Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Inżynieria komórkowa w mikrobioanalityce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria komórkowa w mikrobioanalityce
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL2 20 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy hodowli komórkowych
W-2Podstawy immunocytochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie problematyki oraz narzędzi analitycznych wykorzystywanych w inżynierii komórkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Modele komórkowe i tkankowe wykorzystane do konstrukcji układów typu Lab-on-a-Chip4
T-A-2Przykłady systemów wykorzystywanych w mikrobioanalityce3
T-A-3Mikroukłady do diagnostyce medycznej3
10
laboratoria
T-L-1Projektowanie układów typu Lab-on-a-Chip6
T-L-2Analiza wybranych parametrów życiowych komórek przy wykorzystaniu mikroukładów4
T-L-3Przygotowanie materiału komórkowego jako elementu detekcyjnego2
T-L-4Analiza wybranych analitów przy wykorzystaniu mikroukładów4
T-L-5Opracowanie wyników3
T-L-6Zaliczenie przedmiotu1
20
wykłady
T-W-1Mikrobioanalityka - wprowadzenie1
T-W-2Podział mikrosystemów2
T-W-3Materiały do wytwarzania struktur Lab-on-a-Chip4
T-W-4Technologie do wytwarzania struktur Lab-on-a-Chip4
T-W-5Optyczne systemy detekcji w mikroukładach4
T-W-6Mikroelektorfoereza i jej zastosowanie w mikroukładach2
T-W-7Metody pułapkowania komórek2
T-W-8Zaliczenie części wykładowej przedmiotu1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych10
A-A-3przygotowanie się do kolokwium10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2opracowanie wyników z laboartorium5
A-L-3przygotowanie się do kolokwium5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do kolokwium5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wyjaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D6_W01
Definiuje potrzeby analiz w mikroskali w odpowiedzi na potrzeby biotechnologii, diagnostyki medycznej, analityki chemicznej
BT_2A_W01C-1T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D6_U01
W oparciu o infomacje dotyczące wymagań komórek opracowuje przykładowy system mikroanalityczny
BT_2A_U05, BT_2A_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D6_K01
Ma świadomość ciągłej ewaluacji istniejących systemów do mikroanalizy w kontekscie ich wykorzystania w diagnostyce
BT_2A_K02C-1T-A-2, T-A-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D6_W01
Definiuje potrzeby analiz w mikroskali w odpowiedzi na potrzeby biotechnologii, diagnostyki medycznej, analityki chemicznej
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D6_U01
W oparciu o infomacje dotyczące wymagań komórek opracowuje przykładowy system mikroanalityczny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D6_K01
Ma świadomość ciągłej ewaluacji istniejących systemów do mikroanalizy w kontekscie ich wykorzystania w diagnostyce
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Brzózka (red.), Mikrobioanalityka, OWPW, Warszawa, 2009, 1
  2. Z. Brzózka , W. Wróblewski, Sensory chemiczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998, 1
  3. Manabu Tokeshi and Kiichi Sato, Micro/Nano Devices for Chemical Analysis, MDPI, Bazylea, 2017, Open Access ISBN 978-3-03842-534-2

Literatura dodatkowa

  1. Z. Brzózka (red.), Miniaturyzacja w analityce, OWPW, Warszawa, 2005, ISBN: 83-7207-563-8

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Modele komórkowe i tkankowe wykorzystane do konstrukcji układów typu Lab-on-a-Chip4
T-A-2Przykłady systemów wykorzystywanych w mikrobioanalityce3
T-A-3Mikroukłady do diagnostyce medycznej3
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie układów typu Lab-on-a-Chip6
T-L-2Analiza wybranych parametrów życiowych komórek przy wykorzystaniu mikroukładów4
T-L-3Przygotowanie materiału komórkowego jako elementu detekcyjnego2
T-L-4Analiza wybranych analitów przy wykorzystaniu mikroukładów4
T-L-5Opracowanie wyników3
T-L-6Zaliczenie przedmiotu1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mikrobioanalityka - wprowadzenie1
T-W-2Podział mikrosystemów2
T-W-3Materiały do wytwarzania struktur Lab-on-a-Chip4
T-W-4Technologie do wytwarzania struktur Lab-on-a-Chip4
T-W-5Optyczne systemy detekcji w mikroukładach4
T-W-6Mikroelektorfoereza i jej zastosowanie w mikroukładach2
T-W-7Metody pułapkowania komórek2
T-W-8Zaliczenie części wykładowej przedmiotu1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych10
A-A-3przygotowanie się do kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2opracowanie wyników z laboartorium5
A-L-3przygotowanie się do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D6_W01Definiuje potrzeby analiz w mikroskali w odpowiedzi na potrzeby biotechnologii, diagnostyki medycznej, analityki chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Poznanie problematyki oraz narzędzi analitycznych wykorzystywanych w inżynierii komórkowej
Treści programoweT-A-2Przykłady systemów wykorzystywanych w mikrobioanalityce
T-A-3Mikroukłady do diagnostyce medycznej
T-W-1Mikrobioanalityka - wprowadzenie
T-W-2Podział mikrosystemów
T-W-6Mikroelektorfoereza i jej zastosowanie w mikroukładach
T-W-7Metody pułapkowania komórek
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D6_U01W oparciu o infomacje dotyczące wymagań komórek opracowuje przykładowy system mikroanalityczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
BT_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie problematyki oraz narzędzi analitycznych wykorzystywanych w inżynierii komórkowej
Treści programoweT-A-1Modele komórkowe i tkankowe wykorzystane do konstrukcji układów typu Lab-on-a-Chip
T-A-2Przykłady systemów wykorzystywanych w mikrobioanalityce
T-L-2Analiza wybranych parametrów życiowych komórek przy wykorzystaniu mikroukładów
T-L-3Przygotowanie materiału komórkowego jako elementu detekcyjnego
T-L-4Analiza wybranych analitów przy wykorzystaniu mikroukładów
T-W-3Materiały do wytwarzania struktur Lab-on-a-Chip
T-W-4Technologie do wytwarzania struktur Lab-on-a-Chip
T-W-5Optyczne systemy detekcji w mikroukładach
Metody nauczaniaM-2wyjaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D6_K01Ma świadomość ciągłej ewaluacji istniejących systemów do mikroanalizy w kontekscie ich wykorzystania w diagnostyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Poznanie problematyki oraz narzędzi analitycznych wykorzystywanych w inżynierii komórkowej
Treści programoweT-A-2Przykłady systemów wykorzystywanych w mikrobioanalityce
T-A-3Mikroukłady do diagnostyce medycznej
T-L-4Analiza wybranych analitów przy wykorzystaniu mikroukładów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wyjaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0