-2Wartość odżywcza żółtka i białka oraz współczesne metody jej kształtowania. Białka jaja jako alergeny pokarmowe. Surowce jajczarskie w diecie psa.4
T-W-3Właściwości funkcjonalne jaj i technologiczne metody ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i weterynarii4
T-W-4Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka.3
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach16
A-A-2Lektura zalecanej literatury5
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-A-4Przygotowanie się do kolokwium w oparciu o literaturę fachową i treści zrealizowane podczas zajęć3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udzial studenta w wykładach14
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów4
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Lektura zalecanej literatury5
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_31.2_W01Student wymienia substancje bioaktywne wystepujące w jajach, zna mozliwości ich pozyskiwania i zastosowania w medycynie weterynaryjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z substancjami bioaktywnymi występującymi w jajach, metodami ich pozyskiwania oraz mozliwościami zastosowania w weterynarii i utrwalaniu karm
Treści programoweT-W-1Od jaja mitycznego do jaja spożywczego. Znaczenie produkcji jaj w gospodarce żywnościowej. Budowa morfologiczna i skład chemiczny jaj
T-W-4Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka.
T-W-3Właściwości funkcjonalne jaj i technologiczne metody ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i weterynarii
T-W-2Wartość odżywcza żółtka i białka oraz współczesne metody jej kształtowania. Białka jaja jako alergeny pokarmowe. Surowce jajczarskie w diecie psa.
T-A-4Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immuno-globulin, foswityny oraz fosfolipidów z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biome-dycznych i weterynaryjnych.
T-A-3Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego - właściwości i możliwości aplikacji w medycynie wetrynaryjnej
T-A-1Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w weterynarii i produkcji karm.
T-A-2Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości zna-czenie przy produkcji farmaceutyków i wielokompo-nentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu karm dla zwierząt.
T-A-5Preparaty na bazie błon podskorupowych i skorup jaj
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny,
M-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3film
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianu pisemnego i odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić niektóre składniki funkcjonalne wystepujące w jajach. Zna w bardzo ogólnym zarysie mozliwości pozyskiwania i wykorzystania substancji bioaktywnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_31.2_U01Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w jajach i interpretuje ich prozdrowotne działanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z substancjami bioaktywnymi występującymi w jajach, metodami ich pozyskiwania oraz mozliwościami zastosowania w weterynarii i utrwalaniu karm
Treści programoweT-W-3Właściwości funkcjonalne jaj i technologiczne metody ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i weterynarii
T-A-4Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immuno-globulin, foswityny oraz fosfolipidów z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biome-dycznych i weterynaryjnych.
T-A-3Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego - właściwości i możliwości aplikacji w medycynie wetrynaryjnej
T-A-1Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w weterynarii i produkcji karm.
T-A-2Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości zna-czenie przy produkcji farmaceutyków i wielokompo-nentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu karm dla zwierząt.
T-A-5Preparaty na bazie błon podskorupowych i skorup jaj
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie prezentuje skladniki bioaktywne wystepujące w jajach ale ma problemy z interpretacjąich właściwości prozdrowotnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_31.2_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do wyjaśnienia określonego problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z substancjami bioaktywnymi występującymi w jajach, metodami ich pozyskiwania oraz mozliwościami zastosowania w weterynarii i utrwalaniu karm
Treści programoweT-W-1Od jaja mitycznego do jaja spożywczego. Znaczenie produkcji jaj w gospodarce żywnościowej. Budowa morfologiczna i skład chemiczny jaj
T-W-4Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka.
T-W-3Właściwości funkcjonalne jaj i technologiczne metody ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i weterynarii
T-W-2Wartość odżywcza żółtka i białka oraz współczesne metody jej kształtowania. Białka jaja jako alergeny pokarmowe. Surowce jajczarskie w diecie psa.
T-A-4Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immuno-globulin, foswityny oraz fosfolipidów z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biome-dycznych i weterynaryjnych.
T-A-3Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego - właściwości i możliwości aplikacji w medycynie wetrynaryjnej
T-A-1Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w weterynarii i produkcji karm.
T-A-2Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości zna-czenie przy produkcji farmaceutyków i wielokompo-nentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu karm dla zwierząt.
T-A-5Preparaty na bazie błon podskorupowych i skorup jaj
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny,
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy.Sporadycznie zabiera głos w dyskusji.
3,5
4,0
4,5
5,0