Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Szkolenie szczeniąt i psów młodych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie szczeniąt i psów młodych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Górska <Marta_Gorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,50,40zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowość

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu2
T-L-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów2
T-L-3Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego2
T-L-4Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym3
T-L-5Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów3
T-L-6Nauka podstawowych komend3
15
wykłady
T-W-1Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt4
T-W-2Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów4
T-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu4
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zaliczenia28
A-L-3Konsultacje2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda eksponująca - film
M-3Metody praktyczne - pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: konsultacje
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.7_W01
Student zna podstawowe kryteria przeprowadzania testów osobowościowych u szczeniat i psów młodych, zna zasady pracy ze szczenięciem i psem młodym
Knlic_2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-1M-3, M-1, M-2S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.7_U01
Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i rozwiązać proste problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym, potrafi zmotywować psa do pracy i zastosować ćwiczenia w celu kształtowania prawidłowej socjalizacji szczeniaka i psa młodego
Knlic_2A_U03C-1T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-3, M-1, M-2S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.7_K01
Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
Knlic_2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.7_W01
Student zna podstawowe kryteria przeprowadzania testów osobowościowych u szczeniat i psów młodych, zna zasady pracy ze szczenięciem i psem młodym
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.7_U01
Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i rozwiązać proste problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym, potrafi zmotywować psa do pracy i zastosować ćwiczenia w celu kształtowania prawidłowej socjalizacji szczeniaka i psa młodego
2,0
3,0Student: - w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, - wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.7_K01
Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
2,0
3,0Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mrzewińska Zofia, Jak rozmawiać z psem : tajniki szkolenia, Egros, 2003
  2. Rugaas Turid, Mój pies ciągnie na smyczy., Psia Wachta, 2008
  3. Owens Paul, Zaklinacz psów. Podaj łapę, waruj, siad, czyli szkolenie czworonoga, Septem, 2008
  4. Pisula Wojciech, Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003
  5. Bailey J., How dogs Learn, Howell Book House, 1999
  6. Dunbar Ian, After you get a puppy, Dog Star Daily, 2007
  7. Dunbar Ian, Before you get a puppy, Dog Star Daily, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Waldoch Barbara, Pozytywne szkolenie psów, Werset, 2007
  2. Oeser Erhard, Człowiek i pies, bellona, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu2
T-L-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów2
T-L-3Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego2
T-L-4Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym3
T-L-5Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów3
T-L-6Nauka podstawowych komend3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt4
T-W-2Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów4
T-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu4
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zaliczenia28
A-L-3Konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.7_W01Student zna podstawowe kryteria przeprowadzania testów osobowościowych u szczeniat i psów młodych, zna zasady pracy ze szczenięciem i psem młodym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej.
Treści programoweT-W-1Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt
T-W-2Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów
T-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym
T-L-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów
T-L-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - pokaz
M-1metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda eksponująca - film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: konsultacje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.7_U01Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i rozwiązać proste problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym, potrafi zmotywować psa do pracy i zastosować ćwiczenia w celu kształtowania prawidłowej socjalizacji szczeniaka i psa młodego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej.
Treści programoweT-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym
T-L-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów
T-L-6Nauka podstawowych komend
T-L-5Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów
T-L-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu
T-L-4Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym
T-L-3Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - pokaz
M-1metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda eksponująca - film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: konsultacje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, - wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.7_K01Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej.
Treści programoweT-W-1Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt
T-W-2Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów
T-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym
T-L-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów
T-L-6Nauka podstawowych komend
T-L-5Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów
T-L-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu
T-L-4Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym
T-L-3Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego
Metody nauczaniaM-1metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0