Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Szkolenie psów przewodników osób niewidomych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie psów przewodników osób niewidomych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,50,40zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakrseie dobrostanu zwierząt, odchowu szczeniąt, psychologii psów. Znajomość ras psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapozananie studentów ze znaczeniem psa dla osób niewidomych
C-2Wykształcenie w studentach zrozumienia roli i znaczenia psów dla niewidomych
C-3Nabycie podstawowych umieętności z zakresu organizowania i szkolenia psów na przewodników niewidomych
C-4Zapoznanie studentów z organzacją i przebiegiem szkolenia psów przewodników osób niewidpmych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter.3
T-L-2Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia3
T-L-3Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja3
T-L-4Wstępna selekcja psów odchowanych podczas sprawdzianu w warunkach miejskich.3
T-L-5Sprzęt do szkolenia. Etapy szkolenia. Wymagania egzaminu komisyjnego3
15
wykłady
T-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników6
T-W-2Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja6
T-W-3Proces szkolenia na psa przewodnika. Rola więzi człowiek- pies. Regulacje prawne dotyczące dostępu psów przewodników do obiektów publicznych. Kształcenie trenerów psów przewodników Pies senior- „emerytura” psów przewodników3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Indywudualny udział w zajęciach15
A-L-2Indywidualny udział w zaęciach, przygotowanie projektu19
A-L-3Zajęcia praktyczne, wykonanie projektu3
A-L-4Praktyczne zajęcia w terenie6
A-L-5Zajęcia praktyczne, wykonanie hipotycznego projektu2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład inormacyjny
M-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.3_W01
Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni
Knlic_2A_W01C-4T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.3_U01
Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
Knlic_2A_U03C-3T-W-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.3_K01
Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu.
Knlic_2A_K04C-2T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.3_W01
Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni
2,0
3,0Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce ioraz jak przebiega ich szkolenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.3_U01
Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
2,0
3,0Wie jak zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.3_K01
Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu.
2,0
3,0Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Walter H. Rupp:, Der Blindenhund - die neue Ausbildungsmethode [Pies przewodnik niewidomych- nowe metody szkolenia], Verlag Müller Rüschlikon, 1987, ISBN 3-275-00913-3
  2. Georg Riederle:, Der Blindenführhund - Hilfsmittel mit Seele., Reha-Verlag GmbH, ISBN 3-88239-196-, 1991
  3. Rehmann, Sibylle:, Miejsca szkolenia i egzaminów dla psów przewodników osób niewidomych, Uniwersytet Monachium, Monachium, 2000, praca doktorska, (niemiecki)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter.3
T-L-2Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia3
T-L-3Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja3
T-L-4Wstępna selekcja psów odchowanych podczas sprawdzianu w warunkach miejskich.3
T-L-5Sprzęt do szkolenia. Etapy szkolenia. Wymagania egzaminu komisyjnego3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników6
T-W-2Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja6
T-W-3Proces szkolenia na psa przewodnika. Rola więzi człowiek- pies. Regulacje prawne dotyczące dostępu psów przewodników do obiektów publicznych. Kształcenie trenerów psów przewodników Pies senior- „emerytura” psów przewodników3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Indywudualny udział w zajęciach15
A-L-2Indywidualny udział w zaęciach, przygotowanie projektu19
A-L-3Zajęcia praktyczne, wykonanie projektu3
A-L-4Praktyczne zajęcia w terenie6
A-L-5Zajęcia praktyczne, wykonanie hipotycznego projektu2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.3_W01Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W01Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych, etycznych i humanistycznych w kynologii
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z organzacją i przebiegiem szkolenia psów przewodników osób niewidpmych
Treści programoweT-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników
Metody nauczaniaM-1wykład inormacyjny
M-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce ioraz jak przebiega ich szkolenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.3_U01Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-3Nabycie podstawowych umieętności z zakresu organizowania i szkolenia psów na przewodników niewidomych
Treści programoweT-W-2Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja
Metody nauczaniaM-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.3_K01Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie w studentach zrozumienia roli i znaczenia psów dla niewidomych
Treści programoweT-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników
Metody nauczaniaM-1wykład inormacyjny
M-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych .
3,5
4,0
4,5
5,0