Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection

Sylabus przedmiotu Genetic diagnostic of animals:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetic diagnostic of animals
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1The knowledge of genetics, genetic engineering and molecular biology.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Learning of student with diseases of animals.
C-2Learning of student with genetic diagnostic of animals.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Molecular diagnostic of diseases in farm animals.4
T-A-2Genetic testing of production traits. Marker-assisted selection.4
T-A-3Genetic tests of sport performance in horses, pigeons and dogs.2
T-A-4Genetic resistance/susceptibility for prion diseases in sheep.2
T-A-5Avian DNA sexing test.2
T-A-6Aggression in dogs (VNTR polymorphism in DRD4 gene).1
15
wykłady
T-W-1Genetic diagnostic of animals - introduction.2
T-W-2Genetic diseases of domestic animals. Resistance to diseases.2
T-W-3Prions diseases. Molecular basis, symptoms, genetic testing of farm animals.4
T-W-4Genetic diagnostic of production and functional traits of animals. Marker-assisted selection.4
T-W-5Parentage verification of animals.2
T-W-6Genetic diagnostic of sport performance (horses, dogs, racing pigeons).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Taking classes.15
A-A-2Preparation for classes.5
A-A-3Preparation (in silico) of genetic test.5
A-A-4Preparation for the test.10
A-A-5Consultation with the teacher10
45
wykłady
A-W-1Participation in lectures.15
A-W-2Studying of scientific references (papers).5
A-W-3Preparation for the tests.15
A-W-4Consultation with the teacher10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lectures presenting theoretical issues.
M-2Multimedia presentations.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Examination.
S-2Ocena podsumowująca: The project of genetic test. Theoretical test.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.2_W01
The student descripes the molecular stategy for genetic diagnostic of animals
BTap_2A_W04, BTap_2A_W06C-2T-A-5, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
BT_2A_BTZ-A-O2.2_W02
Specify of genetic diseases of animals, with description of their molecular basis.
BTap_2A_W05C-1T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.2_U01
A student can utilise an appropriate DNA test in genetic diagnostic of animals.
BTap_2A_U05C-2, C-1T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.2_K01
A student is creative in preparation of DNA tests for genetic diagnostic of animals.
BTap_2A_K02C-2, C-1T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.2_W01
The student descripes the molecular stategy for genetic diagnostic of animals
2,0
3,0A student knows different molecular strategies in genetic diagnostic of animals
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-A-O2.2_W02
Specify of genetic diseases of animals, with description of their molecular basis.
2,0
3,0A student knows some genetic diseases of animals.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.2_U01
A student can utilise an appropriate DNA test in genetic diagnostic of animals.
2,0
3,0A student is able to utilise an appropriate DNA test.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.2_K01
A student is creative in preparation of DNA tests for genetic diagnostic of animals.
2,0
3,0A student is creative in preparation of DNA test
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2008
  2. Słomski R. (red.), Analiza DNA – teoria i praktyka, Wydawnictwo UP, Poznań, 2008
  3. Kosowska B., Nowicki B., Genetyka weterynaryjna, PZWL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Molecular diagnostic of diseases in farm animals.4
T-A-2Genetic testing of production traits. Marker-assisted selection.4
T-A-3Genetic tests of sport performance in horses, pigeons and dogs.2
T-A-4Genetic resistance/susceptibility for prion diseases in sheep.2
T-A-5Avian DNA sexing test.2
T-A-6Aggression in dogs (VNTR polymorphism in DRD4 gene).1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Genetic diagnostic of animals - introduction.2
T-W-2Genetic diseases of domestic animals. Resistance to diseases.2
T-W-3Prions diseases. Molecular basis, symptoms, genetic testing of farm animals.4
T-W-4Genetic diagnostic of production and functional traits of animals. Marker-assisted selection.4
T-W-5Parentage verification of animals.2
T-W-6Genetic diagnostic of sport performance (horses, dogs, racing pigeons).1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Taking classes.15
A-A-2Preparation for classes.5
A-A-3Preparation (in silico) of genetic test.5
A-A-4Preparation for the test.10
A-A-5Consultation with the teacher10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures.15
A-W-2Studying of scientific references (papers).5
A-W-3Preparation for the tests.15
A-W-4Consultation with the teacher10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O2.2_W01The student descripes the molecular stategy for genetic diagnostic of animals
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W04has detailed and ordered knowledge of the use of molecular, enzymatic and physiological processes of living organisms in biotechnology
BTap_2A_W06has knowledge of advanced laboratory methods, techniques and engineering tools allowing to perform technical tasks tailored to the biotechnology
Cel przedmiotuC-2Learning of student with genetic diagnostic of animals.
Treści programoweT-A-5Avian DNA sexing test.
T-W-5Parentage verification of animals.
T-W-2Genetic diseases of domestic animals. Resistance to diseases.
T-W-4Genetic diagnostic of production and functional traits of animals. Marker-assisted selection.
T-W-1Genetic diagnostic of animals - introduction.
T-W-3Prions diseases. Molecular basis, symptoms, genetic testing of farm animals.
Metody nauczaniaM-1Lectures presenting theoretical issues.
M-2Multimedia presentations.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Examination.
S-2Ocena podsumowująca: The project of genetic test. Theoretical test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0A student knows different molecular strategies in genetic diagnostic of animals
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O2.2_W02Specify of genetic diseases of animals, with description of their molecular basis.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W05has an extended knowledge about the structure, function and computer analysis of genes and genomes, as well as the influence of genetic factors on the formation of the environment
Cel przedmiotuC-1Learning of student with diseases of animals.
Treści programoweT-A-6Aggression in dogs (VNTR polymorphism in DRD4 gene).
T-A-2Genetic testing of production traits. Marker-assisted selection.
T-A-4Genetic resistance/susceptibility for prion diseases in sheep.
T-A-3Genetic tests of sport performance in horses, pigeons and dogs.
T-A-1Molecular diagnostic of diseases in farm animals.
T-W-6Genetic diagnostic of sport performance (horses, dogs, racing pigeons).
Metody nauczaniaM-1Lectures presenting theoretical issues.
M-2Multimedia presentations.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Examination.
S-2Ocena podsumowująca: The project of genetic test. Theoretical test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0A student knows some genetic diseases of animals.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O2.2_U01A student can utilise an appropriate DNA test in genetic diagnostic of animals.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U05can individually and in a group design and implement experimental process, including measurements, applicable in biotechnology; interprets the results obtained and draws conclusions; conducts discussions based on self-knowledge acquired using specialist language
Cel przedmiotuC-2Learning of student with genetic diagnostic of animals.
C-1Learning of student with diseases of animals.
Treści programoweT-A-6Aggression in dogs (VNTR polymorphism in DRD4 gene).
T-A-2Genetic testing of production traits. Marker-assisted selection.
T-A-5Avian DNA sexing test.
T-A-4Genetic resistance/susceptibility for prion diseases in sheep.
T-A-3Genetic tests of sport performance in horses, pigeons and dogs.
T-A-1Molecular diagnostic of diseases in farm animals.
T-W-5Parentage verification of animals.
T-W-2Genetic diseases of domestic animals. Resistance to diseases.
T-W-4Genetic diagnostic of production and functional traits of animals. Marker-assisted selection.
T-W-1Genetic diagnostic of animals - introduction.
T-W-6Genetic diagnostic of sport performance (horses, dogs, racing pigeons).
T-W-3Prions diseases. Molecular basis, symptoms, genetic testing of farm animals.
Metody nauczaniaM-1Lectures presenting theoretical issues.
M-2Multimedia presentations.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: The project of genetic test. Theoretical test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0A student is able to utilise an appropriate DNA test.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O2.2_K01A student is creative in preparation of DNA tests for genetic diagnostic of animals.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K02demonstrates understanding of biotechnological processes used in various areas of human activity; interprets and describes these processes using a scientific approach
Cel przedmiotuC-2Learning of student with genetic diagnostic of animals.
C-1Learning of student with diseases of animals.
Treści programoweT-A-6Aggression in dogs (VNTR polymorphism in DRD4 gene).
T-A-2Genetic testing of production traits. Marker-assisted selection.
T-A-5Avian DNA sexing test.
T-A-4Genetic resistance/susceptibility for prion diseases in sheep.
T-A-3Genetic tests of sport performance in horses, pigeons and dogs.
T-A-1Molecular diagnostic of diseases in farm animals.
T-W-5Parentage verification of animals.
T-W-2Genetic diseases of domestic animals. Resistance to diseases.
T-W-4Genetic diagnostic of production and functional traits of animals. Marker-assisted selection.
T-W-1Genetic diagnostic of animals - introduction.
T-W-6Genetic diagnostic of sport performance (horses, dogs, racing pigeons).
T-W-3Prions diseases. Molecular basis, symptoms, genetic testing of farm animals.
Metody nauczaniaM-1Lectures presenting theoretical issues.
M-2Multimedia presentations.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Examination.
S-2Ocena podsumowująca: The project of genetic test. Theoretical test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0A student is creative in preparation of DNA test
3,5
4,0
4,5
5,0