Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Biologiczna ocena żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczna ocena żywności
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 8 1,50,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 2 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu żywienia i żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oceny wartości odżywczej podstawowych składników odżywczych2
2
laboratoria
T-L-1Charakterystyka diet i zwierząt do doświadczeń biologicznych1
T-L-2Określanie wartości biologicznej białka aktualnie obowiązującymi metodami.1
T-L-3Wartość włókna pokarmowego określana metodą biologiczną.2
T-L-4Metody określania biodostępności składników mineralnych. Biodostępność związków o charakterze witaminy A.1
5
wykłady
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.2
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.2
T-W-3Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.2
T-W-4Włókno pokarmowe jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach2
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia8
15
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.5
A-L-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.2
A-L-3Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem bieżących ćwiczeń.8
A-L-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń.14
A-L-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń.1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach.8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady.5
A-W-3Studiowanie literatury omawiajacej tematykę bieżących wykładów.10
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów.20
A-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praca w grupach
M-3cwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O5.1_W01
student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
BT_2A_W06, BT_2A_W11C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O5.1_U01
student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
BT_2A_U04C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O5.1_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą
BT_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O5.1_W01
student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
2,0
3,0Student jest w stanie ocenić wartość odżywcząj żywności pod kątem wykorzystania z niej wybranych składników pokarmowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O5.1_U01
student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
2,0
3,0Student jest w stanie wymienić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O5.1_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Repsa A., Biotechnologia żywności, WN-T, Warszawa, 2001
  2. Gronowska-Senger A., Pierzynowska J., Biologiczna ocena żywności, SGGW, Warszawa, 2002
  3. Sikorski Z., Chemia żywności. Skład, przemiany i właściwości żywności., WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach., Kraków, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oceny wartości odżywczej podstawowych składników odżywczych2
2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka diet i zwierząt do doświadczeń biologicznych1
T-L-2Określanie wartości biologicznej białka aktualnie obowiązującymi metodami.1
T-L-3Wartość włókna pokarmowego określana metodą biologiczną.2
T-L-4Metody określania biodostępności składników mineralnych. Biodostępność związków o charakterze witaminy A.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.2
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.2
T-W-3Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.2
T-W-4Włókno pokarmowe jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach2
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.5
A-L-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.2
A-L-3Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem bieżących ćwiczeń.8
A-L-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń.14
A-L-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach.8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady.5
A-W-3Studiowanie literatury omawiajacej tematykę bieżących wykładów.10
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów.20
A-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O5.1_W01student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W11posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.
Treści programoweT-W-4Włókno pokarmowe jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych.
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
T-W-3Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: wejściówki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie ocenić wartość odżywcząj żywności pod kątem wykorzystania z niej wybranych składników pokarmowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O5.1_U01student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.
Treści programoweT-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3cwiczenia laboratoryjne
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie wymienić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O5.1_K01student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.
Treści programoweT-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
Metody nauczaniaM-3cwiczenia laboratoryjne
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-1Ocena formująca: wejściówki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0