Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Metody molekularne w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody molekularne w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,50,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 4 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL1 3 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki ogólnej i zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych metod molekularnych wykonywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Genetyczna oporność zwierząt na choroby pasożytnicze. Lekooporność pasożytów. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności.1
T-A-2Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności. Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni1
T-A-3Zastosowanie technik biologii molekularnej (PCR, RAPD) do różnicowania gatunków nicieni z rodzaju Trichinella u zwierząt1
T-A-4Metody molekularne przydatne do wykrywania form rozwojowych helmintów w środowisku. Wykorzystanie pasożytów w „leczeniu schorzeń”.1
4
laboratoria
T-L-1Lekooporność kokcydiów, nicieni i stawonogów. Mechanizmy lekooporności na wybrane antyhelmintyki1
T-L-2Metody wykrywania lekooporności. Zapobieganie lekooporności1
T-L-3Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni. Diagnostyka toksokarozy z zastosowaniem metod biologii molekularnej1
3
wykłady
T-W-1Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel. Biologiczne i fizjologiczne aspekty interakcji między pasożytem a żywicielem.2
T-W-2Mechanizmy obronne żywiciela. Mechanizmy eliminacji niektórych pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela.1
T-W-3Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych2
T-W-4Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych1
T-W-5Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki wćwiczeń13
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń13
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia6
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2samodzielmne studiowanie tematyki wykładów19
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń w formie testu, uwzgledniajace cały zakres materiału
S-2Ocena podsumowująca: Obserwacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-N-O8.3_W01
Ma podstawowa wiedze z zakresu stosowanych metod molekularnych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasozytniczych
C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-N-O8.3_U01
posiada umiejetnosc prowadzenia prac badawczych z uzyciem materiału biologicznego
C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-N-O8.3_K01
Wykazuje odpowiedzialnosc za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
C-1T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-N-O8.3_W01
Ma podstawowa wiedze z zakresu stosowanych metod molekularnych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasozytniczych
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-N-O8.3_U01
posiada umiejetnosc prowadzenia prac badawczych z uzyciem materiału biologicznego
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-N-O8.3_K01
Wykazuje odpowiedzialnosc za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pawłowski Z., Stefaniak J., Parazytologia kliniczna w ujęciu wielodyscyplinarnym, PWN, Warszawa, 2004
  2. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A, Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
  3. Kurnatowska A., Kurnatowski P., Ekologia medyczna-wybrane zagadnienia, Promedi, Łódź, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Gundłach J., Sadzikowsk A, Parazytologia i parazytozy u zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Genetyczna oporność zwierząt na choroby pasożytnicze. Lekooporność pasożytów. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności.1
T-A-2Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności. Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni1
T-A-3Zastosowanie technik biologii molekularnej (PCR, RAPD) do różnicowania gatunków nicieni z rodzaju Trichinella u zwierząt1
T-A-4Metody molekularne przydatne do wykrywania form rozwojowych helmintów w środowisku. Wykorzystanie pasożytów w „leczeniu schorzeń”.1
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Lekooporność kokcydiów, nicieni i stawonogów. Mechanizmy lekooporności na wybrane antyhelmintyki1
T-L-2Metody wykrywania lekooporności. Zapobieganie lekooporności1
T-L-3Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni. Diagnostyka toksokarozy z zastosowaniem metod biologii molekularnej1
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel. Biologiczne i fizjologiczne aspekty interakcji między pasożytem a żywicielem.2
T-W-2Mechanizmy obronne żywiciela. Mechanizmy eliminacji niektórych pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela.1
T-W-3Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych2
T-W-4Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych1
T-W-5Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki wćwiczeń13
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2samodzielmne studiowanie tematyki wykładów19
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N-O8.3_W01Ma podstawowa wiedze z zakresu stosowanych metod molekularnych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasozytniczych
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych metod molekularnych wykonywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych
Treści programoweT-A-1Genetyczna oporność zwierząt na choroby pasożytnicze. Lekooporność pasożytów. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności.
T-A-2Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności. Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni
T-A-3Zastosowanie technik biologii molekularnej (PCR, RAPD) do różnicowania gatunków nicieni z rodzaju Trichinella u zwierząt
T-A-4Metody molekularne przydatne do wykrywania form rozwojowych helmintów w środowisku. Wykorzystanie pasożytów w „leczeniu schorzeń”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń w formie testu, uwzgledniajace cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N-O8.3_U01posiada umiejetnosc prowadzenia prac badawczych z uzyciem materiału biologicznego
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych metod molekularnych wykonywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych
Treści programoweT-A-1Genetyczna oporność zwierząt na choroby pasożytnicze. Lekooporność pasożytów. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności.
T-A-2Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności. Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni
T-A-3Zastosowanie technik biologii molekularnej (PCR, RAPD) do różnicowania gatunków nicieni z rodzaju Trichinella u zwierząt
T-A-4Metody molekularne przydatne do wykrywania form rozwojowych helmintów w środowisku. Wykorzystanie pasożytów w „leczeniu schorzeń”.
T-W-3Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych
T-W-4Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych
T-W-5Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).
Metody nauczaniaM-2Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń w formie testu, uwzgledniajace cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N-O8.3_K01Wykazuje odpowiedzialnosc za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych metod molekularnych wykonywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych
Treści programoweT-A-1Genetyczna oporność zwierząt na choroby pasożytnicze. Lekooporność pasożytów. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności.
T-A-2Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności. Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni
T-L-3Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni. Diagnostyka toksokarozy z zastosowaniem metod biologii molekularnej
T-W-1Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel. Biologiczne i fizjologiczne aspekty interakcji między pasożytem a żywicielem.
T-W-2Mechanizmy obronne żywiciela. Mechanizmy eliminacji niektórych pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela.
T-W-3Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych
T-W-4Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych
T-W-5Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Obserwacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0