Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria
Sylabus przedmiotu Nanotechnologia w biologii, medycynie i farmacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanotechnologia w biologii, medycynie i farmacji | ||
Specjalność | Nanobioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Żywicka <Anna.Zywicka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii, biochemii, mikrobiologii i chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rolą w nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji. |
C-2 | Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanotechnologii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka wybranych nanoczastek stosowanych w biologii, medycynie i farmacji | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie bionanopolimerów jako nośniki do immobilizacji substancji bioaktywnych | 5 |
T-L-2 | Ocena właściwości antybakteryjnych nanocząstek zawartych w produktach kosmetycznych | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nanotechnologia w przyrodzie | 2 |
T-W-2 | Wykorzystanie nanotechnologii w medycynie i diagnostyce. | 2 |
T-W-3 | Nanotechnologia w farmacji. | 2 |
T-W-4 | Nanotechnologia w kosmetologii. | 2 |
T-W-5 | Nanotechnologia w weterynarii. | 2 |
T-W-6 | Nanokorzyści vs. nanoryzyko. | 2 |
T-W-7 | Wpływ wybranych nanomateriałów na bakterie środowiskowe o wysokim potencjale biotechnologicznym | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 4 |
9 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie raportu z uzyskanych wyników | 6 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Praca w grupach |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O8.2_W01 Student zna rolę nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji. | BT_2A_W01, BT_2A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O8.2_U01 Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod nanotechnologicznych. | BT_2A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O8.2_K01 Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne a w efekcie na zdrowie człowieka. | BT_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O8.2_W01 Student zna rolę nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O8.2_U01 Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod nanotechnologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wykorzystywanych w nanotechnologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O8.2_K01 Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne a w efekcie na zdrowie człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, a także ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne, a w efekcie na zdrowie człowieka, w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmiel A., Biotechnologia: podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1998
- Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Akadamia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2006
- Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998
- Stokłosowa S. (red.), Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa, 2004
- Kayser O., Muller R. H. (red.), Biotechnologia Farmaceutyczna, PWN, Warszawa, 2003
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna, tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2008
- Miguel Gama Fernando Dourado Stanislaw Bielecki, Bacterial Nanocellulose - From Biotechnology to Bio-Economy, Elsevier, 2016, 1st Edition
- Bernd H.A. Rehm, Microbial Production of Biopolymers and Polymer Precursors, Caister Academic Press, UK, 2009
- S. Kalia, B.S. Kaith, I. Kaur, Cellulose Fibers: Bio-and Nano-Polymer Composites, Springer, 2011
Literatura dodatkowa
- Maleszy S. (red.), Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2001