Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Biosurowce w żywieniu psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biosurowce w żywieniu psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 16 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 14 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z biochemii, fizjologii i żywienia zwierząt oraz botaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z surowcami ekologicznymi pochodzenia zwierzęcego i roślinnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza chemiczna surowców roślinnych wykorzystywanych do produkcji produktów żywieniowych dla psów. Analiza chemiczna surowców zwierzęcych wykorzystywanych do produkcji produktów żywieniowych dla psów.4
T-L-2Karmy ekologiczne – ocena wartości odżywczej produktów ży-wieniowych opartych na składnikami w 100% pochodzących z hodowli i upraw ekologicznych.4
T-L-3Przegląd naturalny suplementów i karm biologicznych z certyfi-katem ekologicznym wykorzystywanych w żywieniu psów.4
T-L-4Podstawowe zalecenia żywieniowe diety wegetariańskiej dla psa. Bilansowanie diety wegetariańskiej.4
16
wykłady
T-W-1Wymogi prawe dotyczące żywności ekologicznej w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Organy i jednostki organizacyjne decydujące w sprawach kon-troli i certyfikacji. Oznakowanie produktu ekologicznego. Proces certyfikacji gospodarstwa ekologicznego.2
T-W-2Rolnictwo ekologiczne w świetle nowych regulacji prawnych. Proces certyfikacji gospodarstwa ekologicznego. Ekologiczna produkcja zwierzęca. Ekologiczne żywienie zwie-rząt. Zasady ekologicznej uprawy roślin.2
T-W-3Przegląd surowców ekologicznych pochodzenia zwierzęcego. Przegląd surowców ekologicznych pochodzenia roślinnego. Regionalne biosurowce wykorzystywane do produkcji karm.4
T-W-4Przetwórstwo produktów rolnictwa ekologicznego. Prozdrowotne właściwości żywności ‘bio’ dla psów.3
T-W-5Problemy z pokarmem roślinnym. Dieta wegetariańska dla psów. Surowce w diecie psa wolne od GMO.3
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2przygotowanie do zajęć praktycznych4
A-L-3przygotwanie do zaliczenia pisemnego4
A-L-4pisemne zaliczenie2
A-L-5Konsultacje4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie studenta do zajęć14
A-W-3pisemne zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych
S-4Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_12_W01
student charakteryzuje surowce ekologicznego pochodzenia stosowane w diecie psów
Kn_2A_W02, Kn_2A_W03, Kn_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_12_U01
student potrafi ocenić surowce 'bio' i wartości odżywczą produktów żywieniowych opartych na składnikami w 100% pochodzących z hodowli i upraw ekologicznych
Kn_2A_U03, Kn_2A_U04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_12_K01
student rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
Kn_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3, M-1, M-2S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_12_W01
student charakteryzuje surowce ekologicznego pochodzenia stosowane w diecie psów
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi scharakteryzować surowce pochodzenia ekologicznego stosowane w diecie psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_12_U01
student potrafi ocenić surowce 'bio' i wartości odżywczą produktów żywieniowych opartych na składnikami w 100% pochodzących z hodowli i upraw ekologicznych
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić surowce 'bio' i wartości odżywczą produktów żywieniowych opartych na składnikami w 100% pochodzących z hodowli i upraw ekologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_12_K01
student rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
2,0
3,0student w niewielkim stopniu rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ceregrzyn M. , Lechowski R., Barszczewska B., Podstawy żywienia psów i kotów. Podręcznik dla lekarzy i studentów weterynarii, Edra Urban & Partner, 2013
  2. Hallmann E., Żywność ekologiczna - skrypt do ćwiczeń, SGWW, Warszawa, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza chemiczna surowców roślinnych wykorzystywanych do produkcji produktów żywieniowych dla psów. Analiza chemiczna surowców zwierzęcych wykorzystywanych do produkcji produktów żywieniowych dla psów.4
T-L-2Karmy ekologiczne – ocena wartości odżywczej produktów ży-wieniowych opartych na składnikami w 100% pochodzących z hodowli i upraw ekologicznych.4
T-L-3Przegląd naturalny suplementów i karm biologicznych z certyfi-katem ekologicznym wykorzystywanych w żywieniu psów.4
T-L-4Podstawowe zalecenia żywieniowe diety wegetariańskiej dla psa. Bilansowanie diety wegetariańskiej.4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymogi prawe dotyczące żywności ekologicznej w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Organy i jednostki organizacyjne decydujące w sprawach kon-troli i certyfikacji. Oznakowanie produktu ekologicznego. Proces certyfikacji gospodarstwa ekologicznego.2
T-W-2Rolnictwo ekologiczne w świetle nowych regulacji prawnych. Proces certyfikacji gospodarstwa ekologicznego. Ekologiczna produkcja zwierzęca. Ekologiczne żywienie zwie-rząt. Zasady ekologicznej uprawy roślin.2
T-W-3Przegląd surowców ekologicznych pochodzenia zwierzęcego. Przegląd surowców ekologicznych pochodzenia roślinnego. Regionalne biosurowce wykorzystywane do produkcji karm.4
T-W-4Przetwórstwo produktów rolnictwa ekologicznego. Prozdrowotne właściwości żywności ‘bio’ dla psów.3
T-W-5Problemy z pokarmem roślinnym. Dieta wegetariańska dla psów. Surowce w diecie psa wolne od GMO.3
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2przygotowanie do zajęć praktycznych4
A-L-3przygotwanie do zaliczenia pisemnego4
A-L-4pisemne zaliczenie2
A-L-5Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie studenta do zajęć14
A-W-3pisemne zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_12_W01student charakteryzuje surowce ekologicznego pochodzenia stosowane w diecie psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W02Zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium i podczas pracy ze zwierzętami
Kn_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Kn_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z surowcami ekologicznymi pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
Treści programoweT-W-1Wymogi prawe dotyczące żywności ekologicznej w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Organy i jednostki organizacyjne decydujące w sprawach kon-troli i certyfikacji. Oznakowanie produktu ekologicznego. Proces certyfikacji gospodarstwa ekologicznego.
T-W-2Rolnictwo ekologiczne w świetle nowych regulacji prawnych. Proces certyfikacji gospodarstwa ekologicznego. Ekologiczna produkcja zwierzęca. Ekologiczne żywienie zwie-rząt. Zasady ekologicznej uprawy roślin.
T-W-3Przegląd surowców ekologicznych pochodzenia zwierzęcego. Przegląd surowców ekologicznych pochodzenia roślinnego. Regionalne biosurowce wykorzystywane do produkcji karm.
T-W-4Przetwórstwo produktów rolnictwa ekologicznego. Prozdrowotne właściwości żywności ‘bio’ dla psów.
T-W-5Problemy z pokarmem roślinnym. Dieta wegetariańska dla psów. Surowce w diecie psa wolne od GMO.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi scharakteryzować surowce pochodzenia ekologicznego stosowane w diecie psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_12_U01student potrafi ocenić surowce 'bio' i wartości odżywczą produktów żywieniowych opartych na składnikami w 100% pochodzących z hodowli i upraw ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z surowcami ekologicznymi pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
Treści programoweT-L-1Analiza chemiczna surowców roślinnych wykorzystywanych do produkcji produktów żywieniowych dla psów. Analiza chemiczna surowców zwierzęcych wykorzystywanych do produkcji produktów żywieniowych dla psów.
T-L-2Karmy ekologiczne – ocena wartości odżywczej produktów ży-wieniowych opartych na składnikami w 100% pochodzących z hodowli i upraw ekologicznych.
T-L-3Przegląd naturalny suplementów i karm biologicznych z certyfi-katem ekologicznym wykorzystywanych w żywieniu psów.
T-L-4Podstawowe zalecenia żywieniowe diety wegetariańskiej dla psa. Bilansowanie diety wegetariańskiej.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych
S-4Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić surowce 'bio' i wartości odżywczą produktów żywieniowych opartych na składnikami w 100% pochodzących z hodowli i upraw ekologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_12_K01student rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z surowcami ekologicznymi pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
Treści programoweT-W-1Wymogi prawe dotyczące żywności ekologicznej w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Organy i jednostki organizacyjne decydujące w sprawach kon-troli i certyfikacji. Oznakowanie produktu ekologicznego. Proces certyfikacji gospodarstwa ekologicznego.
T-W-2Rolnictwo ekologiczne w świetle nowych regulacji prawnych. Proces certyfikacji gospodarstwa ekologicznego. Ekologiczna produkcja zwierzęca. Ekologiczne żywienie zwie-rząt. Zasady ekologicznej uprawy roślin.
T-W-3Przegląd surowców ekologicznych pochodzenia zwierzęcego. Przegląd surowców ekologicznych pochodzenia roślinnego. Regionalne biosurowce wykorzystywane do produkcji karm.
T-W-4Przetwórstwo produktów rolnictwa ekologicznego. Prozdrowotne właściwości żywności ‘bio’ dla psów.
T-W-5Problemy z pokarmem roślinnym. Dieta wegetariańska dla psów. Surowce w diecie psa wolne od GMO.
T-L-1Analiza chemiczna surowców roślinnych wykorzystywanych do produkcji produktów żywieniowych dla psów. Analiza chemiczna surowców zwierzęcych wykorzystywanych do produkcji produktów żywieniowych dla psów.
T-L-2Karmy ekologiczne – ocena wartości odżywczej produktów ży-wieniowych opartych na składnikami w 100% pochodzących z hodowli i upraw ekologicznych.
T-L-3Przegląd naturalny suplementów i karm biologicznych z certyfi-katem ekologicznym wykorzystywanych w żywieniu psów.
T-L-4Podstawowe zalecenia żywieniowe diety wegetariańskiej dla psa. Bilansowanie diety wegetariańskiej.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w niewielkim stopniu rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
3,5
4,0
4,5
5,0