Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Modele zwierzęce chorób genetycznych ludzi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modele zwierzęce chorób genetycznych ludzi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, biologii komórki, histologii.
W-2Wiedza z zakresu genetyki ogólnej i biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów i podłoża chorób genetycznych człowieka.
C-2Poznanie zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza porównawcza wybranych genomów zwierząt modelowych i ich homologia z genome człowieka1
T-A-2Teorie na temat procesu starzenia się komóek i organizmów ssaków - podstawy biochemiczne i molekularne.2
T-A-3Molekularne przyczyny otłuszczenia i otyłości - diagnostyka i terapia w oparciu o modele zwierzęce.1
T-A-4Zaburzenia determinacji i rożnicowania płci u zwierząt i ludzi - analiza przyczyn i zaburzeń towarzyszących.2
T-A-5BSE u bydła, scrapie u owiec i Choroba CJ u człowieka. Chondropatie i dystrofie mięśniowe.1
7
wykłady
T-W-1Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt jako potencjalnie modelowych w badaniach chorób dziedzicznych człowieka.1
T-W-2Starość - patologia czy fizjologia? Modele zwierzęce dla przedwczesnej starości (progere) i długowieczności.2
T-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.2
T-W-4Jak determinowana jest płeć, czyli modele zwierzęce w badaniach zaburzenia rozwoju płci u ludzi.2
T-W-5Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich i ich odpowiedniki u ludzi. Wady i zalety modeli zwierzęcych1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Teoteryczne przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygowanie do zaliczenia audytoriów.13
30
wykłady
A-W-1Uczestnctwo w wykładach8
A-W-2Studiowanie przedmiotowej literaury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-N-O2.3_W01
Student definiuje i rozróżnia procesy fizjologiczne i patologiczne. Wskazuje i charakteryzuje wybrane jednostki chorobowe w oparciu o znane modele zwierzęce.
C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-N-O2.3_U01
Student smodzielnie ocenia przydatność zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. Uzasadnia wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego.
C-2T-A-5, T-W-3M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-N-O2.3_K01
Student ma świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych.
C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-3M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-N-O2.3_W01
Student definiuje i rozróżnia procesy fizjologiczne i patologiczne. Wskazuje i charakteryzuje wybrane jednostki chorobowe w oparciu o znane modele zwierzęce.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-N-O2.3_U01
Student smodzielnie ocenia przydatność zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. Uzasadnia wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-N-O2.3_K01
Student ma świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych.
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kyung-Tai M., Chang K., Progress in Molecular Biology and Translational Science. Animal Models of Human Disease., Academic Press, London, 2011

Literatura dodatkowa

  1. U.S. Government, J.A. Voigt, Animal Models: Essential Elements to Address Efficacy Under the Animal Rule., General Books LLC, Memphis, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza porównawcza wybranych genomów zwierząt modelowych i ich homologia z genome człowieka1
T-A-2Teorie na temat procesu starzenia się komóek i organizmów ssaków - podstawy biochemiczne i molekularne.2
T-A-3Molekularne przyczyny otłuszczenia i otyłości - diagnostyka i terapia w oparciu o modele zwierzęce.1
T-A-4Zaburzenia determinacji i rożnicowania płci u zwierząt i ludzi - analiza przyczyn i zaburzeń towarzyszących.2
T-A-5BSE u bydła, scrapie u owiec i Choroba CJ u człowieka. Chondropatie i dystrofie mięśniowe.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt jako potencjalnie modelowych w badaniach chorób dziedzicznych człowieka.1
T-W-2Starość - patologia czy fizjologia? Modele zwierzęce dla przedwczesnej starości (progere) i długowieczności.2
T-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.2
T-W-4Jak determinowana jest płeć, czyli modele zwierzęce w badaniach zaburzenia rozwoju płci u ludzi.2
T-W-5Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich i ich odpowiedniki u ludzi. Wady i zalety modeli zwierzęcych1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Teoteryczne przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygowanie do zaliczenia audytoriów.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnctwo w wykładach8
A-W-2Studiowanie przedmiotowej literaury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N-O2.3_W01Student definiuje i rozróżnia procesy fizjologiczne i patologiczne. Wskazuje i charakteryzuje wybrane jednostki chorobowe w oparciu o znane modele zwierzęce.
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów i podłoża chorób genetycznych człowieka.
Treści programoweT-A-2Teorie na temat procesu starzenia się komóek i organizmów ssaków - podstawy biochemiczne i molekularne.
T-A-3Molekularne przyczyny otłuszczenia i otyłości - diagnostyka i terapia w oparciu o modele zwierzęce.
T-A-4Zaburzenia determinacji i rożnicowania płci u zwierząt i ludzi - analiza przyczyn i zaburzeń towarzyszących.
T-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.
T-W-4Jak determinowana jest płeć, czyli modele zwierzęce w badaniach zaburzenia rozwoju płci u ludzi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N-O2.3_U01Student smodzielnie ocenia przydatność zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. Uzasadnia wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-2Poznanie zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka.
Treści programoweT-A-5BSE u bydła, scrapie u owiec i Choroba CJ u człowieka. Chondropatie i dystrofie mięśniowe.
T-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N-O2.3_K01Student ma świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów i podłoża chorób genetycznych człowieka.
C-2Poznanie zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka.
Treści programoweT-A-1Analiza porównawcza wybranych genomów zwierząt modelowych i ich homologia z genome człowieka
T-W-1Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt jako potencjalnie modelowych w badaniach chorób dziedzicznych człowieka.
T-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0