Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Bioinżynieria środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinżynieria środowiskowa
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień związanych z ekologią i ochroną środowiska
W-2Wiedza z zakresu mikrobiologii, ochrony środowiska, podstaw biotechnologii środowiska i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
C-2zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów
C-3ukształtowanie umiejętności doboru właściwych metod do oceny jakości określonych elementów środowiska
C-4Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady właściwego przygotowania naczyń i urządzeń laboratoryjnych wykorzystywanych w procesie analitycznym. Zasady poboru i utrwalania próbek środowiskowych do badań.3
T-L-2Oznaczanie związków ropochodnych w próbkach gleby i wody.3
T-L-3Ocena szkodliwości próbek środowiskowych.3
T-L-4Ocena poprawności procedury analitycznej. Parametry walidacyjne.3
T-L-5Ocena biologicznego zanieczyszczenia próbek środowiskowych3
T-L-6Budowa i zasada działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach. Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w systemach z przepływem pionowym i pziomym.2
T-L-7Ocena toksyczności odpadów za pomocą testów roślinnych.3
T-L-8Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego oraz dobór metod ich utylizacji i zagospodarowania.2
T-L-9Charakterystyka i ocena ekologicznych kierunków w rolnictwie (rolnictwo organiczne, zintegrowane, biodynamiczne).2
T-L-10Metody pobierania, przechowywania i przygotowania prób do badań laboratoryjnych.2
T-L-11Ocena wybranych wskaźników jakości wód w aspekcie ich biologicznej ochrony. Zastosowanie alternatywnych metod ochrony wód w praktyce.2
T-L-12Metody zmniejszające obciążenie środowiska produkcją zwierzęcą.2
30
wykłady
T-W-1Metody biologiczne w kontroli jakości środowiska i ich podział (bioanalityka, monitoring biologiczny, monitoring środowiskowy)2
T-W-2Monitoring biologiczny jako narzędzie oceny narażenia zawodowego i środowiskowego na czynniki chemiczne i fizyczne.2
T-W-3Markery biologiczne w ocenie narażenia na zanieczyszczenia środowiska. Rola markerów biologicznych w identyfikacji zagrożeń i efektów fizjologicznych narażenia na skażenia środowiska (narażenie endemiczne i zawodowe).2
T-W-4Monitoring środowiskowy - metody oceny skażenia środowiska i toksyczności wody, osadów dennych, gleby i powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków.2
T-W-5Wykorzystanie tolerancji ekologicznej w ocenie jakości środowiska.2
T-W-6Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.2
T-W-7Testy biologiczne a analityka chemiczna. Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.3
T-W-8Ekologiczne funkcje roślin. Rola roślin w usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.2
T-W-9Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.2
T-W-10Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.2
T-W-11Skażenie środowiska nanocząsteczkami i zagrożenia dla zdrowia człowieka.2
T-W-12Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania2
T-W-13Metody ochrony i rekultywacji wód.2
T-W-14Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.2
T-W-15Genotoksyczne działanie zanieczyszczeń.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-L-2Samodzielne studiowanie teorii i metodyczne przygotowanie do wykonywania analiz10
A-L-3Konsultacje10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-L-5Zaliczenie ćwiczeń2
62
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zajęć, studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów13
A-W-5Zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne, ćwiczenie laboratoryjne
M-3pogadanka
M-4objaśnienie
M-5Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-6Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu.
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i problemów środowiskowych
S-5Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-D1_W01
wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby
BT_2A_W10C-1T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-3, M-1S-3
BT_2A_BI-S2-D1_W02
zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności
BT_2A_W10C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-3, M-1S-3
BT_2A_BI-S2-D1_W03
wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określonych elementów środowiska
BT_2A_W10C-2T-W-7M-3, M-1S-3
BT_2A_BI-S2-D1_W04
Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
BT_2A_W08, BT_2A_W13C-4T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-W-14, T-W-11, T-L-9M-5S-6
BT_2A_BI-S2-D1_W05
Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
BT_2A_W06C-4T-L-11, T-L-12, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10M-6S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-D1_U01
Student stosuje właściwe metody do oceny jakości wskazanych elementów środowiska
BT_2A_U05C-3, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5M-4, M-2S-2
BT_2A_BI-S2-D1_U02
Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii.
BT_2A_U04, BT_2A_U08C-4T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-W-14, T-W-11M-5S-6
BT_2A_BI-S2-D1_U03
Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
BT_2A_U05C-4T-L-11, T-L-6, T-L-8, T-L-10M-6S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-D1_K01
wykazuje zaangażowanie w samodzielnym jak i zespołowym rozwiązywaniu stawianych problemów
BT_2A_K01C-3, C-2, C-1T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-3, M-4, M-1, M-2S-4
BT_2A_BI-S2-D1_K02
Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
BT_2A_K03C-4T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-W-14, T-W-11, T-L-11, T-L-6, T-L-8, T-L-10M-5, M-6S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-D1_W01
wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać biologicznych metod stosowanych w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (tylko cześć z nich). Wykazuje problemy z ich wymienieniem. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje tylko cześć z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student, w miarę samodzielnie, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje wiekszość z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BT_2A_BI-S2-D1_W02
zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności
2,0Student nie potrafi wymienić organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów, wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności stosowanych w ocenie narażenia środowiskowego i zawodowego. Nie potrafi dokonać ich charakterystyki. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko cześć (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Rozumie celowość ich stosowania. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i scharakteryzować organizmy wskażnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych.
BT_2A_BI-S2-D1_W03
wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określonych elementów środowiska
2,0Student nie potrafi wymienić komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska ani okreslic ich dokładnego zastosowania. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i przyporządkowac tylko cześć (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi, z pomoca nauczyciela, wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska, ale podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłdęnie wymienić większość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakosci środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
BT_2A_BI-S2-D1_W04
Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,0Student zna i charakteryzuje nieliczne poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,5Student zna i charakteryzuje co najmniej 50% poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,0Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,5Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i uczestniczy w dyskusji.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i bierze aktywny udział w dyskusji.
BT_2A_BI-S2-D1_W05
Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
2,0Student nie zna metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student zna niektóre metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student zna większość metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i przedstawia suche wyniki.
4,0Student dobrze zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń przedstawia suche wyniki.
4,5Student zna dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student zna bardzo dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-D1_U01
Student stosuje właściwe metody do oceny jakości wskazanych elementów środowiska
2,0
3,0Student, z pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości okreslonych elementów środowiska. Student wykazuje pewne trudności w wyborze właściwej metody i w uzasadnieniu jej wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-S2-D1_U02
Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii.
2,0Student nie umie dobrać i nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
3,0Student umie dobrać i potrafi zastosować niektóre osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
3,5Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
4,0Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
4,5Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student umie dobrać i potrafi zastosować wszystkie poznane osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat.
BT_2A_BI-S2-D1_U03
Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student potrafi zastosować niektóre metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student potrafi zastosować 50% poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,0Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,5Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student potrafi doskonale zastosować poznane metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i odnosi je do zagrożeń środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-D1_K01
wykazuje zaangażowanie w samodzielnym jak i zespołowym rozwiązywaniu stawianych problemów
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
BT_2A_BI-S2-D1_K02
Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
2,0Student nie kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
3,0Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, ale nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
3,5Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dostatecznym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
4,0Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
4,5Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie.
5,0Student kieruje się zasadą pełnej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje pełną otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Traczewska T., Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
  2. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
  3. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
  4. Falandysz J., Polichlorowane bifenyle (PCBs) w środowisku: Chemia, Analiza, Toksyczność, Stężenia i Ocena Ryzyka., Gdańsk, 1999
  5. Falandysz J., Polichlorowane bifenyle (PCBs) w środowisku: Chemia, Analiza, Toksyczność, Stężenia i Ocena Ryzyka., Gdańsk, 1999
  6. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007
  7. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007
  8. Wojnowska-Baryła I., Trendy w biotechnologii środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2008
  9. Wojnowska-Baryła I., Trendy w biotechnologii środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2008
  10. Pullin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa, 2007
  11. Pullin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa, 2007
  12. Nawrocki J., Biłozora S., Uzdatnianie wody-procesy chemiczne i biologiczne, PWN, Warszawa, 2000
  13. Nawrocki J., Biłozora S., Uzdatnianie wody-procesy chemiczne i biologiczne, PWN, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring., AR-W, A. Grzegorczyk, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady właściwego przygotowania naczyń i urządzeń laboratoryjnych wykorzystywanych w procesie analitycznym. Zasady poboru i utrwalania próbek środowiskowych do badań.3
T-L-2Oznaczanie związków ropochodnych w próbkach gleby i wody.3
T-L-3Ocena szkodliwości próbek środowiskowych.3
T-L-4Ocena poprawności procedury analitycznej. Parametry walidacyjne.3
T-L-5Ocena biologicznego zanieczyszczenia próbek środowiskowych3
T-L-6Budowa i zasada działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach. Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w systemach z przepływem pionowym i pziomym.2
T-L-7Ocena toksyczności odpadów za pomocą testów roślinnych.3
T-L-8Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego oraz dobór metod ich utylizacji i zagospodarowania.2
T-L-9Charakterystyka i ocena ekologicznych kierunków w rolnictwie (rolnictwo organiczne, zintegrowane, biodynamiczne).2
T-L-10Metody pobierania, przechowywania i przygotowania prób do badań laboratoryjnych.2
T-L-11Ocena wybranych wskaźników jakości wód w aspekcie ich biologicznej ochrony. Zastosowanie alternatywnych metod ochrony wód w praktyce.2
T-L-12Metody zmniejszające obciążenie środowiska produkcją zwierzęcą.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody biologiczne w kontroli jakości środowiska i ich podział (bioanalityka, monitoring biologiczny, monitoring środowiskowy)2
T-W-2Monitoring biologiczny jako narzędzie oceny narażenia zawodowego i środowiskowego na czynniki chemiczne i fizyczne.2
T-W-3Markery biologiczne w ocenie narażenia na zanieczyszczenia środowiska. Rola markerów biologicznych w identyfikacji zagrożeń i efektów fizjologicznych narażenia na skażenia środowiska (narażenie endemiczne i zawodowe).2
T-W-4Monitoring środowiskowy - metody oceny skażenia środowiska i toksyczności wody, osadów dennych, gleby i powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków.2
T-W-5Wykorzystanie tolerancji ekologicznej w ocenie jakości środowiska.2
T-W-6Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.2
T-W-7Testy biologiczne a analityka chemiczna. Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.3
T-W-8Ekologiczne funkcje roślin. Rola roślin w usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.2
T-W-9Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.2
T-W-10Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.2
T-W-11Skażenie środowiska nanocząsteczkami i zagrożenia dla zdrowia człowieka.2
T-W-12Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania2
T-W-13Metody ochrony i rekultywacji wód.2
T-W-14Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.2
T-W-15Genotoksyczne działanie zanieczyszczeń.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-L-2Samodzielne studiowanie teorii i metodyczne przygotowanie do wykonywania analiz10
A-L-3Konsultacje10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-L-5Zaliczenie ćwiczeń2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zajęć, studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów13
A-W-5Zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D1_W01wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W10wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
Treści programoweT-W-6Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.
T-W-1Metody biologiczne w kontroli jakości środowiska i ich podział (bioanalityka, monitoring biologiczny, monitoring środowiskowy)
T-W-3Markery biologiczne w ocenie narażenia na zanieczyszczenia środowiska. Rola markerów biologicznych w identyfikacji zagrożeń i efektów fizjologicznych narażenia na skażenia środowiska (narażenie endemiczne i zawodowe).
T-W-7Testy biologiczne a analityka chemiczna. Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.
T-W-4Monitoring środowiskowy - metody oceny skażenia środowiska i toksyczności wody, osadów dennych, gleby i powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków.
T-W-5Wykorzystanie tolerancji ekologicznej w ocenie jakości środowiska.
T-W-2Monitoring biologiczny jako narzędzie oceny narażenia zawodowego i środowiskowego na czynniki chemiczne i fizyczne.
Metody nauczaniaM-3pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać biologicznych metod stosowanych w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (tylko cześć z nich). Wykazuje problemy z ich wymienieniem. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje tylko cześć z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student, w miarę samodzielnie, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje wiekszość z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D1_W02zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W10wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów
C-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
Treści programoweT-W-1Metody biologiczne w kontroli jakości środowiska i ich podział (bioanalityka, monitoring biologiczny, monitoring środowiskowy)
T-W-3Markery biologiczne w ocenie narażenia na zanieczyszczenia środowiska. Rola markerów biologicznych w identyfikacji zagrożeń i efektów fizjologicznych narażenia na skażenia środowiska (narażenie endemiczne i zawodowe).
T-W-7Testy biologiczne a analityka chemiczna. Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.
T-W-4Monitoring środowiskowy - metody oceny skażenia środowiska i toksyczności wody, osadów dennych, gleby i powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków.
T-W-5Wykorzystanie tolerancji ekologicznej w ocenie jakości środowiska.
T-W-2Monitoring biologiczny jako narzędzie oceny narażenia zawodowego i środowiskowego na czynniki chemiczne i fizyczne.
Metody nauczaniaM-3pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów, wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności stosowanych w ocenie narażenia środowiskowego i zawodowego. Nie potrafi dokonać ich charakterystyki. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko cześć (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Rozumie celowość ich stosowania. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i scharakteryzować organizmy wskażnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D1_W03wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określonych elementów środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W10wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów
Treści programoweT-W-7Testy biologiczne a analityka chemiczna. Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.
Metody nauczaniaM-3pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska ani okreslic ich dokładnego zastosowania. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i przyporządkowac tylko cześć (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi, z pomoca nauczyciela, wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska, ale podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłdęnie wymienić większość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakosci środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D1_W04Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W08wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
BT_2A_W13wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-4Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-W-9Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.
T-W-8Ekologiczne funkcje roślin. Rola roślin w usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
T-W-12Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania
T-W-13Metody ochrony i rekultywacji wód.
T-W-10Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.
T-W-14Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.
T-W-11Skażenie środowiska nanocząsteczkami i zagrożenia dla zdrowia człowieka.
T-L-9Charakterystyka i ocena ekologicznych kierunków w rolnictwie (rolnictwo organiczne, zintegrowane, biodynamiczne).
Metody nauczaniaM-5Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,0Student zna i charakteryzuje nieliczne poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,5Student zna i charakteryzuje co najmniej 50% poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,0Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,5Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i uczestniczy w dyskusji.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i bierze aktywny udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D1_W05Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-4Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-L-11Ocena wybranych wskaźników jakości wód w aspekcie ich biologicznej ochrony. Zastosowanie alternatywnych metod ochrony wód w praktyce.
T-L-12Metody zmniejszające obciążenie środowiska produkcją zwierzęcą.
T-L-6Budowa i zasada działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach. Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w systemach z przepływem pionowym i pziomym.
T-L-7Ocena toksyczności odpadów za pomocą testów roślinnych.
T-L-8Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego oraz dobór metod ich utylizacji i zagospodarowania.
T-L-10Metody pobierania, przechowywania i przygotowania prób do badań laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-6Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student zna niektóre metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student zna większość metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i przedstawia suche wyniki.
4,0Student dobrze zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń przedstawia suche wyniki.
4,5Student zna dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student zna bardzo dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D1_U01Student stosuje właściwe metody do oceny jakości wskazanych elementów środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności doboru właściwych metod do oceny jakości określonych elementów środowiska
C-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
Treści programoweT-L-3Ocena szkodliwości próbek środowiskowych.
T-L-1Zasady właściwego przygotowania naczyń i urządzeń laboratoryjnych wykorzystywanych w procesie analitycznym. Zasady poboru i utrwalania próbek środowiskowych do badań.
T-L-4Ocena poprawności procedury analitycznej. Parametry walidacyjne.
T-L-2Oznaczanie związków ropochodnych w próbkach gleby i wody.
T-L-5Ocena biologicznego zanieczyszczenia próbek środowiskowych
Metody nauczaniaM-4objaśnienie
M-2metody praktyczne, ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student, z pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości okreslonych elementów środowiska. Student wykazuje pewne trudności w wyborze właściwej metody i w uzasadnieniu jej wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D1_U02Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BT_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-4Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-W-9Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.
T-W-8Ekologiczne funkcje roślin. Rola roślin w usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
T-W-12Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania
T-W-13Metody ochrony i rekultywacji wód.
T-W-10Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.
T-W-14Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.
T-W-11Skażenie środowiska nanocząsteczkami i zagrożenia dla zdrowia człowieka.
Metody nauczaniaM-5Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobrać i nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
3,0Student umie dobrać i potrafi zastosować niektóre osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
3,5Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
4,0Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
4,5Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student umie dobrać i potrafi zastosować wszystkie poznane osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D1_U03Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-4Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-L-11Ocena wybranych wskaźników jakości wód w aspekcie ich biologicznej ochrony. Zastosowanie alternatywnych metod ochrony wód w praktyce.
T-L-6Budowa i zasada działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach. Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w systemach z przepływem pionowym i pziomym.
T-L-8Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego oraz dobór metod ich utylizacji i zagospodarowania.
T-L-10Metody pobierania, przechowywania i przygotowania prób do badań laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-6Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student potrafi zastosować niektóre metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student potrafi zastosować 50% poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,0Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,5Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student potrafi doskonale zastosować poznane metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i odnosi je do zagrożeń środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D1_K01wykazuje zaangażowanie w samodzielnym jak i zespołowym rozwiązywaniu stawianych problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności doboru właściwych metod do oceny jakości określonych elementów środowiska
C-2zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów
C-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
Treści programoweT-W-6Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.
T-W-1Metody biologiczne w kontroli jakości środowiska i ich podział (bioanalityka, monitoring biologiczny, monitoring środowiskowy)
T-W-3Markery biologiczne w ocenie narażenia na zanieczyszczenia środowiska. Rola markerów biologicznych w identyfikacji zagrożeń i efektów fizjologicznych narażenia na skażenia środowiska (narażenie endemiczne i zawodowe).
T-W-7Testy biologiczne a analityka chemiczna. Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.
T-W-4Monitoring środowiskowy - metody oceny skażenia środowiska i toksyczności wody, osadów dennych, gleby i powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków.
T-W-5Wykorzystanie tolerancji ekologicznej w ocenie jakości środowiska.
T-W-2Monitoring biologiczny jako narzędzie oceny narażenia zawodowego i środowiskowego na czynniki chemiczne i fizyczne.
Metody nauczaniaM-3pogadanka
M-4objaśnienie
M-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne, ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D1_K02Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-4Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-W-9Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.
T-W-8Ekologiczne funkcje roślin. Rola roślin w usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
T-W-12Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania
T-W-13Metody ochrony i rekultywacji wód.
T-W-10Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.
T-W-14Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.
T-W-11Skażenie środowiska nanocząsteczkami i zagrożenia dla zdrowia człowieka.
T-L-11Ocena wybranych wskaźników jakości wód w aspekcie ich biologicznej ochrony. Zastosowanie alternatywnych metod ochrony wód w praktyce.
T-L-6Budowa i zasada działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach. Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w systemach z przepływem pionowym i pziomym.
T-L-8Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego oraz dobór metod ich utylizacji i zagospodarowania.
T-L-10Metody pobierania, przechowywania i przygotowania prób do badań laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-5Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-6Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
3,0Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, ale nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
3,5Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dostatecznym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
4,0Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
4,5Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie.
5,0Student kieruje się zasadą pełnej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje pełną otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie.