Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Niedobory mineralne i witaminowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niedobory mineralne i witaminowe
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 16 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 14 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z biochemii, fizjologii zwierząt i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z przyczynami i konsekwencjami niedoboru witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej
C-2zapoznanie studenta z metodami diagnostyki niedoborów mineralnych i witaminowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni diagnostycznej. Analiza czynników warunkujących właściwą jakość procedury analitycznej.1
T-L-2Diagnostyka niedokrwistości wywołanej niedobo-rem żelaza. Badanie morfologiczne krwi. Analiza układu czerwonokrwinkowego. Przygotowanie pre-paratów, analiza mikroskopowa i interpretacja wyników3
T-L-3Oznaczenie miedzi w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.2
T-L-4Oznaczenie Mg/Ca/P w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.2
T-L-5Oznaczenie selenu w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.4
T-L-6Oznaczenie stężenia witaminy C w moczu i osoczu krwi – ocena wpływu suplementacji witaminą C.2
T-L-7Oznaczenie koncentracji witaminy D w osoczu krwi. Ocena zasadności suplementacji witaminą D.2
16
wykłady
T-W-1Czynniki wpływające na wartość diagnostyczną wyniku. Rodzaje materiału biologicznego stosowanego w ocenie gospodarski mineralnej. Zasady prawidłowego pobierania materiału do badań2
T-W-2Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej (sodowej i potasowej) i wapniowo-fosforanowej.2
T-W-3Rodzaje i przyczyny niedokrwistości.2
T-W-4Niedobór/nadmiar pierwiastków, odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.2
T-W-5Niedobór i nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wskazania do wykonania badań, biologiczne skutki namiaru/niedoboru witamin A, D, E i K2
T-W-6Diagnostyka zaburzeń koncentracji witamin z grupy B (wit. B1 – B5, B12), kwasu foliowego oraz biotyny. Biologiczne konsekwencje niedoborów.2
T-W-7Diagnostyka zaburzeń koncentracji witaminy C. Konsekwencje niedoboru witaminy C. Konsekwencje stosowania wysokich dawek wit. C.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2przygotowanie się do zajęć praktycznych12
A-L-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia treści wykładowych16
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena ciągła

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_41_W01
Student zna przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
Knlic_2A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_41_U01
Student wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym oraz interpretuje uzyskane wyniki.
Knlic_2A_U03C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_41_K01
Student rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu.
Knlic_2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_41_W01
Student zna przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
2,0
3,0Student zna w podstawowym zakresie przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_41_U01
Student wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym oraz interpretuje uzyskane wyniki.
2,0
3,0Student w miarę samodzielnie wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym. Wymaga pomocy w zinterpretowaniu uzyskanych wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_41_K01
Student rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Meyer D.J., Harvey J.W., Diagnostyka laboratoryjna w weterynarii, Edra Urban & Partner, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni diagnostycznej. Analiza czynników warunkujących właściwą jakość procedury analitycznej.1
T-L-2Diagnostyka niedokrwistości wywołanej niedobo-rem żelaza. Badanie morfologiczne krwi. Analiza układu czerwonokrwinkowego. Przygotowanie pre-paratów, analiza mikroskopowa i interpretacja wyników3
T-L-3Oznaczenie miedzi w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.2
T-L-4Oznaczenie Mg/Ca/P w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.2
T-L-5Oznaczenie selenu w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.4
T-L-6Oznaczenie stężenia witaminy C w moczu i osoczu krwi – ocena wpływu suplementacji witaminą C.2
T-L-7Oznaczenie koncentracji witaminy D w osoczu krwi. Ocena zasadności suplementacji witaminą D.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki wpływające na wartość diagnostyczną wyniku. Rodzaje materiału biologicznego stosowanego w ocenie gospodarski mineralnej. Zasady prawidłowego pobierania materiału do badań2
T-W-2Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej (sodowej i potasowej) i wapniowo-fosforanowej.2
T-W-3Rodzaje i przyczyny niedokrwistości.2
T-W-4Niedobór/nadmiar pierwiastków, odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.2
T-W-5Niedobór i nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wskazania do wykonania badań, biologiczne skutki namiaru/niedoboru witamin A, D, E i K2
T-W-6Diagnostyka zaburzeń koncentracji witamin z grupy B (wit. B1 – B5, B12), kwasu foliowego oraz biotyny. Biologiczne konsekwencje niedoborów.2
T-W-7Diagnostyka zaburzeń koncentracji witaminy C. Konsekwencje niedoboru witaminy C. Konsekwencje stosowania wysokich dawek wit. C.2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2przygotowanie się do zajęć praktycznych12
A-L-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia treści wykładowych16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_41_W01Student zna przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z przyczynami i konsekwencjami niedoboru witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na wartość diagnostyczną wyniku. Rodzaje materiału biologicznego stosowanego w ocenie gospodarski mineralnej. Zasady prawidłowego pobierania materiału do badań
T-W-3Rodzaje i przyczyny niedokrwistości.
T-W-4Niedobór/nadmiar pierwiastków, odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
T-W-7Diagnostyka zaburzeń koncentracji witaminy C. Konsekwencje niedoboru witaminy C. Konsekwencje stosowania wysokich dawek wit. C.
T-W-5Niedobór i nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wskazania do wykonania badań, biologiczne skutki namiaru/niedoboru witamin A, D, E i K
T-W-6Diagnostyka zaburzeń koncentracji witamin z grupy B (wit. B1 – B5, B12), kwasu foliowego oraz biotyny. Biologiczne konsekwencje niedoborów.
T-W-2Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej (sodowej i potasowej) i wapniowo-fosforanowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w podstawowym zakresie przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_41_U01Student wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym oraz interpretuje uzyskane wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studenta z metodami diagnostyki niedoborów mineralnych i witaminowych
Treści programoweT-L-4Oznaczenie Mg/Ca/P w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.
T-L-5Oznaczenie selenu w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.
T-L-6Oznaczenie stężenia witaminy C w moczu i osoczu krwi – ocena wpływu suplementacji witaminą C.
T-L-7Oznaczenie koncentracji witaminy D w osoczu krwi. Ocena zasadności suplementacji witaminą D.
T-L-2Diagnostyka niedokrwistości wywołanej niedobo-rem żelaza. Badanie morfologiczne krwi. Analiza układu czerwonokrwinkowego. Przygotowanie pre-paratów, analiza mikroskopowa i interpretacja wyników
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni diagnostycznej. Analiza czynników warunkujących właściwą jakość procedury analitycznej.
T-L-3Oznaczenie miedzi w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w miarę samodzielnie wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym. Wymaga pomocy w zinterpretowaniu uzyskanych wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_41_K01Student rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z przyczynami i konsekwencjami niedoboru witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej
C-2zapoznanie studenta z metodami diagnostyki niedoborów mineralnych i witaminowych
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na wartość diagnostyczną wyniku. Rodzaje materiału biologicznego stosowanego w ocenie gospodarski mineralnej. Zasady prawidłowego pobierania materiału do badań
T-W-3Rodzaje i przyczyny niedokrwistości.
T-W-4Niedobór/nadmiar pierwiastków, odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej.
T-W-7Diagnostyka zaburzeń koncentracji witaminy C. Konsekwencje niedoboru witaminy C. Konsekwencje stosowania wysokich dawek wit. C.
T-W-5Niedobór i nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wskazania do wykonania badań, biologiczne skutki namiaru/niedoboru witamin A, D, E i K
T-W-6Diagnostyka zaburzeń koncentracji witamin z grupy B (wit. B1 – B5, B12), kwasu foliowego oraz biotyny. Biologiczne konsekwencje niedoborów.
T-W-2Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej (sodowej i potasowej) i wapniowo-fosforanowej.
T-L-4Oznaczenie Mg/Ca/P w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.
T-L-5Oznaczenie selenu w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.
T-L-6Oznaczenie stężenia witaminy C w moczu i osoczu krwi – ocena wpływu suplementacji witaminą C.
T-L-7Oznaczenie koncentracji witaminy D w osoczu krwi. Ocena zasadności suplementacji witaminą D.
T-L-2Diagnostyka niedokrwistości wywołanej niedobo-rem żelaza. Badanie morfologiczne krwi. Analiza układu czerwonokrwinkowego. Przygotowanie pre-paratów, analiza mikroskopowa i interpretacja wyników
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni diagnostycznej. Analiza czynników warunkujących właściwą jakość procedury analitycznej.
T-L-3Oznaczenie miedzi w materiale biologicznym. Interpretacja wyników.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0