Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Mechanizmy ewolucji genomów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanizmy ewolucji genomów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu Genetyki Ogólnej i Genomiki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów |
C-2 | Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania. | 1 |
T-A-2 | Korzystanie z baz danych obejmujących genomikę porównawczą. | 2 |
T-A-3 | Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich. | 1 |
T-A-4 | Etyczne i praktyczne aspekty poznania sekwencji genomów różnych organizmów i człowieka. Genomika personalna. | 2 |
T-A-5 | Choroby genomowe i ich ewolucja. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C. | 1 |
T-W-2 | Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego. | 2 |
T-W-3 | Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie. | 2 |
T-W-4 | Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia. | 2 |
T-W-5 | Powstawanie nowych genów. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w audytoriach | 7 |
A-A-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 8 |
A-A-4 | Konsultacje | 4 |
A-A-5 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
A-W-5 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Prezentacje studentów |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocana aktywności |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O9.1_W01 Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych oraz objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji | BT_1A_W16, BT_1A_W07, BT_1A_W05 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O9.1_U01 Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie oraz znajomość baz genomowych | BT_1A_U01, BT_1A_U06, BT_1A_U12 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O9.1_K01 Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów oraz dolnośc do kompleksowej oceny danych | BT_1A_K06, BT_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-1 | M-4, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O9.1_W01 Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych oraz objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji | 2,0 | Nie zna pojęcia genomu i jego budowy |
3,0 | Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych. | |
3,5 | Wie jakie jest zróżnicowanie wielkości genomów | |
4,0 | Wie jak zbudowane są genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych | |
4,5 | Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice. | |
5,0 | Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice. Ma wiedze na temat zaawansowania projektów sekwencjonowania genomów różnych grup taksonomicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O9.1_U01 Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie oraz znajomość baz genomowych | 2,0 | Nie wie, że są bazy danych sekwencji |
3,0 | Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów | |
3,5 | Potrafi wymienić bazy danych | |
4,0 | Potrafi wymienić bazy danych i powiedziec do czego służą | |
4,5 | Potrafi poruszać się po bazach danych | |
5,0 | Potrafi korzystać z narzędzi bazy danych i interpretować uzyskane przez ich uzycie wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O9.1_K01 Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów oraz dolnośc do kompleksowej oceny danych | 2,0 | Brak zdolności do kompleksowej oceny zjawisk |
3,0 | Zdolnośc do kompleksowej oceny danych | |
3,5 | Wykazuje dość dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk | |
4,0 | Wykazuje dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk | |
4,5 | Wykazuje bardzo dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk | |
5,0 | Wykazuje nadzwyczajną zdolność do kompleksowej oceny zjawisk |
Literatura podstawowa
- Brown T. A., Genomy (nowe wydanie), PWN, Warszawa, 2009
- Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i Ewolucja Molekularna, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Krzanowska H., Zarys mechanizmów Ewolucji, PWN, Warszawa, 2002
- Gregory T.R., The Evolution of the Genome, Elsevier, Londyn, 2005