Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Nutrigenomika i farmakogenomika psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nutrigenomika i farmakogenomika psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 6 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw z zakresu biochemii i genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat powiązania składników diety i środków farmakologicznych z profilem genetycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Technologie i metody badawcze wykorzystywane w farmakogenomikce.1
T-A-2Przegląd genów związanych z przemianą składników pokarmowych i leków. Interakcja między genami, składnikami pokarmu i mikrobiomem.2
T-A-3Indywidualne i rasowe różnice w odpowiedzi na składniki zawarte w pokarmie i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych danych genów psów oraz innych zwierząt towarzyszących.3
6
wykłady
T-W-1Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu oraz farmaceutykach.2
T-W-2Farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu psów oraz innych zwierząt towarzyszących (zwierzę młode, ciąża i laktacja, starość, otyłość).3
T-W-3Perspektywy badań nutri- i farmakogenomicznych psów oraz innych zwierząt towarzyszących.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w audytoriach6
A-A-2przygotowanie prezentacji9
15
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach6
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_27_W01
student zna zależności między czynnymi składnikami zawartymi w lekach i pokarmie a genotypem, a także zna podstawy farmakogenomiki w różnych stanach fizjologicznych organizmu
Kn_2A_W05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_27_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania farmakogenomiki
Kn_2A_U04C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_27_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Kn_2A_K03C-1T-A-3M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_27_W01
student zna zależności między czynnymi składnikami zawartymi w lekach i pokarmie a genotypem, a także zna podstawy farmakogenomiki w różnych stanach fizjologicznych organizmu
2,0
3,0student opisuje niektóre zależności między składnikami diety i leków a genotypem oraz podstawowe aspekty farmakogenomiki w wybranych stanach fizjologicznych organizmu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_27_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania farmakogenomiki
2,0
3,0student prezentuje wybrane aspekty praktycznego wykorzystania farmakogenomiki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_27_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu wykazuje potrzebę zgłębiania wiedzy fachowej i zaprezentowania jej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bal J. (red)., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., PWN, Warszawa, 2013
  2. Prandota J., Podstawy farmakogenetyki i farmakogenomiki w praktyce klinicznej., Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Technologie i metody badawcze wykorzystywane w farmakogenomikce.1
T-A-2Przegląd genów związanych z przemianą składników pokarmowych i leków. Interakcja między genami, składnikami pokarmu i mikrobiomem.2
T-A-3Indywidualne i rasowe różnice w odpowiedzi na składniki zawarte w pokarmie i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych danych genów psów oraz innych zwierząt towarzyszących.3
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu oraz farmaceutykach.2
T-W-2Farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu psów oraz innych zwierząt towarzyszących (zwierzę młode, ciąża i laktacja, starość, otyłość).3
T-W-3Perspektywy badań nutri- i farmakogenomicznych psów oraz innych zwierząt towarzyszących.1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w audytoriach6
A-A-2przygotowanie prezentacji9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach6
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_27_W01student zna zależności między czynnymi składnikami zawartymi w lekach i pokarmie a genotypem, a także zna podstawy farmakogenomiki w różnych stanach fizjologicznych organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat powiązania składników diety i środków farmakologicznych z profilem genetycznym
Treści programoweT-A-2Przegląd genów związanych z przemianą składników pokarmowych i leków. Interakcja między genami, składnikami pokarmu i mikrobiomem.
T-A-3Indywidualne i rasowe różnice w odpowiedzi na składniki zawarte w pokarmie i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych danych genów psów oraz innych zwierząt towarzyszących.
T-A-1Technologie i metody badawcze wykorzystywane w farmakogenomikce.
T-W-1Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu oraz farmaceutykach.
T-W-2Farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu psów oraz innych zwierząt towarzyszących (zwierzę młode, ciąża i laktacja, starość, otyłość).
T-W-3Perspektywy badań nutri- i farmakogenomicznych psów oraz innych zwierząt towarzyszących.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student opisuje niektóre zależności między składnikami diety i leków a genotypem oraz podstawowe aspekty farmakogenomiki w wybranych stanach fizjologicznych organizmu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_27_U01student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania farmakogenomiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat powiązania składników diety i środków farmakologicznych z profilem genetycznym
Treści programoweT-A-2Przegląd genów związanych z przemianą składników pokarmowych i leków. Interakcja między genami, składnikami pokarmu i mikrobiomem.
T-A-3Indywidualne i rasowe różnice w odpowiedzi na składniki zawarte w pokarmie i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych danych genów psów oraz innych zwierząt towarzyszących.
T-A-1Technologie i metody badawcze wykorzystywane w farmakogenomikce.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student prezentuje wybrane aspekty praktycznego wykorzystania farmakogenomiki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_27_K01wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat powiązania składników diety i środków farmakologicznych z profilem genetycznym
Treści programoweT-A-3Indywidualne i rasowe różnice w odpowiedzi na składniki zawarte w pokarmie i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych danych genów psów oraz innych zwierząt towarzyszących.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu wykazuje potrzebę zgłębiania wiedzy fachowej i zaprezentowania jej
3,5
4,0
4,5
5,0