Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection

Sylabus przedmiotu Molecular breeding:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Molecular breeding
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge in the field od genetics and molecular biology
W-2Basic knowledge in the field of breeding

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1The aim of this course is learning how to use molecular markers in breeding

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Methods of generating PCR-based molecular markers4
T-A-2Methods of generating SNP markers through genotyping by sequencing (GBS)4
T-A-3Methods of identification and mapping of QTLs4
T-A-4Methods of marker validation3
15
wykłady
T-W-1Methods of generating molecular markers3
T-W-2Functional markers- strategies of their development2
T-W-3Examples of markers useful in molecular breeding2
T-W-4Strategies of molecular breeding2
T-W-5Molecular markers for quantitative trait loci (QTL)2
T-W-6Molecular markers for identification of species and varieties used in breeding2
T-W-7Examples of implementation of molecular breeding in development of new varieties2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Attending classes15
A-A-2Preparation to classes10
A-A-3Preparation of presentation10
A-A-4Consultation with the teacher10
45
wykłady
A-W-1Attending lectures15
A-W-2Self-study of the topics from lectures10
A-W-3Preparations to tests and exams10
A-W-4Consultation with the teacher10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informing-type lectures

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Presentations of students based on available publications
S-2Ocena podsumowująca: Test to check students knowledge at the end of lectures

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O4.1_W01
Student possess knowledge about methods of applying molecular markers in selection and breedingi
BTap_2A_W04, BTap_2A_W06, BTap_2A_W11, BTap_2A_W13C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O4.1_U01
Student can plan selection of useful genotypes applying molecular markers
BTap_2A_U05, BTap_2A_U06, BTap_2A_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTap_2A_BTZ-A-O4.1_K01
Student is aware of possibilities and obstacles of methods of molecular breeding in breeding practice
BTap_2A_K02C-1T-W-2M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O4.1_W01
Student possess knowledge about methods of applying molecular markers in selection and breedingi
2,0Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia.
3,0Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O4.1_U01
Student can plan selection of useful genotypes applying molecular markers
2,0Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia.
3,0Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Weising K., Nybom H., Wolff K, Kahl G, DNA fingerprinting in plants. Principles, Methods and Applications, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, USA, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Methods of generating PCR-based molecular markers4
T-A-2Methods of generating SNP markers through genotyping by sequencing (GBS)4
T-A-3Methods of identification and mapping of QTLs4
T-A-4Methods of marker validation3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Methods of generating molecular markers3
T-W-2Functional markers- strategies of their development2
T-W-3Examples of markers useful in molecular breeding2
T-W-4Strategies of molecular breeding2
T-W-5Molecular markers for quantitative trait loci (QTL)2
T-W-6Molecular markers for identification of species and varieties used in breeding2
T-W-7Examples of implementation of molecular breeding in development of new varieties2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Attending classes15
A-A-2Preparation to classes10
A-A-3Preparation of presentation10
A-A-4Consultation with the teacher10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attending lectures15
A-W-2Self-study of the topics from lectures10
A-W-3Preparations to tests and exams10
A-W-4Consultation with the teacher10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O4.1_W01Student possess knowledge about methods of applying molecular markers in selection and breedingi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W04has detailed and ordered knowledge of the use of molecular, enzymatic and physiological processes of living organisms in biotechnology
BTap_2A_W06has knowledge of advanced laboratory methods, techniques and engineering tools allowing to perform technical tasks tailored to the biotechnology
BTap_2A_W11has extensive knowledge on the impact of biotechnology on human health and the functioning and development of animal and plant production
BTap_2A_W13shows an extensive knowledge on modern breeding which is important in the development of rural areas
Cel przedmiotuC-1The aim of this course is learning how to use molecular markers in breeding
Treści programoweT-A-1Methods of generating PCR-based molecular markers
T-A-2Methods of generating SNP markers through genotyping by sequencing (GBS)
T-W-2Functional markers- strategies of their development
T-W-3Examples of markers useful in molecular breeding
T-W-4Strategies of molecular breeding
T-W-5Molecular markers for quantitative trait loci (QTL)
T-W-1Methods of generating molecular markers
Metody nauczaniaM-1Informing-type lectures
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test to check students knowledge at the end of lectures
S-1Ocena formująca: Presentations of students based on available publications
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia.
3,0Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O4.1_U01Student can plan selection of useful genotypes applying molecular markers
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U05can individually and in a group design and implement experimental process, including measurements, applicable in biotechnology; interprets the results obtained and draws conclusions; conducts discussions based on self-knowledge acquired using specialist language
BTap_2A_U06makes a comprehensive analysis of the molecular basis of evolution, as well as factors affecting the functioning of the genome and the transcriptome; analyzes the factors affecting the variability of the body
BTap_2A_U08selects and applies advanced techniques and research tools used in biotechnology
Cel przedmiotuC-1The aim of this course is learning how to use molecular markers in breeding
Treści programoweT-A-1Methods of generating PCR-based molecular markers
T-A-2Methods of generating SNP markers through genotyping by sequencing (GBS)
T-W-2Functional markers- strategies of their development
T-W-3Examples of markers useful in molecular breeding
T-W-4Strategies of molecular breeding
T-W-5Molecular markers for quantitative trait loci (QTL)
T-W-1Methods of generating molecular markers
Metody nauczaniaM-1Informing-type lectures
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test to check students knowledge at the end of lectures
S-1Ocena formująca: Presentations of students based on available publications
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia.
3,0Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTap_2A_BTZ-A-O4.1_K01Student is aware of possibilities and obstacles of methods of molecular breeding in breeding practice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K02demonstrates understanding of biotechnological processes used in various areas of human activity; interprets and describes these processes using a scientific approach
Cel przedmiotuC-1The aim of this course is learning how to use molecular markers in breeding
Treści programoweT-W-2Functional markers- strategies of their development
Metody nauczaniaM-1Informing-type lectures
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test to check students knowledge at the end of lectures
S-1Ocena formująca: Presentations of students based on available publications