Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Żywieniowe uwarunkowania procesów rozrodczych psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywieniowe uwarunkowania procesów rozrodczych psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu i podstaw żywienia psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane schorzenia narządów rozrodczych psów będące następstwem nieprawidłowego ich żywienia - objawy i profilaktyka2
T-A-2Najczęstsze zaburzenia narządów rozrodczych u suk spo-wodowane nieprawidłowym żywieniem - możliwości rozpoznania i działania profilaktyczne2
T-A-3Znaczenie wybranych czynników zaburzających funkcje endokrynne „endocrine disruptors”w rozrodzie psów2
T-A-4Możliwości stymulacji przebiegu procesów rozrodczych u samców i samic psów za pomocą żywienia2
T-A-5Analiza najczęstszych zaburzeń i chorób narządów rozrodczych wywołanych przez „endocrine disruptors” na przykładzie wybranego gabinetu weterynaryjnego2
10
wykłady
T-W-1Wpływ wybranych składników żywieniowych na czynność ośrodków sterujących przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt mięsożernych2
T-W-2Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania2
T-W-3Wzrost i rozwój gonad w warunkach prawidłowego i zakłóconego środowiska2
T-W-4Wpływ żywienia na rozwój zarodków i płodów u mięsożernych - przyczyny strat i działania profilaktyczne2
T-W-5Czynniki cywilizacyjne a przebieg procesów rozrodczych u psowatych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia zajęć3
A-A-3Konsultacje2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi na pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kontrola cząstkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: Kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_39_W01
Student zna wpływ składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze zaburzenia i choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia psów
Knlic_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_39_U01
Student potrafi wskazać odpowiedni sposób żywienia psa i suki aby zapewnić właściwy przebieg procesów rozrodczych i nie dopuścić do obniżenia płodności zwierząt
Knlic_2A_U04C-1T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_39_K01
Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt i potrafi przekonać o tym inne osoby oraz wskazać im ewentualne następstwa niewłaściwego postępowania w tym względzie
Knlic_2A_K02C-1T-W-2, T-W-5, T-A-3M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_39_W01
Student zna wpływ składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze zaburzenia i choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia psów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o wpływie składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz objawach ich niedoboru
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_39_U01
Student potrafi wskazać odpowiedni sposób żywienia psa i suki aby zapewnić właściwy przebieg procesów rozrodczych i nie dopuścić do obniżenia płodności zwierząt
2,0
3,0Student wskazuje odpowiednie sposoby żywienia psa i suki w zależności od ich stanu fizjologicznego w celu zapewnienia właściwego przebiegu procesów rozrodczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_39_K01
Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt i potrafi przekonać o tym inne osoby oraz wskazać im ewentualne następstwa niewłaściwego postępowania w tym względzie
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w wykonaniu powierzonych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zduńczyk Z., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, UWM, Olsztyn, 2014
  2. Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierzat, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, I, Red. wyd. pol. J. Lechowski
  3. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia, Galaktyka, Łódź, 2013, I, Red. nauk. wyd. pol. T. Janowski
  4. Dubiel A., Rozród psów, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010, III, praca zbiorowa

Literatura dodatkowa

  1. Hoskins J.D., Pediatria weterynaryjna, psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007, I, Red. wyd. pol. R. Lechowski

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane schorzenia narządów rozrodczych psów będące następstwem nieprawidłowego ich żywienia - objawy i profilaktyka2
T-A-2Najczęstsze zaburzenia narządów rozrodczych u suk spo-wodowane nieprawidłowym żywieniem - możliwości rozpoznania i działania profilaktyczne2
T-A-3Znaczenie wybranych czynników zaburzających funkcje endokrynne „endocrine disruptors”w rozrodzie psów2
T-A-4Możliwości stymulacji przebiegu procesów rozrodczych u samców i samic psów za pomocą żywienia2
T-A-5Analiza najczęstszych zaburzeń i chorób narządów rozrodczych wywołanych przez „endocrine disruptors” na przykładzie wybranego gabinetu weterynaryjnego2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ wybranych składników żywieniowych na czynność ośrodków sterujących przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt mięsożernych2
T-W-2Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania2
T-W-3Wzrost i rozwój gonad w warunkach prawidłowego i zakłóconego środowiska2
T-W-4Wpływ żywienia na rozwój zarodków i płodów u mięsożernych - przyczyny strat i działania profilaktyczne2
T-W-5Czynniki cywilizacyjne a przebieg procesów rozrodczych u psowatych2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia zajęć3
A-A-3Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_39_W01Student zna wpływ składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze zaburzenia i choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów
Treści programoweT-W-1Wpływ wybranych składników żywieniowych na czynność ośrodków sterujących przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt mięsożernych
T-W-2Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania
T-W-4Wpływ żywienia na rozwój zarodków i płodów u mięsożernych - przyczyny strat i działania profilaktyczne
T-W-3Wzrost i rozwój gonad w warunkach prawidłowego i zakłóconego środowiska
T-A-1Wybrane schorzenia narządów rozrodczych psów będące następstwem nieprawidłowego ich żywienia - objawy i profilaktyka
T-A-2Najczęstsze zaburzenia narządów rozrodczych u suk spo-wodowane nieprawidłowym żywieniem - możliwości rozpoznania i działania profilaktyczne
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Kontrola cząstkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o wpływie składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz objawach ich niedoboru
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_39_U01Student potrafi wskazać odpowiedni sposób żywienia psa i suki aby zapewnić właściwy przebieg procesów rozrodczych i nie dopuścić do obniżenia płodności zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów
Treści programoweT-A-4Możliwości stymulacji przebiegu procesów rozrodczych u samców i samic psów za pomocą żywienia
T-A-5Analiza najczęstszych zaburzeń i chorób narządów rozrodczych wywołanych przez „endocrine disruptors” na przykładzie wybranego gabinetu weterynaryjnego
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi na pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wskazuje odpowiednie sposoby żywienia psa i suki w zależności od ich stanu fizjologicznego w celu zapewnienia właściwego przebiegu procesów rozrodczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_39_K01Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt i potrafi przekonać o tym inne osoby oraz wskazać im ewentualne następstwa niewłaściwego postępowania w tym względzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów
Treści programoweT-W-2Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania
T-W-5Czynniki cywilizacyjne a przebieg procesów rozrodczych u psowatych
T-A-3Znaczenie wybranych czynników zaburzających funkcje endokrynne „endocrine disruptors”w rozrodzie psów
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi na pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w wykonaniu powierzonych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0