Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Aktywny wypoczynek z psem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aktywny wypoczynek z psem
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu użytkowści psów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze znaczeniem środowiska geograficznego i przyrodniczego w organizacji różnych form turystyki aktywnej, wpływem posiadania psa na aktywność fizyczną oraz zdrowie ludzi, możliwościami podróżowania oraz aktywnego wypoczynku z psem oraz poznanie zasad prawidłowego obchodzenia się z psami oraz przygotowanie ich do pracy w rekreacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady organizacji różnych form aktywnego spędzania wolnego czasu w towarzystwie psów z uwzględnieniem specyfiki rasowej.2
T-L-2Place zabaw dla psów jako alternatywa dla wybiegów (miejsce wspólnych zabaw z opiekunem.)2
T-L-3Zajęcia z wybranej formy rekreacji ruchowej z wykorzystaniem psów (zajęcia praktyczne). Analiza i ocena prac studentów ze sposobów komunikacji psów.4
T-L-4Formy aktywizacji psów w starszym wieku oraz psów niepełnosprawnych.2
T-L-5Przygotowanie pracy dotyczącej wskazania ciekawych pomysłów na zabawy z psem w różnych miejscach (ogród, park, woda, las...) z uwzględnieniem pory roku oraz z wykorzystaniem pomocy i zabawek. Ćwiczenia praktyczne.5
T-L-6Kempingowanie z psem (Camping-Cum-Cane®). Kąpiele i zabawy na słońcu (z uwzględnieniem specyfiki rasowej). Sprzęt turystyczny i do ćwiczeń z udziałem psów.2
T-L-7Zimowe sposoby aktywnego wypoczynku z psem.1
T-L-8Gastronomia. Czy, co i gdzie może zjeść kot, pies i jego pan (restauracje z menu dla zwierząt).2
20
wykłady
T-W-1Zdrowie jako kluczowe pojęcie w promocji aktywnego stylu życia. Znaczenie środowiska geograficznego i przyrodniczego w organizacji różnych form turystyki aktywnej (topografia, pogoda, hydrologia).1
T-W-2Zasady etyki i bezpieczeństwa stosowane podczas zajęć rekreacji ruchowej z wykorzystaniem zwierząt towarzyszących.1
T-W-3Wpływ posiadania psa na aktywność fizyczną i ocenę jakości zdrowia dzieci, osób w średnim i ludzi starszych.2
T-W-4Wychowanie i przygotowanie psa do zajęć z rekreacji ruchowej. Kształtowanie pozytywnych emocji w relacji człowiek- pies.2
T-W-5Wykorzystanie psów zaprzęgowych w rekreacji. Psie zaprzęgi.1
T-W-6Parki Narodowe w Polsce dla aktywnych z psami zakres dostępności dla psów.2
T-W-7Pies w podróży krajowej i zagranicznej (m.in. samolot, statek, rower, pociąg).1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.4
A-L-3Czytanie wskazanego piśmiennictwa.4
A-L-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem.8
A-W-3Konsultacje naukowe.4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
A-W-5Zaliczenie wykładów.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ocen ze sprawdzianu i wykonywanych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_33.1_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą walorów turystycznych i sposobów obcowania z psem , dostrzega powiązania i zależności pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a turystyką i rekreacją z udziałem psów.
Kn_2A_W03C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_33.1_U01
Potrafi wybrać bezpieczną formę rekreacji z psem z uwzględnieniem panujących warunków.
Kn_2A_U02C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-7, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_33.1_K01
Wyrózniając różne płaszczyzny oddziaływania turystyki i aktywności ruchowo-rekreacyjnej z udziałem psa, ma świadomość odpowiedzialności za otaczające go środowisko.
Kn_2A_K01C-1T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_33.1_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą walorów turystycznych i sposobów obcowania z psem , dostrzega powiązania i zależności pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a turystyką i rekreacją z udziałem psów.
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje słabe zainteresowanie wiedzą, popełnia błędy w sposobie wyrażania się w zakresie realizowanej tematyki zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_33.1_U01
Potrafi wybrać bezpieczną formę rekreacji z psem z uwzględnieniem panujących warunków.
2,0
3,0Student z pomocą nauczyciela potrafi poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_33.1_K01
Wyrózniając różne płaszczyzny oddziaływania turystyki i aktywności ruchowo-rekreacyjnej z udziałem psa, ma świadomość odpowiedzialności za otaczające go środowisko.
2,0
3,0Student planuje i wykonuje zlecone przez nauczyciela zadania w sposób nieudolny na każdym z jej etapów. Przy znacznej pomocy nauczyciela rozwiązuje zaistniałe problemy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Trojan M., Na tropie zwierzęcego umysłu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2013
  2. Donaldson J., Pies i człowiek, Galaktyka, Łódź, 2007
  3. Wojciechowska H., Masgutova-Hawryluk S., Kynoterapia w integracji odruchów, Warszawa ; Bydgoszcz : MISM FK, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Marecki B., Anatomia funkcjonalna w zakresie studiów wychowania fizycznego i fizjoterapii, Wyd. Nauk. AWF Poznań, Poznań, 2004
  2. Siwiński W., Pluta B., Teoria i metodyka rekreacji, AWF, Poznań, 2010
  3. Gryffin D.R., Umysł zwierząt, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004
  4. Liszewski S., Przestrzeń turystyczna parków narodowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady organizacji różnych form aktywnego spędzania wolnego czasu w towarzystwie psów z uwzględnieniem specyfiki rasowej.2
T-L-2Place zabaw dla psów jako alternatywa dla wybiegów (miejsce wspólnych zabaw z opiekunem.)2
T-L-3Zajęcia z wybranej formy rekreacji ruchowej z wykorzystaniem psów (zajęcia praktyczne). Analiza i ocena prac studentów ze sposobów komunikacji psów.4
T-L-4Formy aktywizacji psów w starszym wieku oraz psów niepełnosprawnych.2
T-L-5Przygotowanie pracy dotyczącej wskazania ciekawych pomysłów na zabawy z psem w różnych miejscach (ogród, park, woda, las...) z uwzględnieniem pory roku oraz z wykorzystaniem pomocy i zabawek. Ćwiczenia praktyczne.5
T-L-6Kempingowanie z psem (Camping-Cum-Cane®). Kąpiele i zabawy na słońcu (z uwzględnieniem specyfiki rasowej). Sprzęt turystyczny i do ćwiczeń z udziałem psów.2
T-L-7Zimowe sposoby aktywnego wypoczynku z psem.1
T-L-8Gastronomia. Czy, co i gdzie może zjeść kot, pies i jego pan (restauracje z menu dla zwierząt).2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zdrowie jako kluczowe pojęcie w promocji aktywnego stylu życia. Znaczenie środowiska geograficznego i przyrodniczego w organizacji różnych form turystyki aktywnej (topografia, pogoda, hydrologia).1
T-W-2Zasady etyki i bezpieczeństwa stosowane podczas zajęć rekreacji ruchowej z wykorzystaniem zwierząt towarzyszących.1
T-W-3Wpływ posiadania psa na aktywność fizyczną i ocenę jakości zdrowia dzieci, osób w średnim i ludzi starszych.2
T-W-4Wychowanie i przygotowanie psa do zajęć z rekreacji ruchowej. Kształtowanie pozytywnych emocji w relacji człowiek- pies.2
T-W-5Wykorzystanie psów zaprzęgowych w rekreacji. Psie zaprzęgi.1
T-W-6Parki Narodowe w Polsce dla aktywnych z psami zakres dostępności dla psów.2
T-W-7Pies w podróży krajowej i zagranicznej (m.in. samolot, statek, rower, pociąg).1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.4
A-L-3Czytanie wskazanego piśmiennictwa.4
A-L-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem.8
A-W-3Konsultacje naukowe.4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
A-W-5Zaliczenie wykładów.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_33.1_W01Student posiada wiedzę dotyczącą walorów turystycznych i sposobów obcowania z psem , dostrzega powiązania i zależności pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a turystyką i rekreacją z udziałem psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze znaczeniem środowiska geograficznego i przyrodniczego w organizacji różnych form turystyki aktywnej, wpływem posiadania psa na aktywność fizyczną oraz zdrowie ludzi, możliwościami podróżowania oraz aktywnego wypoczynku z psem oraz poznanie zasad prawidłowego obchodzenia się z psami oraz przygotowanie ich do pracy w rekreacji.
Treści programoweT-W-3Wpływ posiadania psa na aktywność fizyczną i ocenę jakości zdrowia dzieci, osób w średnim i ludzi starszych.
T-W-1Zdrowie jako kluczowe pojęcie w promocji aktywnego stylu życia. Znaczenie środowiska geograficznego i przyrodniczego w organizacji różnych form turystyki aktywnej (topografia, pogoda, hydrologia).
T-W-4Wychowanie i przygotowanie psa do zajęć z rekreacji ruchowej. Kształtowanie pozytywnych emocji w relacji człowiek- pies.
T-W-6Parki Narodowe w Polsce dla aktywnych z psami zakres dostępności dla psów.
T-L-3Zajęcia z wybranej formy rekreacji ruchowej z wykorzystaniem psów (zajęcia praktyczne). Analiza i ocena prac studentów ze sposobów komunikacji psów.
T-L-5Przygotowanie pracy dotyczącej wskazania ciekawych pomysłów na zabawy z psem w różnych miejscach (ogród, park, woda, las...) z uwzględnieniem pory roku oraz z wykorzystaniem pomocy i zabawek. Ćwiczenia praktyczne.
T-L-4Formy aktywizacji psów w starszym wieku oraz psów niepełnosprawnych.
T-L-1Zasady organizacji różnych form aktywnego spędzania wolnego czasu w towarzystwie psów z uwzględnieniem specyfiki rasowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ocen ze sprawdzianu i wykonywanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje słabe zainteresowanie wiedzą, popełnia błędy w sposobie wyrażania się w zakresie realizowanej tematyki zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_33.1_U01Potrafi wybrać bezpieczną formę rekreacji z psem z uwzględnieniem panujących warunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U02Wykorzystuje specjalistyczne narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z pracą kynologa
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze znaczeniem środowiska geograficznego i przyrodniczego w organizacji różnych form turystyki aktywnej, wpływem posiadania psa na aktywność fizyczną oraz zdrowie ludzi, możliwościami podróżowania oraz aktywnego wypoczynku z psem oraz poznanie zasad prawidłowego obchodzenia się z psami oraz przygotowanie ich do pracy w rekreacji.
Treści programoweT-W-3Wpływ posiadania psa na aktywność fizyczną i ocenę jakości zdrowia dzieci, osób w średnim i ludzi starszych.
T-W-2Zasady etyki i bezpieczeństwa stosowane podczas zajęć rekreacji ruchowej z wykorzystaniem zwierząt towarzyszących.
T-W-4Wychowanie i przygotowanie psa do zajęć z rekreacji ruchowej. Kształtowanie pozytywnych emocji w relacji człowiek- pies.
T-W-5Wykorzystanie psów zaprzęgowych w rekreacji. Psie zaprzęgi.
T-L-7Zimowe sposoby aktywnego wypoczynku z psem.
T-L-3Zajęcia z wybranej formy rekreacji ruchowej z wykorzystaniem psów (zajęcia praktyczne). Analiza i ocena prac studentów ze sposobów komunikacji psów.
T-L-5Przygotowanie pracy dotyczącej wskazania ciekawych pomysłów na zabawy z psem w różnych miejscach (ogród, park, woda, las...) z uwzględnieniem pory roku oraz z wykorzystaniem pomocy i zabawek. Ćwiczenia praktyczne.
T-L-4Formy aktywizacji psów w starszym wieku oraz psów niepełnosprawnych.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ocen ze sprawdzianu i wykonywanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z pomocą nauczyciela potrafi poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_33.1_K01Wyrózniając różne płaszczyzny oddziaływania turystyki i aktywności ruchowo-rekreacyjnej z udziałem psa, ma świadomość odpowiedzialności za otaczające go środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K01Jest świadomy problemów prawnych i etycznych na poszczególnych etapach eksperymentu na zwierzętach i w pracy ze zwierzętami
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze znaczeniem środowiska geograficznego i przyrodniczego w organizacji różnych form turystyki aktywnej, wpływem posiadania psa na aktywność fizyczną oraz zdrowie ludzi, możliwościami podróżowania oraz aktywnego wypoczynku z psem oraz poznanie zasad prawidłowego obchodzenia się z psami oraz przygotowanie ich do pracy w rekreacji.
Treści programoweT-W-7Pies w podróży krajowej i zagranicznej (m.in. samolot, statek, rower, pociąg).
T-W-6Parki Narodowe w Polsce dla aktywnych z psami zakres dostępności dla psów.
T-W-5Wykorzystanie psów zaprzęgowych w rekreacji. Psie zaprzęgi.
T-L-2Place zabaw dla psów jako alternatywa dla wybiegów (miejsce wspólnych zabaw z opiekunem.)
T-L-8Gastronomia. Czy, co i gdzie może zjeść kot, pies i jego pan (restauracje z menu dla zwierząt).
T-L-3Zajęcia z wybranej formy rekreacji ruchowej z wykorzystaniem psów (zajęcia praktyczne). Analiza i ocena prac studentów ze sposobów komunikacji psów.
T-L-5Przygotowanie pracy dotyczącej wskazania ciekawych pomysłów na zabawy z psem w różnych miejscach (ogród, park, woda, las...) z uwzględnieniem pory roku oraz z wykorzystaniem pomocy i zabawek. Ćwiczenia praktyczne.
T-L-1Zasady organizacji różnych form aktywnego spędzania wolnego czasu w towarzystwie psów z uwzględnieniem specyfiki rasowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ocen ze sprawdzianu i wykonywanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student planuje i wykonuje zlecone przez nauczyciela zadania w sposób nieudolny na każdym z jej etapów. Przy znacznej pomocy nauczyciela rozwiązuje zaistniałe problemy.
3,5
4,0
4,5
5,0