Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Wybrane zaburzenia systemu pokarmowego i przemiany materii psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zaburzenia systemu pokarmowego i przemiany materii psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Uzyskanie na studiach I stopnia zaliczenie przedmiotów; anatomia zwierząt, fizjologia zwierząt, biochemia zwierząt i żywienie zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z najczęstszymi zaburzeniami pobierania pokarmu, trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników odżywczych, mineralnych i wody. Student pozna ich przyczyny,objawy, diagnostykę, różnicowanie, krótko- i długoterminowe konsekwencje i następstwa zdrowotne oraz sposoby ich zapobiegania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe ogólnoustrojowe objawy zaburzeń w układzie pokarmowym i metabolizmie składników odżywczych u psów.1
T-A-2Zaburzenia motoryki przewodu pokarmowego i pasażu treści pokarmowej (skurcz zwieracza wpustu żołądka, refluks żołądkowo-przełykowy, wzdęcie i skręt żołądka, niedrożność jelit) – objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne.2
T-A-3Zaburzenia trawienia w żołądku (niedokwaśność i nadkwa-śność, niedobór enzymów trawiennych) – objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne.2
T-A-4Zaburzenia trawienia i wchłaniania w jelitach cienkich: zaburzenia czynności wątroby (choroby)i zewnątrzwydzielniczej funkcji trzustki – klasyfikacja, objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne, diagnostyka, predyspozycje, dieta.5
T-A-5Wymioty i zaburzenia wydalania kału – klasyfikacja, przy-czyny i następstwa zdrowotne.2
T-A-6Otyłość, zespół metaboliczny i cukrzyca u psów – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe i wiekowe, dieta.4
T-A-7Choroby kory nadnerczy: nadczynność (choroba/zespół Cushinga) i niedoczynność kory nadnerczy (choroba Addi-sona) – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, pre-dyspozycje rasowe, dieta. Choroby tarczycy: nadczynność i niedoczynność tarczycy – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe, dieta.3
T-A-8Przewlekła choroba nerek – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe, dieta.1
20
wykłady
T-W-1Układy związane ze spożywaniem pokarmu i wody, przyswajaniem składników odżywczych oraz usuwaniem produktów przemiany materii.2
T-W-2Ośrodki kontroli zapotrzebowania i zaspokojenia żywienio-wego. Krótko- i długoterminowa regulacja spożywania pokarmu. Teoria lipo- i energostatu. Sytość fizyczna i fizjolo-giczna, głód całkowity i częściowy.Ośrodki kontroli zapotrzebowania i zaspokojenia żywienio-wego. Krótko- i długoterminowa regulacja spożywania po-karmu. Teoria lipo- i energostatu. Sytość fizyczna i fizjolo-giczna, głód całkowity i częściowy.3
T-W-3Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w głodzie i nadmiarze energetycznym. Najczęstsze zaburzenia trawienia i wchłaniania oraz choroby metaboliczne reagujące na sposób żywienia.2
T-W-4Zaburzenia trawienia, wchłaniania i metabolizmu białek oraz aminokwasów - etiologia, objawy i następstwa zdrowotne2
T-W-5Zaburzenia trawienia, wchłaniania i metabolizmu węglowodanów, lipidów oraz nukleotydów - etiologia, objawy i następstwa zdrowotne.4
T-W-6Zaburzenia wchłaniania i metabolizmu wody, wybranych makro- i mikroelementów oraz witamin, choroby spichrzeniowe - etiologia, objawy i następstwa i następstwa zdrowotbe.5
T-W-7Wartości referencyjne dla psów wybranych wskaźników hematologicznych i biochemicznych krwi oraz moczu w zakresie gospodarki białkowej, lipidowej, węglowodanowej, wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia3
A-A-3Przygotowanie prezentacji mulimedialnej i jej omówienia.4
A-A-4Przygotowanie do dyskusji związanej z tematyką bieżących ćwiczienń na podstawie samodzielnelnego studiowania zalecanej literatury3
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.20
A-W-2Samodzielna analiza tematyki bieżących wykładów, studiowania literatury polecanej przez prowadzącego, przygotowanie do egzaminu z zagadnień objętych programem wykładów4
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wykłady.4
A-W-4Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji mulimedialnej
M-2Pogadanka, dyskusja dydaktyczna i problemowa.
M-3Opis i analiza przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przydotowania studenta, jego aktywności i udziału w dyskusji na każdych ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji, spsobu omówienia zagadnienia i przedstawienia istoty i skali problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny przygotowania studenta do poszczególnych cwiczeń i udziału w dyskusji, ocena przygotowanej i przedstawionej prezentacji oraz ocena odpowiedzi na pytania otwarte z zakresu materiału objętego programem ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego pisemnego zaliczenia całości materiału objetego programem wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_09_W01
Student zna najważniejsze układy i mechanizmy regulujące u psów pobieranie pokarmu i wody, przyswajanie składników odzywczych i usuwanie produktów przemiany materii oraz najczęstsze ich zaburzenia i choroby. Zna etiologię, objawy, zmiany wybranych wskaźników hematologicznych i biochemicznych i konsekwencje zdrowotne zaburzeń trawienia, wchłaniania i metabolizmu białek, aminokwasów, weglowodanów, lipidów, składników mineralnych i wody.
Kn_2A_W07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_09_U01
Student powinien przedstawić najczęstsze zaburzenia u psów zwiazane z pobieraniem pokarmu, trawieniem, wchłanianiem i metabolizmem składników odżywczych, mineralnych i wody. Powinien prawidłowo dobierać i interpretować wartości wskaźników hematologicznych i biochemicznych służących diagnozie tych zaburzeń. Posiadaną wiedzę umiejętnie powinien wykorzystywać w zakresie profilatkltyki tych zaburzeń i prawidłowego postępowania żywieniowego w przypadku ich wystąpienia.
Kn_2A_U04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_09_K01
Student ma świadomość poważnych konsekwencji zdrowotnych nieprawidłowego żywienia psów i nie przestrzegania zasad profilaktyki zaburzeń trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników odzywczych, mineralnych i wody.
Kn_2A_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_09_W01
Student zna najważniejsze układy i mechanizmy regulujące u psów pobieranie pokarmu i wody, przyswajanie składników odzywczych i usuwanie produktów przemiany materii oraz najczęstsze ich zaburzenia i choroby. Zna etiologię, objawy, zmiany wybranych wskaźników hematologicznych i biochemicznych i konsekwencje zdrowotne zaburzeń trawienia, wchłaniania i metabolizmu białek, aminokwasów, weglowodanów, lipidów, składników mineralnych i wody.
2,0
3,0Student w znacznie orraniczonym zakresie zna układy i mechanizmy regulujące u psów pobieranie pokarmu i wody, przyswajanie składników odzywczych i usuwanie produktów przemiany materii oraz najczęstsze ich zaburzenia i choroby. W dostatecznym stopniu nna etiologię, objawy, zmiany wybranych wskaźników hematologicznych i biochemicznych i konsekwencje zdrowotne zaburzeń trawienia, wchłaniania i metabolizmu białek, aminokwasów, weglowodanów, lipidów, składników mineralnych i wody.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_09_U01
Student powinien przedstawić najczęstsze zaburzenia u psów zwiazane z pobieraniem pokarmu, trawieniem, wchłanianiem i metabolizmem składników odżywczych, mineralnych i wody. Powinien prawidłowo dobierać i interpretować wartości wskaźników hematologicznych i biochemicznych służących diagnozie tych zaburzeń. Posiadaną wiedzę umiejętnie powinien wykorzystywać w zakresie profilatkltyki tych zaburzeń i prawidłowego postępowania żywieniowego w przypadku ich wystąpienia.
2,0
3,0Student jedynie w mocno ograniczonym stopniu potrafi zaprezentować (przedstawić) najczęstsze zaburzenia u psów zwiazane z pobieraniem pokarmu, trawieniem, wchłanianiem i metabolizmem składników odżywczych, mineralnych i wody. W mocno ograniczonym zakresie prawidłowo dobiera i interpretuje wartości wskaźników hematologicznych i biochemicznych służące diagnozie tych zaburzeń. W organiczinym stopniu stosuje zasady profilaktyki tych zaburzeń i postępowania żywieniowego w przypadku ich wystąpienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_09_K01
Student ma świadomość poważnych konsekwencji zdrowotnych nieprawidłowego żywienia psów i nie przestrzegania zasad profilaktyki zaburzeń trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników odzywczych, mineralnych i wody.
2,0
3,0Student ma jedynie w podstawowym stopniu świadomość zarówno bezpośredniego, jak i pośredniego związku dietą psa i jego zdrowiem. W ograniczonym zakresie wykazuje dbałość o propagowanie zasad profilaktyki zaburzeń trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników odzywczych, mineralnych i wody.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nelson R.W., Couto C.G., Choroby wewnętrzne małych zwierząt. Tom 1,2 i 3, Urban i partner, Wroclaw, 2016
  2. Steiner J.m., Choroby przewodu pokarmowego psów i kotów, Galaktyka, Łódź, 2009
  3. Meyer D., Harwey J.w., Diagnostyka laboratoryjna w weterynarii, Urban i Partner, Wrocław, 2013
  4. Madej J.A., Rotkiewicz T., Nozdryn-Płotnikcki T., Patologia Szczegółowa zwierząt, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2007
  5. Neiger R., Diagnostyka różnicowa w chorobach wewnętrznych psów i kotów, Urban i Partner, Wrocław, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Winnicka A., Wartości referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, SGGW, Warszawa, 2015
  2. Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Urban i Partner, Wrocław, 2011
  3. Angielski S., Jakubowski Z., Dominiczak M.H., Biochemia kliniczna, Perseusz, Sopot, 1997
  4. Minakowski w., Weidner S., Biochemia kręgowców, PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe ogólnoustrojowe objawy zaburzeń w układzie pokarmowym i metabolizmie składników odżywczych u psów.1
T-A-2Zaburzenia motoryki przewodu pokarmowego i pasażu treści pokarmowej (skurcz zwieracza wpustu żołądka, refluks żołądkowo-przełykowy, wzdęcie i skręt żołądka, niedrożność jelit) – objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne.2
T-A-3Zaburzenia trawienia w żołądku (niedokwaśność i nadkwa-śność, niedobór enzymów trawiennych) – objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne.2
T-A-4Zaburzenia trawienia i wchłaniania w jelitach cienkich: zaburzenia czynności wątroby (choroby)i zewnątrzwydzielniczej funkcji trzustki – klasyfikacja, objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne, diagnostyka, predyspozycje, dieta.5
T-A-5Wymioty i zaburzenia wydalania kału – klasyfikacja, przy-czyny i następstwa zdrowotne.2
T-A-6Otyłość, zespół metaboliczny i cukrzyca u psów – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe i wiekowe, dieta.4
T-A-7Choroby kory nadnerczy: nadczynność (choroba/zespół Cushinga) i niedoczynność kory nadnerczy (choroba Addi-sona) – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, pre-dyspozycje rasowe, dieta. Choroby tarczycy: nadczynność i niedoczynność tarczycy – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe, dieta.3
T-A-8Przewlekła choroba nerek – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe, dieta.1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układy związane ze spożywaniem pokarmu i wody, przyswajaniem składników odżywczych oraz usuwaniem produktów przemiany materii.2
T-W-2Ośrodki kontroli zapotrzebowania i zaspokojenia żywienio-wego. Krótko- i długoterminowa regulacja spożywania pokarmu. Teoria lipo- i energostatu. Sytość fizyczna i fizjolo-giczna, głód całkowity i częściowy.Ośrodki kontroli zapotrzebowania i zaspokojenia żywienio-wego. Krótko- i długoterminowa regulacja spożywania po-karmu. Teoria lipo- i energostatu. Sytość fizyczna i fizjolo-giczna, głód całkowity i częściowy.3
T-W-3Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w głodzie i nadmiarze energetycznym. Najczęstsze zaburzenia trawienia i wchłaniania oraz choroby metaboliczne reagujące na sposób żywienia.2
T-W-4Zaburzenia trawienia, wchłaniania i metabolizmu białek oraz aminokwasów - etiologia, objawy i następstwa zdrowotne2
T-W-5Zaburzenia trawienia, wchłaniania i metabolizmu węglowodanów, lipidów oraz nukleotydów - etiologia, objawy i następstwa zdrowotne.4
T-W-6Zaburzenia wchłaniania i metabolizmu wody, wybranych makro- i mikroelementów oraz witamin, choroby spichrzeniowe - etiologia, objawy i następstwa i następstwa zdrowotbe.5
T-W-7Wartości referencyjne dla psów wybranych wskaźników hematologicznych i biochemicznych krwi oraz moczu w zakresie gospodarki białkowej, lipidowej, węglowodanowej, wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia3
A-A-3Przygotowanie prezentacji mulimedialnej i jej omówienia.4
A-A-4Przygotowanie do dyskusji związanej z tematyką bieżących ćwiczienń na podstawie samodzielnelnego studiowania zalecanej literatury3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.20
A-W-2Samodzielna analiza tematyki bieżących wykładów, studiowania literatury polecanej przez prowadzącego, przygotowanie do egzaminu z zagadnień objętych programem wykładów4
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wykłady.4
A-W-4Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_09_W01Student zna najważniejsze układy i mechanizmy regulujące u psów pobieranie pokarmu i wody, przyswajanie składników odzywczych i usuwanie produktów przemiany materii oraz najczęstsze ich zaburzenia i choroby. Zna etiologię, objawy, zmiany wybranych wskaźników hematologicznych i biochemicznych i konsekwencje zdrowotne zaburzeń trawienia, wchłaniania i metabolizmu białek, aminokwasów, weglowodanów, lipidów, składników mineralnych i wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najczęstszymi zaburzeniami pobierania pokarmu, trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników odżywczych, mineralnych i wody. Student pozna ich przyczyny,objawy, diagnostykę, różnicowanie, krótko- i długoterminowe konsekwencje i następstwa zdrowotne oraz sposoby ich zapobiegania.
Treści programoweT-A-1Podstawowe ogólnoustrojowe objawy zaburzeń w układzie pokarmowym i metabolizmie składników odżywczych u psów.
T-A-2Zaburzenia motoryki przewodu pokarmowego i pasażu treści pokarmowej (skurcz zwieracza wpustu żołądka, refluks żołądkowo-przełykowy, wzdęcie i skręt żołądka, niedrożność jelit) – objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne.
T-A-3Zaburzenia trawienia w żołądku (niedokwaśność i nadkwa-śność, niedobór enzymów trawiennych) – objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne.
T-A-4Zaburzenia trawienia i wchłaniania w jelitach cienkich: zaburzenia czynności wątroby (choroby)i zewnątrzwydzielniczej funkcji trzustki – klasyfikacja, objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne, diagnostyka, predyspozycje, dieta.
T-A-6Otyłość, zespół metaboliczny i cukrzyca u psów – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe i wiekowe, dieta.
T-A-7Choroby kory nadnerczy: nadczynność (choroba/zespół Cushinga) i niedoczynność kory nadnerczy (choroba Addi-sona) – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, pre-dyspozycje rasowe, dieta. Choroby tarczycy: nadczynność i niedoczynność tarczycy – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe, dieta.
T-A-8Przewlekła choroba nerek – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe, dieta.
T-W-1Układy związane ze spożywaniem pokarmu i wody, przyswajaniem składników odżywczych oraz usuwaniem produktów przemiany materii.
T-W-2Ośrodki kontroli zapotrzebowania i zaspokojenia żywienio-wego. Krótko- i długoterminowa regulacja spożywania pokarmu. Teoria lipo- i energostatu. Sytość fizyczna i fizjolo-giczna, głód całkowity i częściowy.Ośrodki kontroli zapotrzebowania i zaspokojenia żywienio-wego. Krótko- i długoterminowa regulacja spożywania po-karmu. Teoria lipo- i energostatu. Sytość fizyczna i fizjolo-giczna, głód całkowity i częściowy.
T-W-3Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w głodzie i nadmiarze energetycznym. Najczęstsze zaburzenia trawienia i wchłaniania oraz choroby metaboliczne reagujące na sposób żywienia.
T-W-4Zaburzenia trawienia, wchłaniania i metabolizmu białek oraz aminokwasów - etiologia, objawy i następstwa zdrowotne
T-W-5Zaburzenia trawienia, wchłaniania i metabolizmu węglowodanów, lipidów oraz nukleotydów - etiologia, objawy i następstwa zdrowotne.
T-W-6Zaburzenia wchłaniania i metabolizmu wody, wybranych makro- i mikroelementów oraz witamin, choroby spichrzeniowe - etiologia, objawy i następstwa i następstwa zdrowotbe.
T-W-7Wartości referencyjne dla psów wybranych wskaźników hematologicznych i biochemicznych krwi oraz moczu w zakresie gospodarki białkowej, lipidowej, węglowodanowej, wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji mulimedialnej
M-3Opis i analiza przypadków
M-2Pogadanka, dyskusja dydaktyczna i problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przydotowania studenta, jego aktywności i udziału w dyskusji na każdych ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji, spsobu omówienia zagadnienia i przedstawienia istoty i skali problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny przygotowania studenta do poszczególnych cwiczeń i udziału w dyskusji, ocena przygotowanej i przedstawionej prezentacji oraz ocena odpowiedzi na pytania otwarte z zakresu materiału objętego programem ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego pisemnego zaliczenia całości materiału objetego programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w znacznie orraniczonym zakresie zna układy i mechanizmy regulujące u psów pobieranie pokarmu i wody, przyswajanie składników odzywczych i usuwanie produktów przemiany materii oraz najczęstsze ich zaburzenia i choroby. W dostatecznym stopniu nna etiologię, objawy, zmiany wybranych wskaźników hematologicznych i biochemicznych i konsekwencje zdrowotne zaburzeń trawienia, wchłaniania i metabolizmu białek, aminokwasów, weglowodanów, lipidów, składników mineralnych i wody.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_09_U01Student powinien przedstawić najczęstsze zaburzenia u psów zwiazane z pobieraniem pokarmu, trawieniem, wchłanianiem i metabolizmem składników odżywczych, mineralnych i wody. Powinien prawidłowo dobierać i interpretować wartości wskaźników hematologicznych i biochemicznych służących diagnozie tych zaburzeń. Posiadaną wiedzę umiejętnie powinien wykorzystywać w zakresie profilatkltyki tych zaburzeń i prawidłowego postępowania żywieniowego w przypadku ich wystąpienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najczęstszymi zaburzeniami pobierania pokarmu, trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników odżywczych, mineralnych i wody. Student pozna ich przyczyny,objawy, diagnostykę, różnicowanie, krótko- i długoterminowe konsekwencje i następstwa zdrowotne oraz sposoby ich zapobiegania.
Treści programoweT-A-1Podstawowe ogólnoustrojowe objawy zaburzeń w układzie pokarmowym i metabolizmie składników odżywczych u psów.
T-A-2Zaburzenia motoryki przewodu pokarmowego i pasażu treści pokarmowej (skurcz zwieracza wpustu żołądka, refluks żołądkowo-przełykowy, wzdęcie i skręt żołądka, niedrożność jelit) – objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne.
T-A-3Zaburzenia trawienia w żołądku (niedokwaśność i nadkwa-śność, niedobór enzymów trawiennych) – objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne.
T-A-4Zaburzenia trawienia i wchłaniania w jelitach cienkich: zaburzenia czynności wątroby (choroby)i zewnątrzwydzielniczej funkcji trzustki – klasyfikacja, objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne, diagnostyka, predyspozycje, dieta.
T-A-5Wymioty i zaburzenia wydalania kału – klasyfikacja, przy-czyny i następstwa zdrowotne.
T-A-6Otyłość, zespół metaboliczny i cukrzyca u psów – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe i wiekowe, dieta.
T-A-7Choroby kory nadnerczy: nadczynność (choroba/zespół Cushinga) i niedoczynność kory nadnerczy (choroba Addi-sona) – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, pre-dyspozycje rasowe, dieta. Choroby tarczycy: nadczynność i niedoczynność tarczycy – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe, dieta.
T-A-8Przewlekła choroba nerek – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe, dieta.
T-W-3Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w głodzie i nadmiarze energetycznym. Najczęstsze zaburzenia trawienia i wchłaniania oraz choroby metaboliczne reagujące na sposób żywienia.
T-W-4Zaburzenia trawienia, wchłaniania i metabolizmu białek oraz aminokwasów - etiologia, objawy i następstwa zdrowotne
T-W-5Zaburzenia trawienia, wchłaniania i metabolizmu węglowodanów, lipidów oraz nukleotydów - etiologia, objawy i następstwa zdrowotne.
T-W-6Zaburzenia wchłaniania i metabolizmu wody, wybranych makro- i mikroelementów oraz witamin, choroby spichrzeniowe - etiologia, objawy i następstwa i następstwa zdrowotbe.
T-W-7Wartości referencyjne dla psów wybranych wskaźników hematologicznych i biochemicznych krwi oraz moczu w zakresie gospodarki białkowej, lipidowej, węglowodanowej, wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej.
Metody nauczaniaM-3Opis i analiza przypadków
M-2Pogadanka, dyskusja dydaktyczna i problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przydotowania studenta, jego aktywności i udziału w dyskusji na każdych ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji, spsobu omówienia zagadnienia i przedstawienia istoty i skali problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w mocno ograniczonym stopniu potrafi zaprezentować (przedstawić) najczęstsze zaburzenia u psów zwiazane z pobieraniem pokarmu, trawieniem, wchłanianiem i metabolizmem składników odżywczych, mineralnych i wody. W mocno ograniczonym zakresie prawidłowo dobiera i interpretuje wartości wskaźników hematologicznych i biochemicznych służące diagnozie tych zaburzeń. W organiczinym stopniu stosuje zasady profilaktyki tych zaburzeń i postępowania żywieniowego w przypadku ich wystąpienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_09_K01Student ma świadomość poważnych konsekwencji zdrowotnych nieprawidłowego żywienia psów i nie przestrzegania zasad profilaktyki zaburzeń trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników odzywczych, mineralnych i wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najczęstszymi zaburzeniami pobierania pokarmu, trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników odżywczych, mineralnych i wody. Student pozna ich przyczyny,objawy, diagnostykę, różnicowanie, krótko- i długoterminowe konsekwencje i następstwa zdrowotne oraz sposoby ich zapobiegania.
Treści programoweT-A-1Podstawowe ogólnoustrojowe objawy zaburzeń w układzie pokarmowym i metabolizmie składników odżywczych u psów.
T-A-2Zaburzenia motoryki przewodu pokarmowego i pasażu treści pokarmowej (skurcz zwieracza wpustu żołądka, refluks żołądkowo-przełykowy, wzdęcie i skręt żołądka, niedrożność jelit) – objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne.
T-A-4Zaburzenia trawienia i wchłaniania w jelitach cienkich: zaburzenia czynności wątroby (choroby)i zewnątrzwydzielniczej funkcji trzustki – klasyfikacja, objawy, przyczyny i następstwa zdrowotne, diagnostyka, predyspozycje, dieta.
T-A-5Wymioty i zaburzenia wydalania kału – klasyfikacja, przy-czyny i następstwa zdrowotne.
T-A-6Otyłość, zespół metaboliczny i cukrzyca u psów – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe i wiekowe, dieta.
T-A-8Przewlekła choroba nerek – etiologia, patofizjologia, objawy i diagnostyka, predyspozycje rasowe, dieta.
T-W-3Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w głodzie i nadmiarze energetycznym. Najczęstsze zaburzenia trawienia i wchłaniania oraz choroby metaboliczne reagujące na sposób żywienia.
T-W-5Zaburzenia trawienia, wchłaniania i metabolizmu węglowodanów, lipidów oraz nukleotydów - etiologia, objawy i następstwa zdrowotne.
T-W-6Zaburzenia wchłaniania i metabolizmu wody, wybranych makro- i mikroelementów oraz witamin, choroby spichrzeniowe - etiologia, objawy i następstwa i następstwa zdrowotbe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji mulimedialnej
M-3Opis i analiza przypadków
M-2Pogadanka, dyskusja dydaktyczna i problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przydotowania studenta, jego aktywności i udziału w dyskusji na każdych ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma jedynie w podstawowym stopniu świadomość zarówno bezpośredniego, jak i pośredniego związku dietą psa i jego zdrowiem. W ograniczonym zakresie wykazuje dbałość o propagowanie zasad profilaktyki zaburzeń trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników odzywczych, mineralnych i wody.
3,5
4,0
4,5
5,0