Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Układanie psów pasterskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Układanie psów pasterskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,50,40zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę ogólną z zakresu szkolenia psów pasterskich, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy oraz wie na czym polega ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).3
T-L-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.3
T-L-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.3
T-L-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.1
T-L-5Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim.2
T-L-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.1
T-L-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.2
15
wykłady
T-W-1Pasterskie psy zaganiające i pasterskie psy stróżujące.2
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.3
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.3
T-W-4Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce.3
T-W-5Popularyzacja wykorzystania pasterskich psów stróżujących wśród hodowców.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć17
A-L-3konsultacje naukowe7
A-L-4czytanie wskazanego piśmiennictwa6
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-3Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie.
M-4Metoda eksponująca - film dydaktyczny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.4_W01
Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów oraz zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich.
Knlic_2A_W03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5M-2, M-3, M-1, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.4_U01
Student wykorzystuje zdobytą podczas zajęć wiedzę, potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
Knlic_2A_U03C-1T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2M-2, M-3, M-1, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.4_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, podejmuje sam decyzje i trafnie ocenia sytuacje.
Knlic_2A_K04C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5M-2, M-3, M-1, M-4S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.4_W01
Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów oraz zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich.
2,0
3,0Ogólna wiedza na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.4_U01
Student wykorzystuje zdobytą podczas zajęć wiedzę, potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
2,0
3,0Student potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.4_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, podejmuje sam decyzje i trafnie ocenia sytuacje.
2,0
3,0Student rozumie na poziomie dostatecznym podstowowe zasady postępowania przy wyborze, wychowaniu, szkoleniu i pielęgnacji psów pasterskich. Zasady etyki stosuje w praktyce, ma świadomość zagrożeń związanych z nieprawidłowo prowadzonym szkoleniem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojciech Śmietana, Pasterski pies stróżujący. Wychowanie i szkolenie owczarka podhalańskiego, WWF Polska, Warszawa, 2006
  2. Waldoch B., Pozytywne szkolenie psów, Werset, 2007
  3. A.M. Redliccy, Brytyjskie psy pasterskie, Mako Press, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Burner Margit, Berneński pies pasterski. Poradnik opiekuna., RM, 2009
  2. Wilson D., Złe nawyki psa. Zwalczanie, zapobieganie., PWRiL. Warszawa, 1997
  3. Nowak S. Mysłajek R. W., Ochrona zwierząt hodowlanych przed wilkami., Stowarzyszenie dla Natury „Wilk”. Godziszka, 1999
  4. Budek E., Border Collie - poradnik Wydawca: Egros Seria: Hobby 2008, Egros, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).3
T-L-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.3
T-L-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.3
T-L-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.1
T-L-5Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim.2
T-L-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.1
T-L-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasterskie psy zaganiające i pasterskie psy stróżujące.2
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.3
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.3
T-W-4Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce.3
T-W-5Popularyzacja wykorzystania pasterskich psów stróżujących wśród hodowców.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć17
A-L-3konsultacje naukowe7
A-L-4czytanie wskazanego piśmiennictwa6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.4_W01Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów oraz zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów.
Treści programoweT-W-1Pasterskie psy zaganiające i pasterskie psy stróżujące.
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.
T-W-4Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce.
T-W-5Popularyzacja wykorzystania pasterskich psów stróżujących wśród hodowców.
T-L-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.
T-L-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.
T-L-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.
T-L-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).
T-L-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.
T-L-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.
T-L-5Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-3Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie.
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4Metoda eksponująca - film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne.
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ogólna wiedza na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.4_U01Student wykorzystuje zdobytą podczas zajęć wiedzę, potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów.
Treści programoweT-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.
T-L-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.
T-L-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.
T-L-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.
T-L-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).
T-L-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.
T-L-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-3Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie.
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4Metoda eksponująca - film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne.
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.4_K01Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, podejmuje sam decyzje i trafnie ocenia sytuacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów.
Treści programoweT-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.
T-W-4Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce.
T-W-5Popularyzacja wykorzystania pasterskich psów stróżujących wśród hodowców.
T-L-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.
T-L-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.
T-L-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.
T-L-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).
T-L-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.
T-L-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.
T-L-5Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-3Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie.
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4Metoda eksponująca - film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne.
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie na poziomie dostatecznym podstowowe zasady postępowania przy wyborze, wychowaniu, szkoleniu i pielęgnacji psów pasterskich. Zasady etyki stosuje w praktyce, ma świadomość zagrożeń związanych z nieprawidłowo prowadzonym szkoleniem.
3,5
4,0
4,5
5,0