Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Zachowania socjalne i rozrodcze wolno żyjących psowatych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zachowania socjalne i rozrodcze wolno żyjących psowatych
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 16 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zoologii, fizjologii i rozwoju ssaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem zwierząt oraz wybranymi aspektami zachowań socjalnych warunkującycmi sukces rozrodczy u wolno żyjących psowatych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy i systematyka psowatych; zasięg występowania gatunków na świecie i w Polsce.4
T-A-2Zmysły i komunikacja u psowatych.2
T-A-3Etogram psowatych; analiza wybranych kategorii zachowań; przykłady utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacja i konkurencja, porównanie zachowań rozrodczych u zwierząt wolno żyjących i udomowionych /analiza odruchów płciowych/.6
T-A-4Opieka macierzyńska u wybranych gatunków psowatych; porównanie rozwoju szczeniaka wilka i psa.4
16
wykłady
T-W-1Nauki behawioralne – różne koncepcje badania zachowania zwierząt w podstawowych dziedzinach naukowych (etologia, ekologia behawioralna, behawioryzm, zoopsychologia).3
T-W-2Zachowania społeczne – cechy społeczności zwierzęcej; organizacja i struktura stada, stabilność czasowa i liczebna społeczności zwierzęcej; hierarchia społeczna, afiliacja, separacja; zachowania związane z dominacją i submisją, zachowania agonistyczne i terytorialne; mechanizmy zachowań instynktownych i popędów; wzorce zachowań związanych z żerowaniem; tropienie i polowanie.5
T-W-3Systemy i strategie rozrodcze; teoria dostosowania łącznego; dobór płciowy; wysiłek reprodukcyjny, konflikt płci i inwestycje rodzicielskie.4
T-W-4Neurohormonalne podłoże zachowań rozordczych (mechanizm działania czynników hormonalnych na ośrodki centralnego układu nerwowego regulujące zachowanie seksualne).2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie się do zajęć5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-3Metody eksponujące: film
M-4Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola przygotowania się do zajęć i poprwaności pracy na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.4_W01
Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych
Knlic_2A_W08C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-3, M-1, M-2S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.4_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania zagadnień związanych z zachowaniem przedstawicieli wolno żyjących psowatych.
Knlic_2A_U02C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.4_K01
Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt
Knlic_2A_K03C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-3, M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.4_W01
Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu wymienia i charakteryzuje podstwowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.4_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania zagadnień związanych z zachowaniem przedstawicieli wolno żyjących psowatych.
2,0
3,0Student do zaprezentowania zagadnień wskazanych przez prowadzącego wykorzystuje różne źródła informacji; pozyskane informacje analizuje oraz w dostatecznym stopniu opracowuje i prezentuje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.4_K01
Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu uzasadnia znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kuźniewicz J., Gulda D., Behawioryzm psowatych., Wyd. Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2014
  2. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy i systematyka psowatych; zasięg występowania gatunków na świecie i w Polsce.4
T-A-2Zmysły i komunikacja u psowatych.2
T-A-3Etogram psowatych; analiza wybranych kategorii zachowań; przykłady utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacja i konkurencja, porównanie zachowań rozrodczych u zwierząt wolno żyjących i udomowionych /analiza odruchów płciowych/.6
T-A-4Opieka macierzyńska u wybranych gatunków psowatych; porównanie rozwoju szczeniaka wilka i psa.4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauki behawioralne – różne koncepcje badania zachowania zwierząt w podstawowych dziedzinach naukowych (etologia, ekologia behawioralna, behawioryzm, zoopsychologia).3
T-W-2Zachowania społeczne – cechy społeczności zwierzęcej; organizacja i struktura stada, stabilność czasowa i liczebna społeczności zwierzęcej; hierarchia społeczna, afiliacja, separacja; zachowania związane z dominacją i submisją, zachowania agonistyczne i terytorialne; mechanizmy zachowań instynktownych i popędów; wzorce zachowań związanych z żerowaniem; tropienie i polowanie.5
T-W-3Systemy i strategie rozrodcze; teoria dostosowania łącznego; dobór płciowy; wysiłek reprodukcyjny, konflikt płci i inwestycje rodzicielskie.4
T-W-4Neurohormonalne podłoże zachowań rozordczych (mechanizm działania czynników hormonalnych na ośrodki centralnego układu nerwowego regulujące zachowanie seksualne).2
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie się do zajęć5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_34.4_W01Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Cel przedmiotuC-1Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem zwierząt oraz wybranymi aspektami zachowań socjalnych warunkującycmi sukces rozrodczy u wolno żyjących psowatych
Treści programoweT-W-4Neurohormonalne podłoże zachowań rozordczych (mechanizm działania czynników hormonalnych na ośrodki centralnego układu nerwowego regulujące zachowanie seksualne).
T-W-1Nauki behawioralne – różne koncepcje badania zachowania zwierząt w podstawowych dziedzinach naukowych (etologia, ekologia behawioralna, behawioryzm, zoopsychologia).
T-W-3Systemy i strategie rozrodcze; teoria dostosowania łącznego; dobór płciowy; wysiłek reprodukcyjny, konflikt płci i inwestycje rodzicielskie.
T-W-2Zachowania społeczne – cechy społeczności zwierzęcej; organizacja i struktura stada, stabilność czasowa i liczebna społeczności zwierzęcej; hierarchia społeczna, afiliacja, separacja; zachowania związane z dominacją i submisją, zachowania agonistyczne i terytorialne; mechanizmy zachowań instynktownych i popędów; wzorce zachowań związanych z żerowaniem; tropienie i polowanie.
T-A-2Zmysły i komunikacja u psowatych.
T-A-1Cechy i systematyka psowatych; zasięg występowania gatunków na świecie i w Polsce.
T-A-4Opieka macierzyńska u wybranych gatunków psowatych; porównanie rozwoju szczeniaka wilka i psa.
T-A-3Etogram psowatych; analiza wybranych kategorii zachowań; przykłady utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacja i konkurencja, porównanie zachowań rozrodczych u zwierząt wolno żyjących i udomowionych /analiza odruchów płciowych/.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące: film
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładów
S-1Ocena formująca: Kontrola przygotowania się do zajęć i poprwaności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu wymienia i charakteryzuje podstwowe wzorce zachowań socjalnych i rozrodczych u przedstawicieli wolno żyjących psowatych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_34.4_U01Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania zagadnień związanych z zachowaniem przedstawicieli wolno żyjących psowatych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U02Wykorzystuje specjalistyczne narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z pracą kynologa
Cel przedmiotuC-1Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem zwierząt oraz wybranymi aspektami zachowań socjalnych warunkującycmi sukces rozrodczy u wolno żyjących psowatych
Treści programoweT-W-4Neurohormonalne podłoże zachowań rozordczych (mechanizm działania czynników hormonalnych na ośrodki centralnego układu nerwowego regulujące zachowanie seksualne).
T-W-3Systemy i strategie rozrodcze; teoria dostosowania łącznego; dobór płciowy; wysiłek reprodukcyjny, konflikt płci i inwestycje rodzicielskie.
T-W-2Zachowania społeczne – cechy społeczności zwierzęcej; organizacja i struktura stada, stabilność czasowa i liczebna społeczności zwierzęcej; hierarchia społeczna, afiliacja, separacja; zachowania związane z dominacją i submisją, zachowania agonistyczne i terytorialne; mechanizmy zachowań instynktownych i popędów; wzorce zachowań związanych z żerowaniem; tropienie i polowanie.
T-A-2Zmysły i komunikacja u psowatych.
T-A-1Cechy i systematyka psowatych; zasięg występowania gatunków na świecie i w Polsce.
T-A-4Opieka macierzyńska u wybranych gatunków psowatych; porównanie rozwoju szczeniaka wilka i psa.
T-A-3Etogram psowatych; analiza wybranych kategorii zachowań; przykłady utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacja i konkurencja, porównanie zachowań rozrodczych u zwierząt wolno żyjących i udomowionych /analiza odruchów płciowych/.
Metody nauczaniaM-4Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola przygotowania się do zajęć i poprwaności pracy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student do zaprezentowania zagadnień wskazanych przez prowadzącego wykorzystuje różne źródła informacji; pozyskane informacje analizuje oraz w dostatecznym stopniu opracowuje i prezentuje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_34.4_K01Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem zwierząt oraz wybranymi aspektami zachowań socjalnych warunkującycmi sukces rozrodczy u wolno żyjących psowatych
Treści programoweT-W-4Neurohormonalne podłoże zachowań rozordczych (mechanizm działania czynników hormonalnych na ośrodki centralnego układu nerwowego regulujące zachowanie seksualne).
T-W-1Nauki behawioralne – różne koncepcje badania zachowania zwierząt w podstawowych dziedzinach naukowych (etologia, ekologia behawioralna, behawioryzm, zoopsychologia).
T-W-3Systemy i strategie rozrodcze; teoria dostosowania łącznego; dobór płciowy; wysiłek reprodukcyjny, konflikt płci i inwestycje rodzicielskie.
T-W-2Zachowania społeczne – cechy społeczności zwierzęcej; organizacja i struktura stada, stabilność czasowa i liczebna społeczności zwierzęcej; hierarchia społeczna, afiliacja, separacja; zachowania związane z dominacją i submisją, zachowania agonistyczne i terytorialne; mechanizmy zachowań instynktownych i popędów; wzorce zachowań związanych z żerowaniem; tropienie i polowanie.
T-A-2Zmysły i komunikacja u psowatych.
T-A-1Cechy i systematyka psowatych; zasięg występowania gatunków na świecie i w Polsce.
T-A-4Opieka macierzyńska u wybranych gatunków psowatych; porównanie rozwoju szczeniaka wilka i psa.
T-A-3Etogram psowatych; analiza wybranych kategorii zachowań; przykłady utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacja i konkurencja, porównanie zachowań rozrodczych u zwierząt wolno żyjących i udomowionych /analiza odruchów płciowych/.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące: film
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu uzasadnia znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0