Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection
Sylabus przedmiotu Quality management systems in biotechnology:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Quality management systems in biotechnology | ||
Specjalność | Biotechnology in animal production and environmental protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge from economics, marketing, and work organisation. Knowledge about safety and hygiene of work. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Introduce students with quality managment systems in food safety production, which are use in research and medical laboratory and enviromental protection. |
C-2 | Introduce students with rules, methods and tools which are use in organisation (company, firm) for improve the quality. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Basic concept related to quality managment. | 2 |
T-A-2 | The most important rules, methods and quality tools in quality management system. | 4 |
T-A-3 | Quality in laboratory research and analyses - research, medicine and calibration laboratory. Audit. | 2 |
T-A-4 | EMAS and ISO 14001 standard in practice. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historic view of total quality managment. The doctrine of quality. Sources of motivation. | 2 |
T-W-2 | Review of various food safety managment systems (HACCP, ISO 2200, GMP/GHP, IFS/BRC, GLOBAL GAP). | 2 |
T-W-3 | Characteristic of ISO 9000 standard (introductionand discussion the most important assumptions), certifications systems. | 2 |
T-W-4 | Applications of ISO standards in laboratories. | 2 |
T-W-5 | EMAS (Eco Management and Audit Scheme). Standard ISO 14001. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation and discussion. | 10 |
A-A-2 | Preparing for passing from exercise. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participations in lectures. | 10 |
A-W-2 | Preparing for the exam. | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | lecture |
M-2 | lecture and seminars |
M-3 | didactic duscussion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Evaluation during coursework base on the presentations and discussion. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test on the end of lectures and exercises. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-C3_W01 The student is able to explain what is involved quality managemant system in laboratory analysis and environmental protection. | BTap_2A_W02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-C3_U01 Student is able to use principles, methods and tools in quality managemnt system. Student can verify the compliance of the organisatin's operation with the rules of the quality management. | BTap_2A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-C3_K01 Student is aware of the impact of implementation the principles of quality management on the efect of individual and team work. Student is oriented on continuous improvement of processes in the company. | BTap_2A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-A-2, T-A-4 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-C3_W01 The student is able to explain what is involved quality managemant system in laboratory analysis and environmental protection. | 2,0 | Student nie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska. |
3,0 | Student w niewielkim zakresie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, stosowane w niektórych dzidzinach produkcji i badań | |
3,5 | Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska. | |
4,0 | Student jest w stanie objaśniać i rozpoznawać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska. | |
4,5 | Student jest w stanie objaśniać, rozpoznawać i dobierać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska. | |
5,0 | Student dokładnie objaśnia, rozpoznawje i trafnie dobiera systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-C3_U01 Student is able to use principles, methods and tools in quality managemnt system. Student can verify the compliance of the organisatin's operation with the rules of the quality management. | 2,0 | Student nie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. |
3,0 | Student w niewielkim zakresie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale nie potrafi zweryfikować zgodności funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością. | |
3,5 | Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale w niewielkim zakresie potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością. | |
4,0 | Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością. | |
4,5 | Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Trafnie rozwija i potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością. | |
5,0 | Student trafnie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Trafnie szacuje i potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-C3_K01 Student is aware of the impact of implementation the principles of quality management on the efect of individual and team work. Student is oriented on continuous improvement of processes in the company. | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. |
3,0 | Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student w niewielkim zakresie jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie). | |
3,5 | Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej, chociaż jest słabo zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie). | |
4,0 | Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie). | |
4,5 | Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie). | |
5,0 | Student ma doskonałą świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny, otwarty i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie). |
Literatura podstawowa
- Sławomir Wawak, Zarządzanie jakością. Teoria i Praktyka, Wydawnictwo ONE Press, 2005, Wyd. II
- PA Luning, WJ Marcelis, WMF Jongen., Zarządzanie jakością żywności., Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- Zofia Zymonik, Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002
Literatura dodatkowa
- ISO, Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących., 2007, 17025
- ISO, Laboratoria medyczne. Szczególne wymagania dotyczące jakości i kompetencji, 2003, 15189
- ISO, Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia, Wymagania, Wytyczne dla doskonalenia., 2000, 9000, 9001, 9004