Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Zwierzęta inwazyjne w Polsce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta inwazyjne w Polsce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt występujących na terenie Polski na poziomie wiadomości ze szkoły średniej
W-2Podstawowa wiedza z zakresu ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
C-2Przybliżenie studentom wiedzy z zakresu zagrożeń powstałych w wyniku nie planowanej lub planowanej introdukcji zwierzyny obcej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zestawienia liczbowe i porównania gatunków sklasyfikowanych. Rozpoznawanie i sygnalizacja zjawisk inwazyjnych2
T-A-2Pochodzenie i biologia ssaków inwazyjnych (jenot, norka amerykańska, szop). Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym2
T-A-3Pochodzenie i biologia owadów inwazyjnych (stonka kukurydziana, itd.). Pochodzenie i biologia ryb inwazyjnych (babka bycza, babka łysa, babka szczupła, okoń nilowy, amerykański pstrąg źródlany, itd.).2
T-A-4Pochodzenie i biologia ptaków inwazyjnych (mandarynka Aix galericulata, papuga aleksandretta obrożna Psittacula Kramer). Pochodzenie i biologia pozostałych gatunków inwazyjnych (wioślarka kaspijska, racicznica zmienna, rak sygnałowy, rak amerykański – pręgowaty, żebropław Mnemiopsis leidyi, ślimak luzytański, itd.).2
8
wykłady
T-W-1Ustawodawstwo dotyczące zwierząt obcych i inwazyjnych na terenie Polski. Lista gatunków inwazyjnych w Polsce2
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu zwierząt inwazyjnych2
T-W-3Przyczyny i skutki pojawiania się zwierząt inwazyjnych w Polsce2
T-W-4Wykaz gatunków introdukowanych. Zachowanie się gatunków obcych na nowych terenach. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym2
T-W-5Metody zapobiegania nowym introdukcjom – celowym i przypadkowym – oraz metody kontroli i eliminacji zawleczonych do Polski inwazyjnych gatunków obcych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczetsnictwo studenta w ćwiczeniach8
A-A-2Udział w konsultacjach7
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń7
A-A-4Przygotowanie prezentacji z tematyki przedmiotu8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury związanej z tematyką zajęć6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje6
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna o tematyce przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.4_W01
Studnet posiada wiedzę na tematów występujących w Polsce gatunków zwierząt inwazyjnych oraz związanych z tym zagrożen dla rodzimych gatunków
Kn_2A_W02, Kn_2A_W10C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.4_U01
Student ocenia zagrożenia związane z wystepowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce
Kn_2A_U03, Kn_2A_U05C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.4_K01
Student wykazuje świadomość wystepujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany w wynikających z tego zagrożeniach
Kn_2A_K01, Kn_2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.4_W01
Studnet posiada wiedzę na tematów występujących w Polsce gatunków zwierząt inwazyjnych oraz związanych z tym zagrożen dla rodzimych gatunków
2,0Student nie zna żadnych zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
3,0Student zna przynajmniej 3 gatunki zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
3,5Student zna 5 gatunków zwierząt występujących w Polsce oraz potrafi w związku z tym wymienić przynajmniej 2 zagrożenia dla rodzimych gatunków
4,0Student zna przynajmniej 7 gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce i potrafi zdefiniować niektóre zagrożenia dla rodzimych gatunków
4,5Student zna do 10 gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce i definiuje zagrożenia dla rodzimych gatunków.
5,0Studnet zna wiele gatunków zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce oraz definiuje wszystkie z tym związane zagrożenia dla rodzimych gatunków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.4_U01
Student ocenia zagrożenia związane z wystepowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce
2,0Student nie umie ocenić żadnych zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce
3,0Student umie ocenić dwa zagrożenia związane z wystepowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce
3,5Student potrafi ocenić do 3 zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce
4,0Student umie ocenić d 5 zagrożeń związanych z występowaniem gatunków inwazyjnych zwierząt w Polsce
4,5Student umie ocenić większość zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce
5,0Studnet umie ocenić wszystkie zagrożenia dla rodzimych gatunków związane z występowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.4_K01
Student wykazuje świadomość wystepujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany w wynikających z tego zagrożeniach
2,0Student nie jest świadomy występowania w Polsce żadnych gatunków inwazyjnych oraz nie nie jest zorientowany z wynikajacych z tego zagrożeń
3,0Student jest świadomy, że w Polsce wystepują jakieś zwierzęta inwazyjne i potrafi ich kilka wymienić
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną Swiadomość wystęopujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany z wynikających z tego zagrożeń

Literatura podstawowa

  1. Baza danych o gatunkach inwazyjnych centralnej i północnej Europy, NOBANIS, 2011
  2. Z. Głowaciński, H. Okarma, J. Pawłowski, W. Solarz (red.), Księga gatunków obcych inwazyjnych w faunie Polski, Wyd. internetowe. [on-line]. Instytut Ochrony Przyrody PAN w Krakowie., Kraków, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Carlton J. T, Biological invasions and cryptogenic species, Ecology, 1996, 77 (6)
  2. Niewiadomska K., Pojmańska T., Organizmy pasożytnicze – dlaczego należy monitorować ich występowanie, Biuletyn Monitoringu Przyrody, 2004, 1 (5)
  3. Bartoszewicz M., Okarma H, Szopy nad Wartą, Łowiec Polski, 2007, 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zestawienia liczbowe i porównania gatunków sklasyfikowanych. Rozpoznawanie i sygnalizacja zjawisk inwazyjnych2
T-A-2Pochodzenie i biologia ssaków inwazyjnych (jenot, norka amerykańska, szop). Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym2
T-A-3Pochodzenie i biologia owadów inwazyjnych (stonka kukurydziana, itd.). Pochodzenie i biologia ryb inwazyjnych (babka bycza, babka łysa, babka szczupła, okoń nilowy, amerykański pstrąg źródlany, itd.).2
T-A-4Pochodzenie i biologia ptaków inwazyjnych (mandarynka Aix galericulata, papuga aleksandretta obrożna Psittacula Kramer). Pochodzenie i biologia pozostałych gatunków inwazyjnych (wioślarka kaspijska, racicznica zmienna, rak sygnałowy, rak amerykański – pręgowaty, żebropław Mnemiopsis leidyi, ślimak luzytański, itd.).2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustawodawstwo dotyczące zwierząt obcych i inwazyjnych na terenie Polski. Lista gatunków inwazyjnych w Polsce2
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu zwierząt inwazyjnych2
T-W-3Przyczyny i skutki pojawiania się zwierząt inwazyjnych w Polsce2
T-W-4Wykaz gatunków introdukowanych. Zachowanie się gatunków obcych na nowych terenach. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym2
T-W-5Metody zapobiegania nowym introdukcjom – celowym i przypadkowym – oraz metody kontroli i eliminacji zawleczonych do Polski inwazyjnych gatunków obcych.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczetsnictwo studenta w ćwiczeniach8
A-A-2Udział w konsultacjach7
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń7
A-A-4Przygotowanie prezentacji z tematyki przedmiotu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury związanej z tematyką zajęć6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje6
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.4_W01Studnet posiada wiedzę na tematów występujących w Polsce gatunków zwierząt inwazyjnych oraz związanych z tym zagrożen dla rodzimych gatunków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W02Zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium i podczas pracy ze zwierzętami
Kn_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii oraz nauk pokrewnych, a także zna mechanizmy reakcji obronnych organizmu na różnorodne substancje i patogeny
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
C-2Przybliżenie studentom wiedzy z zakresu zagrożeń powstałych w wyniku nie planowanej lub planowanej introdukcji zwierzyny obcej
Treści programoweT-A-1Zestawienia liczbowe i porównania gatunków sklasyfikowanych. Rozpoznawanie i sygnalizacja zjawisk inwazyjnych
T-A-2Pochodzenie i biologia ssaków inwazyjnych (jenot, norka amerykańska, szop). Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym
T-A-4Pochodzenie i biologia ptaków inwazyjnych (mandarynka Aix galericulata, papuga aleksandretta obrożna Psittacula Kramer). Pochodzenie i biologia pozostałych gatunków inwazyjnych (wioślarka kaspijska, racicznica zmienna, rak sygnałowy, rak amerykański – pręgowaty, żebropław Mnemiopsis leidyi, ślimak luzytański, itd.).
T-A-3Pochodzenie i biologia owadów inwazyjnych (stonka kukurydziana, itd.). Pochodzenie i biologia ryb inwazyjnych (babka bycza, babka łysa, babka szczupła, okoń nilowy, amerykański pstrąg źródlany, itd.).
T-W-1Ustawodawstwo dotyczące zwierząt obcych i inwazyjnych na terenie Polski. Lista gatunków inwazyjnych w Polsce
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu zwierząt inwazyjnych
T-W-3Przyczyny i skutki pojawiania się zwierząt inwazyjnych w Polsce
T-W-5Metody zapobiegania nowym introdukcjom – celowym i przypadkowym – oraz metody kontroli i eliminacji zawleczonych do Polski inwazyjnych gatunków obcych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
3,0Student zna przynajmniej 3 gatunki zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
3,5Student zna 5 gatunków zwierząt występujących w Polsce oraz potrafi w związku z tym wymienić przynajmniej 2 zagrożenia dla rodzimych gatunków
4,0Student zna przynajmniej 7 gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce i potrafi zdefiniować niektóre zagrożenia dla rodzimych gatunków
4,5Student zna do 10 gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce i definiuje zagrożenia dla rodzimych gatunków.
5,0Studnet zna wiele gatunków zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce oraz definiuje wszystkie z tym związane zagrożenia dla rodzimych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.4_U01Student ocenia zagrożenia związane z wystepowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kn_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
C-2Przybliżenie studentom wiedzy z zakresu zagrożeń powstałych w wyniku nie planowanej lub planowanej introdukcji zwierzyny obcej
Treści programoweT-A-1Zestawienia liczbowe i porównania gatunków sklasyfikowanych. Rozpoznawanie i sygnalizacja zjawisk inwazyjnych
T-A-2Pochodzenie i biologia ssaków inwazyjnych (jenot, norka amerykańska, szop). Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym
T-A-4Pochodzenie i biologia ptaków inwazyjnych (mandarynka Aix galericulata, papuga aleksandretta obrożna Psittacula Kramer). Pochodzenie i biologia pozostałych gatunków inwazyjnych (wioślarka kaspijska, racicznica zmienna, rak sygnałowy, rak amerykański – pręgowaty, żebropław Mnemiopsis leidyi, ślimak luzytański, itd.).
T-A-3Pochodzenie i biologia owadów inwazyjnych (stonka kukurydziana, itd.). Pochodzenie i biologia ryb inwazyjnych (babka bycza, babka łysa, babka szczupła, okoń nilowy, amerykański pstrąg źródlany, itd.).
T-W-1Ustawodawstwo dotyczące zwierząt obcych i inwazyjnych na terenie Polski. Lista gatunków inwazyjnych w Polsce
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu zwierząt inwazyjnych
T-W-3Przyczyny i skutki pojawiania się zwierząt inwazyjnych w Polsce
T-W-5Metody zapobiegania nowym introdukcjom – celowym i przypadkowym – oraz metody kontroli i eliminacji zawleczonych do Polski inwazyjnych gatunków obcych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna o tematyce przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić żadnych zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce
3,0Student umie ocenić dwa zagrożenia związane z wystepowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce
3,5Student potrafi ocenić do 3 zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce
4,0Student umie ocenić d 5 zagrożeń związanych z występowaniem gatunków inwazyjnych zwierząt w Polsce
4,5Student umie ocenić większość zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce
5,0Studnet umie ocenić wszystkie zagrożenia dla rodzimych gatunków związane z występowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.4_K01Student wykazuje świadomość wystepujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany w wynikających z tego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K01Jest świadomy problemów prawnych i etycznych na poszczególnych etapach eksperymentu na zwierzętach i w pracy ze zwierzętami
Kn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
C-2Przybliżenie studentom wiedzy z zakresu zagrożeń powstałych w wyniku nie planowanej lub planowanej introdukcji zwierzyny obcej
Treści programoweT-W-1Ustawodawstwo dotyczące zwierząt obcych i inwazyjnych na terenie Polski. Lista gatunków inwazyjnych w Polsce
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu zwierząt inwazyjnych
T-W-3Przyczyny i skutki pojawiania się zwierząt inwazyjnych w Polsce
T-W-5Metody zapobiegania nowym introdukcjom – celowym i przypadkowym – oraz metody kontroli i eliminacji zawleczonych do Polski inwazyjnych gatunków obcych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna o tematyce przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy występowania w Polsce żadnych gatunków inwazyjnych oraz nie nie jest zorientowany z wynikajacych z tego zagrożeń
3,0Student jest świadomy, że w Polsce wystepują jakieś zwierzęta inwazyjne i potrafi ich kilka wymienić
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną Swiadomość wystęopujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany z wynikających z tego zagrożeń