Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection

Sylabus przedmiotu Risks resulting from the use of GMOs:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Risks resulting from the use of GMOs
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość genetyki, hodowli roślin, podstaw inżynierii genetycznej oraz podstaw biotechnologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami, jakie niesie ze sobą użytkowanie GMO w tym możliwości zanieczyszczenia środowiska (transfer genów)
C-2Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodpornienia na pestycydy
C-3Zapoznanie z etycznymi i prawnymi aspektami uwalniania organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rules on the release of GMOs into the environment. Legislation in force and proposed in Poland and other countries.4
T-A-2Rules for identifying and identifying gene construct elements or target genes in crops and selected food products - demonstration activities.8
T-A-3Legal, economic and ecological consequences of coexistence. Legal solutions based on the example of selected EU countries.3
15
wykłady
T-W-1Methods for plant risk assessment of GM products in the EU.2
T-W-2Potential risk to human health arising from the use of BT toxin and the glyphosate and glufosinate-resistance genes.2
T-W-3Risks arising from the use of GMOs and the possibility of environmental pollution through gene transfer.2
T-W-4Risks that may arise from the use of food produced from GMOs and from the addition of GMOs. Transgenic plant food products on the national and EU markets.2
T-W-5Legal, social and economic aspects in the light of the emergence of possible risks arising from the cultivation of GM crops.2
T-W-6Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i certyfikację żywności GM. Institutions responsible for the safety and certification of GM food.1
T-W-7Identification of GMOs. Identification of gene constructs and selected elements of gene constructs using PCR technology. Other methods used to identify GMOs.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Attendance at lectures.15
A-A-2Preparation of a multimedia presentation.16
A-A-3Self-sufficient repetition of the material.8
A-A-4Discussion of the results, passing the course.6
45
wykłady
A-W-1Attendance at lectures.15
A-W-2Individual consultations.5
A-W-3Credit for the material and discussion of the results.5
A-W-4Self-sufficient repetition of the material.15
A-W-5Preparation for the discussion.5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3prezentacja multimedialna
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTap_2A_BTZ-A-O3.2_W01
uzyskanie wiedzy na temat celów i metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie
BTap_2A_W05, BTap_2A_W12, BTap_2A_W02C-1T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O3.2_U01
Umie formułować i przedstawiać poparte wszechstronną wiedzą, samodzielne sądy na temat celowości skutków płynących z tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO
BTap_2A_U08, BTap_2A_U04C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-2M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O3.2_K01
Ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat
BTap_2A_K02, BTap_2A_K03C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTap_2A_BTZ-A-O3.2_W01
uzyskanie wiedzy na temat celów i metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie
2,0
3,0w stopniu dostatecznym student opanowal wiedzę na temat celów i metod tworzenia GMO
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O3.2_U01
Umie formułować i przedstawiać poparte wszechstronną wiedzą, samodzielne sądy na temat celowości skutków płynących z tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
4,0Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
4,5Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O3.2_K01
Ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat
2,0student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego
3,0student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego.
3,5student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego
4,0student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie
4,5student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego
5,0student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego

Literatura podstawowa

  1. Ministerstwo Środowiska, Organizmy modyfikowane genetycznie, http://gmo.ekoportal.pl/, Warszawa, 2012
  2. P. Węgleński (red.), Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006, wydanie 6 zmienione
  3. Gajewski W., Węgleński P, Inżynieria genetyczna, PWN, Warszawa, 2011, kilka wydań
  4. Allison L. A., Podstawy biologii molekularnej, WUW, Warszawa, 2007
  5. Jendrośka J. i Jerzmański J. (red.), Prawo ochrony środowiska dla praktyków, Verlag Dashofer, Warszawa, 2011, wydawnictwo ciągłe, aktualizowane kwartalnie

Literatura dodatkowa

  1. Newell John tłum. z ang. A. Bartoszek-Pączkowska, W roli stwórcy? Dokąd zmierza inżynieria genetyczna, WTN, Warsyawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rules on the release of GMOs into the environment. Legislation in force and proposed in Poland and other countries.4
T-A-2Rules for identifying and identifying gene construct elements or target genes in crops and selected food products - demonstration activities.8
T-A-3Legal, economic and ecological consequences of coexistence. Legal solutions based on the example of selected EU countries.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Methods for plant risk assessment of GM products in the EU.2
T-W-2Potential risk to human health arising from the use of BT toxin and the glyphosate and glufosinate-resistance genes.2
T-W-3Risks arising from the use of GMOs and the possibility of environmental pollution through gene transfer.2
T-W-4Risks that may arise from the use of food produced from GMOs and from the addition of GMOs. Transgenic plant food products on the national and EU markets.2
T-W-5Legal, social and economic aspects in the light of the emergence of possible risks arising from the cultivation of GM crops.2
T-W-6Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i certyfikację żywności GM. Institutions responsible for the safety and certification of GM food.1
T-W-7Identification of GMOs. Identification of gene constructs and selected elements of gene constructs using PCR technology. Other methods used to identify GMOs.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Attendance at lectures.15
A-A-2Preparation of a multimedia presentation.16
A-A-3Self-sufficient repetition of the material.8
A-A-4Discussion of the results, passing the course.6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attendance at lectures.15
A-W-2Individual consultations.5
A-W-3Credit for the material and discussion of the results.5
A-W-4Self-sufficient repetition of the material.15
A-W-5Preparation for the discussion.5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTap_2A_BTZ-A-O3.2_W01uzyskanie wiedzy na temat celów i metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W05has an extended knowledge about the structure, function and computer analysis of genes and genomes, as well as the influence of genetic factors on the formation of the environment
BTap_2A_W12has enriched knowledge about genetic modifications and their significance for humans and the natural environment
BTap_2A_W02has an extended knowledge of economics, quality management, legal and other aspects, useful in the work of a biotechnologist
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami, jakie niesie ze sobą użytkowanie GMO w tym możliwości zanieczyszczenia środowiska (transfer genów)
Treści programoweT-A-1Rules on the release of GMOs into the environment. Legislation in force and proposed in Poland and other countries.
T-W-3Risks arising from the use of GMOs and the possibility of environmental pollution through gene transfer.
T-W-1Methods for plant risk assessment of GM products in the EU.
T-W-2Potential risk to human health arising from the use of BT toxin and the glyphosate and glufosinate-resistance genes.
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym student opanowal wiedzę na temat celów i metod tworzenia GMO
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O3.2_U01Umie formułować i przedstawiać poparte wszechstronną wiedzą, samodzielne sądy na temat celowości skutków płynących z tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U08selects and applies advanced techniques and research tools used in biotechnology
BTap_2A_U04analyzes factors affecting food production, quality and food safety; analyzes factors affecting the natural environment; determines the impact and importance of biotechnology in the protection of the natural environment and biodiversity
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z etycznymi i prawnymi aspektami uwalniania organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska
C-2Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodpornienia na pestycydy
Treści programoweT-A-1Rules on the release of GMOs into the environment. Legislation in force and proposed in Poland and other countries.
T-A-2Rules for identifying and identifying gene construct elements or target genes in crops and selected food products - demonstration activities.
T-A-3Legal, economic and ecological consequences of coexistence. Legal solutions based on the example of selected EU countries.
T-W-3Risks arising from the use of GMOs and the possibility of environmental pollution through gene transfer.
T-W-2Potential risk to human health arising from the use of BT toxin and the glyphosate and glufosinate-resistance genes.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3prezentacja multimedialna
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
4,0Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
4,5Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O3.2_K01Ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K02demonstrates understanding of biotechnological processes used in various areas of human activity; interprets and describes these processes using a scientific approach
BTap_2A_K03is aware of the impact of biotechnology on the shaping and condition of the natural environment and human health
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami, jakie niesie ze sobą użytkowanie GMO w tym możliwości zanieczyszczenia środowiska (transfer genów)
C-2Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodpornienia na pestycydy
Treści programoweT-A-1Rules on the release of GMOs into the environment. Legislation in force and proposed in Poland and other countries.
T-A-2Rules for identifying and identifying gene construct elements or target genes in crops and selected food products - demonstration activities.
T-A-3Legal, economic and ecological consequences of coexistence. Legal solutions based on the example of selected EU countries.
T-W-3Risks arising from the use of GMOs and the possibility of environmental pollution through gene transfer.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3prezentacja multimedialna
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego
3,0student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego.
3,5student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego
4,0student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie
4,5student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego
5,0student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego