Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Higiena i dobrostan psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena i dobrostan psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,50,40zaliczenie
laboratoriaL1 20 2,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień związanych z fizjologią zwierzat

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami prewencji i profilaktyki zootechnicznej
C-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
C-3Zapoznanie studentów z zasadami pielęgnacji psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia.2
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego.3
T-L-3Higiena wody. Oznaczanie właściwości fizycznych i chemicznych wody pitnej.3
T-L-4Metody oceny środowiska życia psów2
T-L-5Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów.Terminy szczepień oraz innych zabiegów.2
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie sierści, trymowanie, strzyżenie)2
T-L-7Praktyczne zastosowanie srodków do pielegnacji i higieny psa1
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.2
T-L-9Okresowe zabiegi profilaktyczne stosowane u psów. Programy szczepien dla psów2
T-L-10Przygotowanie psa do podrózy1
20
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.2
T-W-2Środowisko utrzymania psów2
T-W-3Higiena utrzymania psów3
T-W-4Codzienna pielegnacja (czesanie i pielegnacja włosa, czyszczenie zebów, zasady obserwacji ciała psa w celu wykrycie zmian patologicznych)2
T-W-5Pielegnacja okresowa (skracanie pazurów, czyszczenie zebów, uszu, gruczołów okołoodbytowych, worka napletkowego). Przeglad preparatów i srodkow higieny codziennej i okresowej.2
T-W-6Dobrostan zwierząt4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2samodzielne studiowanie literatury26
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń25
A-L-4Konsultacje4
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W05_W01
Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania psów, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu
Knlic_2A_W03C-2T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-L-8, T-L-10, T-L-6, T-L-3, T-L-9, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-4M-1, M-3S-1, S-2
Kninz_2A_W05_W02
Zna zasady profilaktyki weterynaryjnej w chowie psów
Knlic_2A_W03C-1, C-3T-W-4, T-L-8, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-L-5, T-L-7M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W05_U01
Umie dobrać odpowiednie metody do oceny środowiska
Knlic_2A_U03C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W05_K01
Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
Knlic_2A_K02C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-1, T-L-8, T-L-6M-3, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W05_W01
Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania psów, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kninz_2A_W05_W02
Zna zasady profilaktyki weterynaryjnej w chowie psów
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W05_U01
Umie dobrać odpowiednie metody do oceny środowiska
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W05_K01
Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
2,0
3,0Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kośla T., Higiena utrzymania zwierząt amatorskich, SGGW, Warszawa, 2003
  2. Kośla T., Metody badań z higieny zwierząt i prewencji weterynaryjnej, SGGW, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Rokicki E., Kolbuszowski T., Wybrane zagadnienia z medycyny weterynaryjnej, SGGW, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia.2
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego.3
T-L-3Higiena wody. Oznaczanie właściwości fizycznych i chemicznych wody pitnej.3
T-L-4Metody oceny środowiska życia psów2
T-L-5Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów.Terminy szczepień oraz innych zabiegów.2
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie sierści, trymowanie, strzyżenie)2
T-L-7Praktyczne zastosowanie srodków do pielegnacji i higieny psa1
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.2
T-L-9Okresowe zabiegi profilaktyczne stosowane u psów. Programy szczepien dla psów2
T-L-10Przygotowanie psa do podrózy1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.2
T-W-2Środowisko utrzymania psów2
T-W-3Higiena utrzymania psów3
T-W-4Codzienna pielegnacja (czesanie i pielegnacja włosa, czyszczenie zebów, zasady obserwacji ciała psa w celu wykrycie zmian patologicznych)2
T-W-5Pielegnacja okresowa (skracanie pazurów, czyszczenie zebów, uszu, gruczołów okołoodbytowych, worka napletkowego). Przeglad preparatów i srodkow higieny codziennej i okresowej.2
T-W-6Dobrostan zwierząt4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2samodzielne studiowanie literatury26
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń25
A-L-4Konsultacje4
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W05_W01Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania psów, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
Treści programoweT-W-5Pielegnacja okresowa (skracanie pazurów, czyszczenie zebów, uszu, gruczołów okołoodbytowych, worka napletkowego). Przeglad preparatów i srodkow higieny codziennej i okresowej.
T-W-2Środowisko utrzymania psów
T-W-4Codzienna pielegnacja (czesanie i pielegnacja włosa, czyszczenie zebów, zasady obserwacji ciała psa w celu wykrycie zmian patologicznych)
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.
T-W-3Higiena utrzymania psów
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.
T-L-10Przygotowanie psa do podrózy
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie sierści, trymowanie, strzyżenie)
T-L-3Higiena wody. Oznaczanie właściwości fizycznych i chemicznych wody pitnej.
T-L-9Okresowe zabiegi profilaktyczne stosowane u psów. Programy szczepien dla psów
T-L-5Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów.Terminy szczepień oraz innych zabiegów.
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia.
T-L-7Praktyczne zastosowanie srodków do pielegnacji i higieny psa
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego.
T-L-4Metody oceny środowiska życia psów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W05_W02Zna zasady profilaktyki weterynaryjnej w chowie psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami prewencji i profilaktyki zootechnicznej
C-3Zapoznanie studentów z zasadami pielęgnacji psów
Treści programoweT-W-4Codzienna pielegnacja (czesanie i pielegnacja włosa, czyszczenie zebów, zasady obserwacji ciała psa w celu wykrycie zmian patologicznych)
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.
T-L-10Przygotowanie psa do podrózy
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie sierści, trymowanie, strzyżenie)
T-L-9Okresowe zabiegi profilaktyczne stosowane u psów. Programy szczepien dla psów
T-L-5Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów.Terminy szczepień oraz innych zabiegów.
T-L-7Praktyczne zastosowanie srodków do pielegnacji i higieny psa
Metody nauczaniaM-3ćwiczenie laboratoryjne
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W05_U01Umie dobrać odpowiednie metody do oceny środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
C-1zapoznanie studentów z zasadami prewencji i profilaktyki zootechnicznej
Treści programoweT-W-2Środowisko utrzymania psów
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.
T-W-3Higiena utrzymania psów
T-L-3Higiena wody. Oznaczanie właściwości fizycznych i chemicznych wody pitnej.
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia.
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego.
T-L-4Metody oceny środowiska życia psów
Metody nauczaniaM-3ćwiczenie laboratoryjne
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W05_K01Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
C-1zapoznanie studentów z zasadami prewencji i profilaktyki zootechnicznej
C-3Zapoznanie studentów z zasadami pielęgnacji psów
Treści programoweT-W-5Pielegnacja okresowa (skracanie pazurów, czyszczenie zebów, uszu, gruczołów okołoodbytowych, worka napletkowego). Przeglad preparatów i srodkow higieny codziennej i okresowej.
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie sierści, trymowanie, strzyżenie)
Metody nauczaniaM-3ćwiczenie laboratoryjne
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
3,5
4,0
4,5
5,0