Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Rozrodcze dylematy w hodowli psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozrodcze dylematy w hodowli psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 16 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu rozrodu psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnymi metodami stosowanymi w rozrodzie, prawidłowej ich ocenie i właściwwym wyborze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Niechciana ciąża u suki2
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie2
T-A-3Określanie terminu porodu2
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku4
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych4
T-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym2
16
wykłady
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów2
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców2
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod2
T-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki2
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu4
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-A-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.2_W01
Student zna metody stosowane w rozrodzie psów związane z kryciem, porodem, sterylizacją
Knlic_2A_W08C-1T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.2_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
Knlic_2A_U04C-1T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.2_K01
Student rozumie potrzebę stosowania różnorodnych metod w rozrodzie psów
Knlic_2A_K03C-1T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.2_W01
Student zna metody stosowane w rozrodzie psów związane z kryciem, porodem, sterylizacją
2,0
3,0Student zna podstawowe metody stosowane w rozrodzie psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.2_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
2,0
3,0Student zna podstawy wyboru odpowiednich metod stosowanych w rozrodzie dla konkretnego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.2_K01
Student rozumie potrzebę stosowania różnorodnych metod w rozrodzie psów
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę stosowania różnorodnych metod w rozrodzie psów, wykazuje zdolność do pracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dubiel A., Rozród psów, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010
  2. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów, Galaktyka, Łódź, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Niechciana ciąża u suki2
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie2
T-A-3Określanie terminu porodu2
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku4
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych4
T-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów2
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców2
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod2
T-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki2
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu4
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku2
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-A-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_34.2_W01Student zna metody stosowane w rozrodzie psów związane z kryciem, porodem, sterylizacją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi metodami stosowanymi w rozrodzie, prawidłowej ich ocenie i właściwwym wyborze
Treści programoweT-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu
T-A-3Określanie terminu porodu
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych
T-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym
T-A-1Niechciana ciąża u suki
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody stosowane w rozrodzie psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_34.2_U01Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi metodami stosowanymi w rozrodzie, prawidłowej ich ocenie i właściwwym wyborze
Treści programoweT-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu
T-A-3Określanie terminu porodu
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych
T-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym
T-A-1Niechciana ciąża u suki
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy wyboru odpowiednich metod stosowanych w rozrodzie dla konkretnego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_34.2_K01Student rozumie potrzebę stosowania różnorodnych metod w rozrodzie psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi metodami stosowanymi w rozrodzie, prawidłowej ich ocenie i właściwwym wyborze
Treści programoweT-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu
T-A-3Określanie terminu porodu
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych
T-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym
T-A-1Niechciana ciąża u suki
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę stosowania różnorodnych metod w rozrodzie psów, wykazuje zdolność do pracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0