Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Zagrożenia bioróżnorodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia bioróżnorodności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student posiada podstawową wiedzę z zakresu ekologii i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z definicją bioróżnorodności, jej poziomami oraz metodami badań; zaznajomienie z formami ochrony bioróżnorodności, wpływem człowieka i jego działalności na stan środowiska naturalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gatunki zagrożone wyginięciem, gatunki zaliczone do wymarłych w ostatnich latach, kaskadowy efekt wymierania2
T-A-2Program ochrony wybranych gatunków roślin i zwierząt w Polsce.2
T-A-3Gatunki inwazyjne i ich wpływ na krajową faunę i florę2
T-A-4Powrót do życia eko – wybrane przepisy na naturalne środki czyszczące i kosmetyki2
8
wykłady
T-W-1Definicja bioróżnorodności, poziomy bioróżnorodności, metody badań bioróżnorodności, określenie liczby gatunków, różnice w rozmieszczeniu gatunków na Ziemi2
T-W-2Współczesne wymieranie gatunków (tempo, zakres, przyczyny). Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną – konkurencja, niszczenie siedlisk, eksploatacja zasobów2
T-W-3Koncepcje, motywy i formy ochrony bioróżnorodności (motywy egzystencjalne, ekonomiczne, etyczne, estetyczne i inne; ochrona indywidualna, gatunkowa, obszarowa; restytucje i reintrodukcje gatunków2
T-W-4Aktualny stan środowiska naturalnego – emisja gazów cieplarnianych, odpady, zanieczyszczenie wód i inne.2
T-W-5Powrót do życia eko globalnie i lokalnie. Świadomość ekologiczna społeczeństwa2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2sprawdzian pisemny1
A-A-3przygotowanie się do zajęć10
A-A-4studiowanie piśmiennictwa11
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2sprawdzian pisemny1
A-W-3studiowanie piśmiennictwa10
A-W-4przygotowanie sie do zajęć9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film, ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy indywidualnej studenta i pracy w grupie
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianu pisemnego i odpowiedzi ustnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.3_W01
student zna definicję bioróżnorodności, jej poziomy oraz metody badań; charakteryzuje koncepcje, formy i metody ochrony bioróżnorodności
Kn_2A_W03C-1T-A-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-2, S-4, S-3
Kn_2A_17.3_W02
student zna wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego,
Kn_2A_W03C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-2, M-1, M-3S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.3_U01
student planuje formy ochrony gatunków zagrożonych wyginięciem, przygotowuje naturalne środki czyszczące i kosmetyki
Kn_2A_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-5M-2, M-3S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.3_K01
student wykazuje postawę proekologiczną, rozumie potrzebę podejmowania działań na rzecz ochorny bioróżnorodnosci
Kn_2A_K04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.3_W01
student zna definicję bioróżnorodności, jej poziomy oraz metody badań; charakteryzuje koncepcje, formy i metody ochrony bioróżnorodności
2,0
3,0studenta zna w stopniu dostatecznym definicję bioróznorodności, jej poziomy oraz metody badań a także charakteryzuje koncepcje, formy i metody ochrony bioróznorodności
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_17.3_W02
student zna wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego,
2,0
3,0student zna w stopniu podstawowym wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.3_U01
student planuje formy ochrony gatunków zagrożonych wyginięciem, przygotowuje naturalne środki czyszczące i kosmetyki
2,0
3,0student potrafi zaplanować jedną formę ochorny gatunków zagrozonych wyginięciem oraz przygotowuje jeden naturalny środek czyszczący
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.3_K01
student wykazuje postawę proekologiczną, rozumie potrzebę podejmowania działań na rzecz ochorny bioróżnorodnosci
2,0
3,0student w niewielkim stopniu wykazuje postawę proekologiczną i rozumie potrzebę podejmowania dział na rzecz ochrony bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Siemiński M, Środowiskowe zafrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001
  2. Umiński T, Ekologia. Środowisko. Przyroda, WSiP, Warszawa, 1995
  3. Siemiński M, Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Inne wyzwania, PWN, Warszawa, 2007
  4. Kozłowski S, Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gatunki zagrożone wyginięciem, gatunki zaliczone do wymarłych w ostatnich latach, kaskadowy efekt wymierania2
T-A-2Program ochrony wybranych gatunków roślin i zwierząt w Polsce.2
T-A-3Gatunki inwazyjne i ich wpływ na krajową faunę i florę2
T-A-4Powrót do życia eko – wybrane przepisy na naturalne środki czyszczące i kosmetyki2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja bioróżnorodności, poziomy bioróżnorodności, metody badań bioróżnorodności, określenie liczby gatunków, różnice w rozmieszczeniu gatunków na Ziemi2
T-W-2Współczesne wymieranie gatunków (tempo, zakres, przyczyny). Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną – konkurencja, niszczenie siedlisk, eksploatacja zasobów2
T-W-3Koncepcje, motywy i formy ochrony bioróżnorodności (motywy egzystencjalne, ekonomiczne, etyczne, estetyczne i inne; ochrona indywidualna, gatunkowa, obszarowa; restytucje i reintrodukcje gatunków2
T-W-4Aktualny stan środowiska naturalnego – emisja gazów cieplarnianych, odpady, zanieczyszczenie wód i inne.2
T-W-5Powrót do życia eko globalnie i lokalnie. Świadomość ekologiczna społeczeństwa2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2sprawdzian pisemny1
A-A-3przygotowanie się do zajęć10
A-A-4studiowanie piśmiennictwa11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2sprawdzian pisemny1
A-W-3studiowanie piśmiennictwa10
A-W-4przygotowanie sie do zajęć9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.3_W01student zna definicję bioróżnorodności, jej poziomy oraz metody badań; charakteryzuje koncepcje, formy i metody ochrony bioróżnorodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z definicją bioróżnorodności, jej poziomami oraz metodami badań; zaznajomienie z formami ochrony bioróżnorodności, wpływem człowieka i jego działalności na stan środowiska naturalnego
Treści programoweT-A-2Program ochrony wybranych gatunków roślin i zwierząt w Polsce.
T-W-1Definicja bioróżnorodności, poziomy bioróżnorodności, metody badań bioróżnorodności, określenie liczby gatunków, różnice w rozmieszczeniu gatunków na Ziemi
T-W-3Koncepcje, motywy i formy ochrony bioróżnorodności (motywy egzystencjalne, ekonomiczne, etyczne, estetyczne i inne; ochrona indywidualna, gatunkowa, obszarowa; restytucje i reintrodukcje gatunków
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianu pisemnego i odpowiedzi ustnej
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenta zna w stopniu dostatecznym definicję bioróznorodności, jej poziomy oraz metody badań a także charakteryzuje koncepcje, formy i metody ochrony bioróznorodności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.3_W02student zna wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z definicją bioróżnorodności, jej poziomami oraz metodami badań; zaznajomienie z formami ochrony bioróżnorodności, wpływem człowieka i jego działalności na stan środowiska naturalnego
Treści programoweT-A-1Gatunki zagrożone wyginięciem, gatunki zaliczone do wymarłych w ostatnich latach, kaskadowy efekt wymierania
T-A-3Gatunki inwazyjne i ich wpływ na krajową faunę i florę
T-A-4Powrót do życia eko – wybrane przepisy na naturalne środki czyszczące i kosmetyki
T-W-5Powrót do życia eko globalnie i lokalnie. Świadomość ekologiczna społeczeństwa
T-W-2Współczesne wymieranie gatunków (tempo, zakres, przyczyny). Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną – konkurencja, niszczenie siedlisk, eksploatacja zasobów
T-W-4Aktualny stan środowiska naturalnego – emisja gazów cieplarnianych, odpady, zanieczyszczenie wód i inne.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-3film, ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianu pisemnego i odpowiedzi ustnej
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna w stopniu podstawowym wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.3_U01student planuje formy ochrony gatunków zagrożonych wyginięciem, przygotowuje naturalne środki czyszczące i kosmetyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z definicją bioróżnorodności, jej poziomami oraz metodami badań; zaznajomienie z formami ochrony bioróżnorodności, wpływem człowieka i jego działalności na stan środowiska naturalnego
Treści programoweT-A-1Gatunki zagrożone wyginięciem, gatunki zaliczone do wymarłych w ostatnich latach, kaskadowy efekt wymierania
T-A-2Program ochrony wybranych gatunków roślin i zwierząt w Polsce.
T-A-4Powrót do życia eko – wybrane przepisy na naturalne środki czyszczące i kosmetyki
T-W-5Powrót do życia eko globalnie i lokalnie. Świadomość ekologiczna społeczeństwa
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3film, ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianu pisemnego i odpowiedzi ustnej
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zaplanować jedną formę ochorny gatunków zagrozonych wyginięciem oraz przygotowuje jeden naturalny środek czyszczący
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.3_K01student wykazuje postawę proekologiczną, rozumie potrzebę podejmowania działań na rzecz ochorny bioróżnorodnosci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z definicją bioróżnorodności, jej poziomami oraz metodami badań; zaznajomienie z formami ochrony bioróżnorodności, wpływem człowieka i jego działalności na stan środowiska naturalnego
Treści programoweT-A-1Gatunki zagrożone wyginięciem, gatunki zaliczone do wymarłych w ostatnich latach, kaskadowy efekt wymierania
T-A-2Program ochrony wybranych gatunków roślin i zwierząt w Polsce.
T-A-3Gatunki inwazyjne i ich wpływ na krajową faunę i florę
T-A-4Powrót do życia eko – wybrane przepisy na naturalne środki czyszczące i kosmetyki
T-W-5Powrót do życia eko globalnie i lokalnie. Świadomość ekologiczna społeczeństwa
T-W-1Definicja bioróżnorodności, poziomy bioróżnorodności, metody badań bioróżnorodności, określenie liczby gatunków, różnice w rozmieszczeniu gatunków na Ziemi
T-W-2Współczesne wymieranie gatunków (tempo, zakres, przyczyny). Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną – konkurencja, niszczenie siedlisk, eksploatacja zasobów
T-W-3Koncepcje, motywy i formy ochrony bioróżnorodności (motywy egzystencjalne, ekonomiczne, etyczne, estetyczne i inne; ochrona indywidualna, gatunkowa, obszarowa; restytucje i reintrodukcje gatunków
T-W-4Aktualny stan środowiska naturalnego – emisja gazów cieplarnianych, odpady, zanieczyszczenie wód i inne.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-3film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy indywidualnej studenta i pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w niewielkim stopniu wykazuje postawę proekologiczną i rozumie potrzebę podejmowania dział na rzecz ochrony bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0