Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia przemysłowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia przemysłowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie na poziomie szkoły średniej. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii ogólnej |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu fizyki, chemii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapozanie studentów z głównymi obszarami zastosowania mikroorganizmów w różnych gałęziach przemysłu. |
C-2 | Zapozanie studentów z podstawowymi metodami wykorzstywania mikroorganizmów w różnych galęziach przemysłu |
C-3 | Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia mikroorganizmów w różnych gałęziach przemysłu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Planowanie procesu biotechnologicznego – izolacja mikroorganizmów, optymalizacja procesu produkcji, kontrola procesu w bioreaktorze | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja mikroorganizmów o potencjalnym znaczeniu przemysłowym z gleby. | 4 |
T-L-2 | Wyznaczanie wybranych cech technologicznych mikroorganizmów przemysłowych. | 4 |
T-L-3 | Ocena jakości produktów mlecznych. Izolacja mikroorganizmów z rodzaju Lactobacillus | 2 |
T-L-4 | Fermentacja mlekowa. Ocena jakości uzyskanych produktów | 2 |
T-L-5 | Fermentacja alkoholowa. Optymalizacja, kontrola oraz ocena efektywności procesu | 4 |
T-L-6 | Ocena czystości mikrobiologicznej wybranych produktów spożywczych | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do mikrobiologii przemysłowej | 1 |
T-W-2 | Metody pozyskiwania szczepów o wysokim potenciale biotechnologicznym | 2 |
T-W-3 | Mikroorganizmy o wysokim potencjale biotechnologicznym wykorzystywane w przemyśle | 2 |
T-W-4 | Przykłady procesów prowadzonych z udziałem mikroorganizmów | 2 |
T-W-5 | Typy bioreaktorów i ich zastosowanie, etapy procesu biotechnologicznego realizowanego w bioreaktorach, kontrola procesu w bioreaktorze | 4 |
T-W-6 | Wykorzystanie immobilizacji mikroorganizmów w procesach fermentacji | 2 |
T-W-7 | Podstawowe mechanizmy regulacyjne metabolizmu drobnoustrojów, wybrane szlaki metaboliczne (efekt Pasteura, Crabtree, szlak tagatozwy, Le Ley Doudorfa, Leroila) | 2 |
T-W-8 | Możliwości regulacji metabolizu szczepów wysokowydajnych | 2 |
T-W-9 | Bioprodukty – pozyskiwanie, charakterystyka, oczyszczanie | 2 |
T-W-10 | Kultury starterowe i przechowywanie szczepów | 2 |
T-W-11 | Mikrobiologii progostyczna i kontrola jakości | 2 |
T-W-12 | Mikrobiologia przemysłowa w przyszłości | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie projektu badawczego | 10 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Praca w grupach | 10 |
A-L-3 | Konsultacje | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | Dyskusja panelowa | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 15 |
A-W-4 | Czytanie i analiza wskaznej literatury zródowej | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Pokaz z objaśnieniem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola przygotowania do zajęć oraz aktywność na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C11_W01 Zrozumienie znaczenia i nabycie wiedzy koniecznej do posługiwania się technikami mikrobiologicznymi w różnych gałęziach przemysłu | — | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C11_U01 Posiada umiejetność wykorzystania wiedzy teodetycznej i praktycznej do rozwiązywania podstawowych problemów mikrobiologocznych w róznych gałeziach przemyslu | — | — | — | C-2 | T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C11_K01 Student ma świadomość znaczenia nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii przemyslowej w pracy zawodowej | — | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C11_W01 Zrozumienie znaczenia i nabycie wiedzy koniecznej do posługiwania się technikami mikrobiologicznymi w różnych gałęziach przemysłu | 2,0 | |
3,0 | student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą problematyki mikrobiologicznej w róznych gałęziach przemysłu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C11_U01 Posiada umiejetność wykorzystania wiedzy teodetycznej i praktycznej do rozwiązywania podstawowych problemów mikrobiologocznych w róznych gałeziach przemyslu | 2,0 | |
3,0 | uzyskanie co najmniej 50% pozytywnych odpowiedzi w egzamnienie pisemnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C11_K01 Student ma świadomość znaczenia nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii przemyslowej w pracy zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą problematyki mikrobiuologicznej w różnych gałęziach przemysłu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z, Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2008
- Duszkiewicz-Reinhard W., Grzybowski R., Sobczak E., Teoria i ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej i technicznej, SGGW, Warszawa, 1993
- Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywnosci, WNT, Warszawa, 2003