Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Rozrodcze dylematy w hodowli psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozrodcze dylematy w hodowli psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu rozrodu psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnymi metodami stosowanymi w rozrodzie, prawidłowej ich ocenie i właściwwym wyborze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Niechciana ciąża u suki1
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie1
T-A-3Określanie terminu porodu1
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku1
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych2
T-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym2
8
wykłady
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów1
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców2
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod2
T-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki2
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu2
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.2_W01
Student zna metody stosowane w rozrodzie psów związane z kryciem, porodem, sterylizacją
Kn_2A_W08C-1T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.2_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
Kn_2A_U04C-1T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.2_K01
Student rozumie potzrebę stosowania óżnorodnych metod w rozrodzie psów
Kn_2A_K03C-1T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.2_W01
Student zna metody stosowane w rozrodzie psów związane z kryciem, porodem, sterylizacją
2,0
3,0Student zna podstawowe metody stosowane w rozrodzie psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.2_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
2,0
3,0Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.2_K01
Student rozumie potzrebę stosowania óżnorodnych metod w rozrodzie psów
2,0
3,0Student rozumie potzrebę stosowania óżnorodnych metod w rozrodzie psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dubiel A., Rozród psów, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010
  2. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów, Galaktyka, Łódź, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Niechciana ciąża u suki1
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie1
T-A-3Określanie terminu porodu1
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku1
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych2
T-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów1
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców2
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod2
T-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki2
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu2
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_34.2_W01Student zna metody stosowane w rozrodzie psów związane z kryciem, porodem, sterylizacją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi metodami stosowanymi w rozrodzie, prawidłowej ich ocenie i właściwwym wyborze
Treści programoweT-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych
T-A-1Niechciana ciąża u suki
T-A-3Określanie terminu porodu
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
T-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody stosowane w rozrodzie psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_34.2_U01Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi metodami stosowanymi w rozrodzie, prawidłowej ich ocenie i właściwwym wyborze
Treści programoweT-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych
T-A-1Niechciana ciąża u suki
T-A-3Określanie terminu porodu
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
T-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_34.2_K01Student rozumie potzrebę stosowania óżnorodnych metod w rozrodzie psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi metodami stosowanymi w rozrodzie, prawidłowej ich ocenie i właściwwym wyborze
Treści programoweT-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych
T-A-1Niechciana ciąża u suki
T-A-3Określanie terminu porodu
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
T-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potzrebę stosowania óżnorodnych metod w rozrodzie psów
3,5
4,0
4,5
5,0