Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Układanie psów myśliwskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Układanie psów myśliwskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,50,40zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę o gatunku, rasach oraz ich przydatności. Potrafi wybrać rasę do specjalistycznego wykorzystania w myślistwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie wyżłów.3
T-L-2Szkolenie dzikarzy.3
T-L-3Układanie norowców.3
T-L-4Szkolenie posokowców.3
T-L-5Szkolenie tropowców.3
15
wykłady
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.2
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.4
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.2
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.4
T-W-5Próby polowe i konkursy.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć terenowych.10
A-L-3Studiowanie wskazanej literatury.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.8
A-L-5Konsultacje2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Pokaz
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności praktycznych ułożenia pasa.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, umiejętności praktycznych i aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.2_W01
Student zna zadania psów myśliwskich i rozumie konieczność ich wykorzystania w różnych rodzajach polowań.
Knlic_2A_W03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5M-4, M-2, M-1, M-3, M-5S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.2_U01
Student potrafi scharakteryzować klasy użytkowe psów różnych ras oraz zna zasady szkolenia i przeprowadzania prób polowych i konkursów.
Knlic_2A_U03, Knlic_2A_U05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5M-4, M-2, M-1, M-3, M-5S-3, S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.2_K01
Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków.
Knlic_2A_K03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5M-4, M-2, M-1, M-3, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.2_W01
Student zna zadania psów myśliwskich i rozumie konieczność ich wykorzystania w różnych rodzajach polowań.
2,0
3,0Student zna rasy, typy użytkowe i zadania psów myśliwskich oraz przydatność do różnych rodzajów polowań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.2_U01
Student potrafi scharakteryzować klasy użytkowe psów różnych ras oraz zna zasady szkolenia i przeprowadzania prób polowych i konkursów.
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić szkolenie psa z uwzględnieniem różnych rodzajów polowań i ocenić jego umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.2_K01
Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków.
2,0
3,0Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łęski P., Podstawowe szkolenie psów myśliwskich, Wydawnictwo Świat, 2011
  2. Gembarzewski A., Konnak Z., Matuszewski G., Układanie posokowca i praca na tropie, Wydawnictwo Świat, Warszawa, 2011
  3. Łęski P., Szkolenie psów myśliwskich do pracy w polu i w wodzie, Wydawnictwo Świat, 2011
  4. Woźniak J., Szkolenie psów porady praktyczne, Wydawnictwo Łowiec Polski, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie wyżłów.3
T-L-2Szkolenie dzikarzy.3
T-L-3Układanie norowców.3
T-L-4Szkolenie posokowców.3
T-L-5Szkolenie tropowców.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.2
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.4
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.2
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.4
T-W-5Próby polowe i konkursy.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć terenowych.10
A-L-3Studiowanie wskazanej literatury.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.8
A-L-5Konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.2_W01Student zna zadania psów myśliwskich i rozumie konieczność ich wykorzystania w różnych rodzajach polowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.
Treści programoweT-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.
T-W-5Próby polowe i konkursy.
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.
T-L-4Szkolenie posokowców.
T-L-3Układanie norowców.
T-L-2Szkolenie dzikarzy.
T-L-1Szkolenie wyżłów.
T-L-5Szkolenie tropowców.
Metody nauczaniaM-4Film
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Pokaz
M-5Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, umiejętności praktycznych i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna rasy, typy użytkowe i zadania psów myśliwskich oraz przydatność do różnych rodzajów polowań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.2_U01Student potrafi scharakteryzować klasy użytkowe psów różnych ras oraz zna zasady szkolenia i przeprowadzania prób polowych i konkursów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Knlic_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.
Treści programoweT-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.
T-W-5Próby polowe i konkursy.
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.
T-L-4Szkolenie posokowców.
T-L-3Układanie norowców.
T-L-2Szkolenie dzikarzy.
T-L-1Szkolenie wyżłów.
T-L-5Szkolenie tropowców.
Metody nauczaniaM-4Film
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Pokaz
M-5Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności praktycznych ułożenia pasa.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, umiejętności praktycznych i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić szkolenie psa z uwzględnieniem różnych rodzajów polowań i ocenić jego umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.2_K01Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.
Treści programoweT-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.
T-W-5Próby polowe i konkursy.
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.
T-L-4Szkolenie posokowców.
T-L-3Układanie norowców.
T-L-2Szkolenie dzikarzy.
T-L-1Szkolenie wyżłów.
T-L-5Szkolenie tropowców.
Metody nauczaniaM-4Film
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Pokaz
M-5Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0