Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria
Sylabus przedmiotu Nanobiotechnologia w inżynierii środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanobiotechnologia w inżynierii środowiska | ||
Specjalność | Nanobioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, biochemii, biotechnologii w ochronie środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzstania nanomateriałów w ochronie i bioindykacji środowiska. |
C-2 | Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności wykorzystania natomateriałów w metodach biotechnologicznych dotyczących uzdatniania wody, usuwania metali ze ścieków, produkcji odnawialnych żródeł energii czy wspomagania aktywności biologicznej gleb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe. | 2 |
T-A-2 | Nanomateriały w uzdatnianiu wody metodami biologicznymi. | 2 |
T-A-3 | Wykorzystanie nanomateriałów wusuwaniu metali ciężkich ze ścieków. | 2 |
T-A-4 | Możliwości wykorzystania nanomateriałów w produkcji odnawialnych źródeł energii. | 2 |
T-A-5 | Nanomateriały we wspomaganiu aktywności biologicznej gleb. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawne aspekty nanotechnologii w zakresie ochrony środowiska. | 2 |
T-W-2 | Główne kierunki i możliwości rozwoju nanobioinzynierii w ochronie środowiska. | 3 |
T-W-3 | Nanomateriały mogące znaleźć zastosowanie w bioinżynierii środowiska. Sorpcyjne i biostymulacyjne właściwości nanomateriałów. | 2 |
T-W-4 | Biotechnologie oczyszczania ścieków z możliwością zastosowania nanomateriałów. Biofilmy w technologiach membranowych z wykorzstaniem nanomateriałów. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie nanomateriałów w procesie bioremediacji gleb. Wspomaganie fitoremediacji przy współudziale nanomateriałów. | 4 |
T-W-6 | Nanomateriały w bioindykacji środowiska. Biotesty i bioczujniki. | 2 |
T-W-7 | Wykorzytsanie dpadów do produkcji nanomateriałów. | 2 |
T-W-8 | Nanotechnologia w ograniczaniu emisji zanieczyszczeń z produkcji rolniczej. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w audytoriach. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajeć. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy studentów na podstawie testu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania na zajęcia audytoryjne na podstawie pogadanki. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji z zakresu tematyki ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D10_W01 Student objaśnia zastosowanie nanomateriałów w inżynierii środowiska. Wymienia i opisuje biotechnologie wykorzystujące nanomateriały w zakresie ochrony środowiska. | BT_2A_W01, BT_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D10_U01 Student posiada umiejętność wykorzystania wybranych nanomateriałów w inżynierii środowiska z wykorzystaniem procesów biotechnologicznych. Wyszukuje mechanizmy i procesy biotechnologiczne z zakrsu inżynierii środowiska mogące zastosować nanomateriały. | BT_2A_U01, BT_2A_U04 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D10_K01 Nabywa świadomosć zastosowania nanomateriałów w procesach związanych z ochroną środowiska. | BT_2A_K03, BT_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-8, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D10_W01 Student objaśnia zastosowanie nanomateriałów w inżynierii środowiska. Wymienia i opisuje biotechnologie wykorzystujące nanomateriały w zakresie ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | student wymienia biotechnologie wykorzystujące nanomateriały w zakresie ochrony środowiska i opisuję wybraną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D10_U01 Student posiada umiejętność wykorzystania wybranych nanomateriałów w inżynierii środowiska z wykorzystaniem procesów biotechnologicznych. Wyszukuje mechanizmy i procesy biotechnologiczne z zakrsu inżynierii środowiska mogące zastosować nanomateriały. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić procesy biotechnologiczne w których wykorzystywane są nanomateriały | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D10_K01 Nabywa świadomosć zastosowania nanomateriałów w procesach związanych z ochroną środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student wyraża świadomą opinię na temat wykorzstania nanomateriałów w inżynierii środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wojnowska-Baryła Irena, Trendy w biotechnologii środowiskowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2016
- Niesiobędzka Krystyna, Mobilność i biodostępność wybranych metali w ekosystemach trawiastych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2018
- Bąk Joanna, Usuwanie organizmów patogennych w procesach uzdatniania wody, Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Kraków, 2017
- Rup Kazimierz, Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Fiedurek Jan, Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2014
- Dymaczewski Zbysław, Zaopatrzenie w wodę, jakość i ochrona wód, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Kudowa Zdrój, 2016
- Malina Grzegorz, Remediacja, rekultywacja i rewitalizacja, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Oddział Wielkopolski, Poznań, 2015
- Ulewicz Małgorzata, Procesy odzysku i recyklingu metali nieżelaznych i stali, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2015