Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w hodowli roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w hodowli roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL4 15 3,00,29zaliczenie
wykładyW4 8 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna.1
T-A-2Charakterystyka roślin samo- i obcopłodnych. Metody selekcji w hodowli roślin samo- i obcopłodnych.2
T-A-3Hodowla heterozyjna. Efekt heterozyjny. Metody oceny wartości kombinacyjnej.2
5
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych. Sporządzanie podłoży do namnażania wybranych roślin2
T-L-2Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie.4
T-L-3Wykorzystanie kultur in vitro do selekcji form o podwyższonej tolerancji na stresy środowiskowe4
T-L-4Wykorzystanie kultur tkankowych do długoterminowego przechowywania materiału roslinnego. Otoczkowanie nasion.1
T-L-5Zmienność biologiczna, metody oceny i jej znaczenie w hodowli roslin2
T-L-6Wykorzystanie metod molekularnych do oceny zmienności biologicznej roslin.2
15
wykłady
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.Inżynieria genetyczna i jej wykorzystanie w hodowli roślin2
T-W-2Wykorzystanie mutacji w kulturach in vitro w hodowli roślin. Zmienność somaklonalna, selekcja w kulturach in vitro. Wykorzystanie zmienności somaklonalnej w hodowli2
T-W-3Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne. Wykorzystanie DH w hodowli mieszańcowej2
T-W-4Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć10
A-A-3Samodzielne przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień10
A-A-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia zajęć audtyoryjnych5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, studiowanie wskazanych publikacji naukowych25
A-L-4Konsultacje10
A-L-5Podsumowanie wyników doswiadczeń prowadzonych na zajęciach20
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-5Konsultacje7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji przez studentów i ich omówienie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C11_W01
Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi
BT_1A_W13, BT_1A_W08C-2T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C11_U01
Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro
BT_1A_U10, BT_1A_U05C-1T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-2S-1
BT_1A_BT-S-C11_U02
Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
BT_1A_U05C-2T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C11_K01
Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
BT_1A_K03C-1T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C11_W01
Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi
2,0student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów wykorzystywanych w biotechnologii roślin
3,0student wykazuje podstawową wiedzę na temat omawianych zagadnień dotyczących biotechnologii roślin
3,5student szczegółowo objasnia omawiane metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej roślin
4,0student szczegółowo objasnia omawiane zagadnienia dotyczące wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
4,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowlane, zna kryteria doboru odpowiedniej metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej
5,0student wykazuje dogłębną wiedzę na temat omawianych metod hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi, potrafi dobrać odpowiednią metodę hodowli do osiągnięcia zamierzonego efektu hodowlanego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C11_U01
Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro
2,0nie potrafi zaplanować prostych eksperymentów
3,0umie zaplanować prosty eksperyment, ale nie potrafi go wykonać praktycznie
3,5umie zaplanować prosty eksperyment, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną
4,0umie zaplanować i przeprowadzić złożony eksperyment, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej dalsze pasażowanie
4,5potrafi zaplanować i zrealizować omawiane esperymenty w sposób biegły
5,0potrafi zaplanować i przeprowadzić omawiane eksperymenty, potrafi wykazać praktyczną przydatność wykonanego badania
BT_1A_BT-S-C11_U02
Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
2,0nie zna podstawowych metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin
3,0zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu podstawowym
3,5zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dostatecznym
4,0zna popdstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dobrym
4,5zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu bardzo dobrym
5,0wykazuje znajomość podstawową technik biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu znakomitym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C11_K01
Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
2,0nie wykazuje odpowiedzialności i nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,0wykazuje umiarkowaną odpowiedzialność, ale nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,5wykazuje dostateczną odpowiedzialność i ma umiarkowaną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,0wykazuje dobrą odpowiedzialność i ma dostateczną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,5wykazuje się dobrą odpowiedzialnością i ma dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
5,0wykazuje się bardzo dobrą odpowiedzialnością i ma bardzo dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2001
  2. Michalik B., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Kraków, 1996
  3. Lindley K., Jones M., Plant Biotechnology in Agriculture, OPen University Press, London, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Nowak Z., GruszczyNska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, SGGW, Warszawa, 2007
  2. Woźny A., Przybył K., Komórki roślinne w warunkach stresu. Komórki in vitro, UAM, Poznań, 2004
  3. Dixon R., Gonzales R., Plant Cell Culture, Oxfort, USA, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna.1
T-A-2Charakterystyka roślin samo- i obcopłodnych. Metody selekcji w hodowli roślin samo- i obcopłodnych.2
T-A-3Hodowla heterozyjna. Efekt heterozyjny. Metody oceny wartości kombinacyjnej.2
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych. Sporządzanie podłoży do namnażania wybranych roślin2
T-L-2Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie.4
T-L-3Wykorzystanie kultur in vitro do selekcji form o podwyższonej tolerancji na stresy środowiskowe4
T-L-4Wykorzystanie kultur tkankowych do długoterminowego przechowywania materiału roslinnego. Otoczkowanie nasion.1
T-L-5Zmienność biologiczna, metody oceny i jej znaczenie w hodowli roslin2
T-L-6Wykorzystanie metod molekularnych do oceny zmienności biologicznej roslin.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.Inżynieria genetyczna i jej wykorzystanie w hodowli roślin2
T-W-2Wykorzystanie mutacji w kulturach in vitro w hodowli roślin. Zmienność somaklonalna, selekcja w kulturach in vitro. Wykorzystanie zmienności somaklonalnej w hodowli2
T-W-3Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne. Wykorzystanie DH w hodowli mieszańcowej2
T-W-4Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć10
A-A-3Samodzielne przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień10
A-A-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia zajęć audtyoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, studiowanie wskazanych publikacji naukowych25
A-L-4Konsultacje10
A-L-5Podsumowanie wyników doswiadczeń prowadzonych na zajęciach20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-5Konsultacje7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C11_W01Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W13Ma wiedzę na temat wpływu biotechnologii na funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej.
BT_1A_W08Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
Treści programoweT-A-1Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna.
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.Inżynieria genetyczna i jej wykorzystanie w hodowli roślin
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów wykorzystywanych w biotechnologii roślin
3,0student wykazuje podstawową wiedzę na temat omawianych zagadnień dotyczących biotechnologii roślin
3,5student szczegółowo objasnia omawiane metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej roślin
4,0student szczegółowo objasnia omawiane zagadnienia dotyczące wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
4,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowlane, zna kryteria doboru odpowiedniej metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej
5,0student wykazuje dogłębną wiedzę na temat omawianych metod hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi, potrafi dobrać odpowiednią metodę hodowli do osiągnięcia zamierzonego efektu hodowlanego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C11_U01Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; ocenia zagrożenia wynikające z osiągnięć biotechnologii; analizuje zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach; potrafi założyć wybrane hodowle komórkowe i tkankowe.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych. Sporządzanie podłoży do namnażania wybranych roślin
T-L-4Wykorzystanie kultur tkankowych do długoterminowego przechowywania materiału roslinnego. Otoczkowanie nasion.
T-L-3Wykorzystanie kultur in vitro do selekcji form o podwyższonej tolerancji na stresy środowiskowe
T-L-2Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zaplanować prostych eksperymentów
3,0umie zaplanować prosty eksperyment, ale nie potrafi go wykonać praktycznie
3,5umie zaplanować prosty eksperyment, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną
4,0umie zaplanować i przeprowadzić złożony eksperyment, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej dalsze pasażowanie
4,5potrafi zaplanować i zrealizować omawiane esperymenty w sposób biegły
5,0potrafi zaplanować i przeprowadzić omawiane eksperymenty, potrafi wykazać praktyczną przydatność wykonanego badania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C11_U02Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach; potrafi założyć wybrane hodowle komórkowe i tkankowe.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
Treści programoweT-W-3Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne. Wykorzystanie DH w hodowli mieszańcowej
T-W-4Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.Inżynieria genetyczna i jej wykorzystanie w hodowli roślin
T-L-5Zmienność biologiczna, metody oceny i jej znaczenie w hodowli roslin
T-L-6Wykorzystanie metod molekularnych do oceny zmienności biologicznej roslin.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji przez studentów i ich omówienie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowych metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin
3,0zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu podstawowym
3,5zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dostatecznym
4,0zna popdstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dobrym
4,5zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu bardzo dobrym
5,0wykazuje znajomość podstawową technik biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu znakomitym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C11_K01Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych. Sporządzanie podłoży do namnażania wybranych roślin
T-L-4Wykorzystanie kultur tkankowych do długoterminowego przechowywania materiału roslinnego. Otoczkowanie nasion.
T-L-3Wykorzystanie kultur in vitro do selekcji form o podwyższonej tolerancji na stresy środowiskowe
T-L-2Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje odpowiedzialności i nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,0wykazuje umiarkowaną odpowiedzialność, ale nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,5wykazuje dostateczną odpowiedzialność i ma umiarkowaną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,0wykazuje dobrą odpowiedzialność i ma dostateczną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,5wykazuje się dobrą odpowiedzialnością i ma dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
5,0wykazuje się bardzo dobrą odpowiedzialnością i ma bardzo dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych