Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Doświadczalnictwo w kynologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Doświadczalnictwo w kynologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 16 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu hodowli i użytkowania psów.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu stosowania metod i testów statystycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych z udziałem psowatych, technikami i metodami wykonywania doświadczeń żywieniowych i biologiczno-hodowlanych, zasadami opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz podstawowymi zasadami pisania i prezentowania prac naukowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych z udziałem psowatych, opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz pisania i prezentowania prac naukowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza obserwacji i doświadczeń naukowych prowadzonych na psowatych na wybranych przykładach.2
T-L-2Najczęściej popełniane błędy przy planowaniu i przeprowadzaniu doświadczeń naukowych oraz przy opracowaniu ich wyników.2
T-L-3Analiza metod zakładania i opracowywania doświadczeń żywieniowych oraz biologiczno –hodowlanych prowadzonych na psowatych na wybranych przykładach.2
T-L-4Metody zakładania i opracowywania doświadczeń z jednym czynnikiem. Przykłady doświadczeń jednoczynnikowych, analiza i interpretacja wyników badań.2
T-L-5Metody zakładania i opracowywania doświadczeń wieloczynnikowych. Przykłady doświadczeń wieloczynnikowych, analiza i interpretacja wyników badań.4
T-L-6Analiza struktury pracy naukowej i prezentowania wyników badań doświadczalnych. Graficzne i tabelaryczne przedstawianie wyników badań.2
T-L-7Sposoby prezentowania wyników doświadczeń.2
16
wykłady
T-W-1Elementy planowania doświadczeń. Podstawowe pojęcia doświadczalnictwa.2
T-W-2Sposoby doboru próby i obliczanie jej liczebności.1
T-W-3Podstawowe układy doświadczalne.1
T-W-4Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń. Technika wykonywania doświadczeń. Doświadczenia żywieniowe. Doświadczenia biologiczno-hodowlane.4
T-W-5Opracowanie wyników doświadczeń. Interpretacja i przedstawienie wyników doświadczeń. Zasady i formy opracowania pisemnego doświadczenia.2
T-W-6Podstawowe zasady pisania prac naukowych. Rodzaje publikacji naukowych.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć i udział w nich.26
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia.2
A-L-3Czytanie wskazanej literatury2
A-L-4Konsultacje1
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Przygotowanie do kolokwium i zaliczenia wykładów.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury8
A-W-4Konsultacje1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Metoda przypadków.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności rozwiązywania zadania problemowego
S-3Ocena formująca: Ocena indywidualnej pracy studenta i aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie sprawdzianu oraz ocen indywidualnych studenta.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_13_W09
Student definiuje pojęcia stosowane w doświadczalnictwie oraz posiada wiedzę na temat zasad planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych, technik i metod wykonywania doświadczeń, zasad opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz pisania i prezentowania prac naukowych.
Kn_2A_W09C-1T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_13_U03
Student umie zaplanować i przeprowadzić badania/doświadczenia naukowe z udziałem psowatych, opracowć i zinterpretować uzyskane wyniki badań oraz napisać i zaprezentować pracę naukową.
Kn_2A_U03C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_13_K03
Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w planowaniu i przeprowadzaniu badań/doświadczeń naukowych, opracowaniu i interpretacji wyników oraz przy pisaniu i prezentowaniu prac naukowych. Jest świadomy problemów etycznych występujęcych przy przeprowadzaniu badań i doświadczeń na zwierzętach.
Kn_2A_K01, Kn_2A_K03C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-6M-3, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_13_W09
Student definiuje pojęcia stosowane w doświadczalnictwie oraz posiada wiedzę na temat zasad planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych, technik i metod wykonywania doświadczeń, zasad opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz pisania i prezentowania prac naukowych.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna definicje podstawowych pojęć stosowanych w doświadczalnictwie. W stopniu dostatecznym wymienia i opisuje zasady planowania i prowadzenia badań/doświadczeń naukowych w kynologii, wymienia techniki i metody wykonywania doświadczeń, zna w stopniu podstawowym zasady opracowania wyników doświadczeń oraz pisania prac naukowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_13_U03
Student umie zaplanować i przeprowadzić badania/doświadczenia naukowe z udziałem psowatych, opracowć i zinterpretować uzyskane wyniki badań oraz napisać i zaprezentować pracę naukową.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym umie zaplanować i przeprowadzić badania/doświadczenia naukowe z udziałem psowatych oraz umie opracowć uzyskane wyniki badań popełniając jednak przy tym kilka błędów, umie w stopniu dostatecznym napisać pracę naukową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_13_K03
Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w planowaniu i przeprowadzaniu badań/doświadczeń naukowych, opracowaniu i interpretacji wyników oraz przy pisaniu i prezentowaniu prac naukowych. Jest świadomy problemów etycznych występujęcych przy przeprowadzaniu badań i doświadczeń na zwierzętach.
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu wykazuje zainteresowanie i rozumie znaczenie naukowego podejścia w planowaniu i przeprowadzaniu badań/doświadczeń naukowych, opracowaniu wyników i pisaniu prac naukowych, w niewielkim stopniu jest świadomy występowania problemów etycznych przy prowadzeniu badań i doświadczeń na zwierzętach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Apanowicz J., Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „BERNARDINUM”, Gdynia, 2002
  2. Kozłowska M., Przewodnik po dobrej praktyce eksperymentalnej., Polskie Towarzystwo Biometryczne, Poznań, 2014
  3. Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, 4

Literatura dodatkowa

  1. Krajewski M., O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego, Uniwersytet Śląski, Gliwice, 2010
  2. Stanisz A., Biostatystyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005
  3. Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza obserwacji i doświadczeń naukowych prowadzonych na psowatych na wybranych przykładach.2
T-L-2Najczęściej popełniane błędy przy planowaniu i przeprowadzaniu doświadczeń naukowych oraz przy opracowaniu ich wyników.2
T-L-3Analiza metod zakładania i opracowywania doświadczeń żywieniowych oraz biologiczno –hodowlanych prowadzonych na psowatych na wybranych przykładach.2
T-L-4Metody zakładania i opracowywania doświadczeń z jednym czynnikiem. Przykłady doświadczeń jednoczynnikowych, analiza i interpretacja wyników badań.2
T-L-5Metody zakładania i opracowywania doświadczeń wieloczynnikowych. Przykłady doświadczeń wieloczynnikowych, analiza i interpretacja wyników badań.4
T-L-6Analiza struktury pracy naukowej i prezentowania wyników badań doświadczalnych. Graficzne i tabelaryczne przedstawianie wyników badań.2
T-L-7Sposoby prezentowania wyników doświadczeń.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy planowania doświadczeń. Podstawowe pojęcia doświadczalnictwa.2
T-W-2Sposoby doboru próby i obliczanie jej liczebności.1
T-W-3Podstawowe układy doświadczalne.1
T-W-4Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń. Technika wykonywania doświadczeń. Doświadczenia żywieniowe. Doświadczenia biologiczno-hodowlane.4
T-W-5Opracowanie wyników doświadczeń. Interpretacja i przedstawienie wyników doświadczeń. Zasady i formy opracowania pisemnego doświadczenia.2
T-W-6Podstawowe zasady pisania prac naukowych. Rodzaje publikacji naukowych.2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć i udział w nich.26
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia.2
A-L-3Czytanie wskazanej literatury2
A-L-4Konsultacje1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Przygotowanie do kolokwium i zaliczenia wykładów.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury8
A-W-4Konsultacje1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_13_W09Student definiuje pojęcia stosowane w doświadczalnictwie oraz posiada wiedzę na temat zasad planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych, technik i metod wykonywania doświadczeń, zasad opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz pisania i prezentowania prac naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W09Zna techniki badawcze oraz zasady przygotowania i napisania pracy naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych z udziałem psowatych, technikami i metodami wykonywania doświadczeń żywieniowych i biologiczno-hodowlanych, zasadami opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz podstawowymi zasadami pisania i prezentowania prac naukowych.
Treści programoweT-W-6Podstawowe zasady pisania prac naukowych. Rodzaje publikacji naukowych.
T-W-5Opracowanie wyników doświadczeń. Interpretacja i przedstawienie wyników doświadczeń. Zasady i formy opracowania pisemnego doświadczenia.
T-W-4Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń. Technika wykonywania doświadczeń. Doświadczenia żywieniowe. Doświadczenia biologiczno-hodowlane.
T-W-1Elementy planowania doświadczeń. Podstawowe pojęcia doświadczalnictwa.
T-W-2Sposoby doboru próby i obliczanie jej liczebności.
T-W-3Podstawowe układy doświadczalne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna definicje podstawowych pojęć stosowanych w doświadczalnictwie. W stopniu dostatecznym wymienia i opisuje zasady planowania i prowadzenia badań/doświadczeń naukowych w kynologii, wymienia techniki i metody wykonywania doświadczeń, zna w stopniu podstawowym zasady opracowania wyników doświadczeń oraz pisania prac naukowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_13_U03Student umie zaplanować i przeprowadzić badania/doświadczenia naukowe z udziałem psowatych, opracowć i zinterpretować uzyskane wyniki badań oraz napisać i zaprezentować pracę naukową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych z udziałem psowatych, opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz pisania i prezentowania prac naukowych.
Treści programoweT-L-1Analiza obserwacji i doświadczeń naukowych prowadzonych na psowatych na wybranych przykładach.
T-L-2Najczęściej popełniane błędy przy planowaniu i przeprowadzaniu doświadczeń naukowych oraz przy opracowaniu ich wyników.
T-L-3Analiza metod zakładania i opracowywania doświadczeń żywieniowych oraz biologiczno –hodowlanych prowadzonych na psowatych na wybranych przykładach.
T-L-4Metody zakładania i opracowywania doświadczeń z jednym czynnikiem. Przykłady doświadczeń jednoczynnikowych, analiza i interpretacja wyników badań.
T-L-5Metody zakładania i opracowywania doświadczeń wieloczynnikowych. Przykłady doświadczeń wieloczynnikowych, analiza i interpretacja wyników badań.
T-L-6Analiza struktury pracy naukowej i prezentowania wyników badań doświadczalnych. Graficzne i tabelaryczne przedstawianie wyników badań.
T-L-7Sposoby prezentowania wyników doświadczeń.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Metoda przypadków.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności rozwiązywania zadania problemowego
S-3Ocena formująca: Ocena indywidualnej pracy studenta i aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym umie zaplanować i przeprowadzić badania/doświadczenia naukowe z udziałem psowatych oraz umie opracowć uzyskane wyniki badań popełniając jednak przy tym kilka błędów, umie w stopniu dostatecznym napisać pracę naukową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_13_K03Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w planowaniu i przeprowadzaniu badań/doświadczeń naukowych, opracowaniu i interpretacji wyników oraz przy pisaniu i prezentowaniu prac naukowych. Jest świadomy problemów etycznych występujęcych przy przeprowadzaniu badań i doświadczeń na zwierzętach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K01Jest świadomy problemów prawnych i etycznych na poszczególnych etapach eksperymentu na zwierzętach i w pracy ze zwierzętami
Kn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych z udziałem psowatych, technikami i metodami wykonywania doświadczeń żywieniowych i biologiczno-hodowlanych, zasadami opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz podstawowymi zasadami pisania i prezentowania prac naukowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności planowania, zakładania i prowadzenia badań i doświadczeń naukowych z udziałem psowatych, opracowania i interpretacji wyników doświadczeń oraz pisania i prezentowania prac naukowych.
Treści programoweT-W-6Podstawowe zasady pisania prac naukowych. Rodzaje publikacji naukowych.
T-W-5Opracowanie wyników doświadczeń. Interpretacja i przedstawienie wyników doświadczeń. Zasady i formy opracowania pisemnego doświadczenia.
T-W-4Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń. Technika wykonywania doświadczeń. Doświadczenia żywieniowe. Doświadczenia biologiczno-hodowlane.
T-W-1Elementy planowania doświadczeń. Podstawowe pojęcia doświadczalnictwa.
T-W-2Sposoby doboru próby i obliczanie jej liczebności.
T-W-3Podstawowe układy doświadczalne.
T-L-2Najczęściej popełniane błędy przy planowaniu i przeprowadzaniu doświadczeń naukowych oraz przy opracowaniu ich wyników.
T-L-6Analiza struktury pracy naukowej i prezentowania wyników badań doświadczalnych. Graficzne i tabelaryczne przedstawianie wyników badań.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umiejętności rozwiązywania zadania problemowego
S-3Ocena formująca: Ocena indywidualnej pracy studenta i aktywności na zajęciach oraz pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu wykazuje zainteresowanie i rozumie znaczenie naukowego podejścia w planowaniu i przeprowadzaniu badań/doświadczeń naukowych, opracowaniu wyników i pisaniu prac naukowych, w niewielkim stopniu jest świadomy występowania problemów etycznych przy prowadzeniu badań i doświadczeń na zwierzętach
3,5
4,0
4,5
5,0