Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Fitness dla psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fitness dla psów | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość anatomii i fizjologii psów |
W-2 | Znajomość biologii, anatomii i fizjologii psów |
W-3 | Znajomość typów użytkowych i ras psów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasadami bezpiecznego uprawiania fitnessu dla psów |
C-2 | Zapoznianie z różnymi formami uprawiania ćwiczeń aktywnych z psami |
C-3 | Opanowanie podstaw w zakresie fitnessu dla psów. Dobór odpowiedniego sprzętu i zasady prawidłowej pracy z psem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sprzęt do ćwiczeń z psami | 3 |
T-L-2 | Bezpieczeństwo i zasady pracy z psem podczas wykonywania ćwiczeń z wykorzystaniem sprzętu terapeutycznego | 2 |
T-L-3 | Formy treningu fitness | 2 |
T-L-4 | Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych | 2 |
T-L-5 | Rozgrzewka | 1 |
T-L-6 | Streching | 1 |
T-L-7 | Ćwiczenia ogólnorozwojowe | 2 |
T-L-8 | Ćwiczenia wzmacniające | 3 |
T-L-9 | Układanie treningów siłowych i wytrzymałościowych | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wysiłek fizyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb psów. | 1 |
T-W-2 | Wykorzystanie fitnessu dla psów w sportach kynologicznych | 2 |
T-W-3 | Wskazania i przeciwskazania do treningu fitness | 1 |
T-W-4 | Motywacja psa podczas ćwiczeń | 1 |
T-W-5 | Rozgrzewka. Cool down.Regeneracja potreningowa | 1 |
T-W-6 | Ćwiczenia siłowe i wzmacniające | 2 |
T-W-7 | Przetrenowanie | 1 |
T-W-8 | Ćwiczenia z wykorzystaniem wody | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie piśmiennictwa | 4 |
A-L-3 | Praca własna studenta | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie piśmiennictwa | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń wzmacniających, wysiłkowych i fitness dla psów. |
M-2 | Wykład informacyjny z wykorzystanie technik multimedialnych |
M-3 | Wykład infromacyjny |
M-4 | Zajęcia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium cząstkowe |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studenta |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne laboratoriów |
S-5 | Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań |
S-6 | Ocena formująca: Wypowiedź ustna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_33.3_W01 Student zna podstawowe zasady bezpiecznego wykonywania ćwiczeń na sprzęcie dla psów | Kn_2A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7 | M-1 | S-4, S-2, S-3 |
Kn_2A_33.3_W02 Student zna zalety aktywności fizycznej oraz jej wpływ na zmiany zachodzące w organizmie psa | Kn_2A_W07 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_33.3_U01 Student potrafi wykonać prawidłowo ćwiczenia i dostosować je do indywidualnych potrzeb psa | Kn_2A_U03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-L-1, T-L-9, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3 |
Kn_2A_33.3_U02 Umie dobrać sprzęt do konkretnych ćwiczeń oraz dostosować stopień trudności i obciążenia | Kn_2A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-L-1, T-L-9, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_33.3_K01 Student nabędzie zdolności w wykonywaniu ćwiczeń wzmacniających dla psów oraz będzie potrafił ułożyć program treningu fitness | Kn_2A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-L-1, T-L-9, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_33.3_W01 Student zna podstawowe zasady bezpiecznego wykonywania ćwiczeń na sprzęcie dla psów | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady bezpiecznego wykonywania ćwiczeń na sprzęcie dla psów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_2A_33.3_W02 Student zna zalety aktywności fizycznej oraz jej wpływ na zmiany zachodzące w organizmie psa | 2,0 | |
3,0 | Student zna zalety aktywności fizycznej oraz jej wpływ na zmiany zachodzące w organizmie psa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_33.3_U01 Student potrafi wykonać prawidłowo ćwiczenia i dostosować je do indywidualnych potrzeb psa | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać prawidłowo ćwiczenia i dostosować je do indywidualnych potrzeb psa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_2A_33.3_U02 Umie dobrać sprzęt do konkretnych ćwiczeń oraz dostosować stopień trudności i obciążenia | 2,0 | |
3,0 | Umie dobrać sprzęt do konkretnych ćwiczeń oraz dostosować stopień trudności i obciążenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_33.3_K01 Student nabędzie zdolności w wykonywaniu ćwiczeń wzmacniających dla psów oraz będzie potrafił ułożyć program treningu fitness | 2,0 | |
3,0 | Student nabył zdolności w wykonywaniu ćwiczeń wzmacniających dla psów oraz potrafi ułożyć program treningu fitness | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sullivan Karen, Ćwicz razem ze swoim psem. Poradnik zdrowego stylu życia, Bellona, Warszawa, 2009
- Halina Purzyc, Anatomia zwierząt do kolorowania. Aparat ruchu, Edra Urban & Partner Sp. z o. o., Wrocław, 2017
- Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2004
- M. Christine Zink , Janet B. Van Dyke, Canine Sports Medicine and Rehabilitation, John Wiley & Sons, Inc., 2013
Literatura dodatkowa
- Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002