Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Diagnostyka molekularna roślin uprawnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka molekularna roślin uprawnych
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać ugruntowana wiedzę z zakresu biologii molekularnej i genetyki, podstaw biotechnologii, podstaw hodowli roślin i metod biotechnologicznych możliwych do zastosowania w hodowli roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
C-2Doskonalenie warsztatu badawczego z wykorzystaniem różnych technik molekularnych i metod analizy danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego w realizacji ćwiczeń. Izolacja DNA i białek z tkanek roślinnych, ocena spektrofotometryczna koncentracji i czystości izolatów. Wykonanie reakcji PCR wybranych technik markerowych.4
T-A-2Identyfikacja polimorfizmu markerów DNA generowanych techniką PCR w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie obrazów elektroforetycznych markerów RAPD, ISSR, MP-PCR, DS-PCR, rISSR z żeli poliakrylamidowych i agarozowych.3
T-A-3Identyfikacja polimorfizmu SNP markerów sprzężonych z cechą ilościową. Mapowanie genetyczne i mapowanie QTL4
T-A-4Wykorzystanie technologii sekwencjonowania nowej generacji w diagnostyce molekularnej roślin. Analiza danych sekwencyjnych z NGS przy użyciu oprogramowania CLC Genomic Workbench.4
15
wykłady
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.1
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.4
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.2
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.4
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie genetyczne. przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć5
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałowego zakresu wykładów5
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia audytoryjne z użyciem specjalistycznego oprogramowania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy indywidualnej. Raport.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O8.1_W01
Student powinien zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporządkować najbardziej przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowania aplikacyjne.
BT_2A_W04, BT_2A_W05, BT_2A_W06, BT_2A_W11C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O8.1_U01
Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego, sformułować hipotezę badawczą umożliwiającą jego rozwiązanie, zaprojektować eksperyment badawczy i opisać wyniki.
BT_2A_U06C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-2
BT_2A_BI-S2-O8.1_U02
Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne.
BT_2A_U08, BT_2A_U05C-2T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O8.1_K01
Student będzie świadomy mozliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki.
BT_2A_K02, BT_2A_K07, BT_2A_K01C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O8.1_W01
Student powinien zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporządkować najbardziej przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowania aplikacyjne.
2,0Student nie potrafi wskazać najważniejszych kierunków diagnostycznych roślin, oraz podać techniki markerowych możliwych do zastosowania w diagnostyce.
3,0Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podaje techniki markerowe możliwe do zastosowania.
3,5Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich krótką charakterystyką.
4,0Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką.
4,5Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką. Potrafi dobrać technikę do konkretnego problemu diagnostycznego oraz wskazać zastosowania aplikacyjne.
5,0Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, bardzo dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką. Potrafi dobrać technikę do konkretnego problemu diagnostycznego oraz wskazać zastosowania aplikacyjne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O8.1_U01
Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego, sformułować hipotezę badawczą umożliwiającą jego rozwiązanie, zaprojektować eksperyment badawczy i opisać wyniki.
2,0Student nie wykonał raportu
3,0Student zaprezentował raport opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu podstawowym.
3,5Student zaprezentował raport opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu dostatecznym.
4,0Student zaprezentował raport opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu dobrym.
4,5Student zaprezentował raportopisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student zaprezentował raport opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu znakomitym.
BT_2A_BI-S2-O8.1_U02
Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne.
2,0Student nie umie dobrać techniki laboratoryjnej do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjnej.
3,0Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu podstawowym.
3,5Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu dobrym.
4,5Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O8.1_K01
Student będzie świadomy mozliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki.
2,0Student nie nabył kompetencji w stopniu zadowalającym.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2009, 2
  2. Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Clark M.S., Plant Molecular Biology - A Laboratory Manual, Springer, Heidelberg, 1997
  2. Hoelzel A.R., Molecular genetic analysis of population, IRL Press, Oxford, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego w realizacji ćwiczeń. Izolacja DNA i białek z tkanek roślinnych, ocena spektrofotometryczna koncentracji i czystości izolatów. Wykonanie reakcji PCR wybranych technik markerowych.4
T-A-2Identyfikacja polimorfizmu markerów DNA generowanych techniką PCR w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie obrazów elektroforetycznych markerów RAPD, ISSR, MP-PCR, DS-PCR, rISSR z żeli poliakrylamidowych i agarozowych.3
T-A-3Identyfikacja polimorfizmu SNP markerów sprzężonych z cechą ilościową. Mapowanie genetyczne i mapowanie QTL4
T-A-4Wykorzystanie technologii sekwencjonowania nowej generacji w diagnostyce molekularnej roślin. Analiza danych sekwencyjnych z NGS przy użyciu oprogramowania CLC Genomic Workbench.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.1
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.4
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.2
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.4
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie genetyczne. przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć5
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałowego zakresu wykładów5
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O8.1_W01Student powinien zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporządkować najbardziej przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowania aplikacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W04ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W05wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BT_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W11posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
Treści programoweT-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie genetyczne. przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać najważniejszych kierunków diagnostycznych roślin, oraz podać techniki markerowych możliwych do zastosowania w diagnostyce.
3,0Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podaje techniki markerowe możliwe do zastosowania.
3,5Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich krótką charakterystyką.
4,0Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką.
4,5Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką. Potrafi dobrać technikę do konkretnego problemu diagnostycznego oraz wskazać zastosowania aplikacyjne.
5,0Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, bardzo dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką. Potrafi dobrać technikę do konkretnego problemu diagnostycznego oraz wskazać zastosowania aplikacyjne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O8.1_U01Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego, sformułować hipotezę badawczą umożliwiającą jego rozwiązanie, zaprojektować eksperyment badawczy i opisać wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-2Doskonalenie warsztatu badawczego z wykorzystaniem różnych technik molekularnych i metod analizy danych
C-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
Treści programoweT-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie genetyczne. przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy indywidualnej. Raport.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonał raportu
3,0Student zaprezentował raport opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu podstawowym.
3,5Student zaprezentował raport opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu dostatecznym.
4,0Student zaprezentował raport opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu dobrym.
4,5Student zaprezentował raportopisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student zaprezentował raport opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O8.1_U02Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
BT_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-2Doskonalenie warsztatu badawczego z wykorzystaniem różnych technik molekularnych i metod analizy danych
Treści programoweT-A-4Wykorzystanie technologii sekwencjonowania nowej generacji w diagnostyce molekularnej roślin. Analiza danych sekwencyjnych z NGS przy użyciu oprogramowania CLC Genomic Workbench.
T-A-3Identyfikacja polimorfizmu SNP markerów sprzężonych z cechą ilościową. Mapowanie genetyczne i mapowanie QTL
T-A-2Identyfikacja polimorfizmu markerów DNA generowanych techniką PCR w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie obrazów elektroforetycznych markerów RAPD, ISSR, MP-PCR, DS-PCR, rISSR z żeli poliakrylamidowych i agarozowych.
T-A-1Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego w realizacji ćwiczeń. Izolacja DNA i białek z tkanek roślinnych, ocena spektrofotometryczna koncentracji i czystości izolatów. Wykonanie reakcji PCR wybranych technik markerowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne z użyciem specjalistycznego oprogramowania
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy indywidualnej. Raport.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobrać techniki laboratoryjnej do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjnej.
3,0Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu podstawowym.
3,5Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu dobrym.
4,5Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O8.1_K01Student będzie świadomy mozliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
BT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-2Doskonalenie warsztatu badawczego z wykorzystaniem różnych technik molekularnych i metod analizy danych
C-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
Treści programoweT-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie genetyczne. przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.
T-A-4Wykorzystanie technologii sekwencjonowania nowej generacji w diagnostyce molekularnej roślin. Analiza danych sekwencyjnych z NGS przy użyciu oprogramowania CLC Genomic Workbench.
T-A-3Identyfikacja polimorfizmu SNP markerów sprzężonych z cechą ilościową. Mapowanie genetyczne i mapowanie QTL
T-A-2Identyfikacja polimorfizmu markerów DNA generowanych techniką PCR w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie obrazów elektroforetycznych markerów RAPD, ISSR, MP-PCR, DS-PCR, rISSR z żeli poliakrylamidowych i agarozowych.
T-A-1Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego w realizacji ćwiczeń. Izolacja DNA i białek z tkanek roślinnych, ocena spektrofotometryczna koncentracji i czystości izolatów. Wykonanie reakcji PCR wybranych technik markerowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia audytoryjne z użyciem specjalistycznego oprogramowania
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy indywidualnej. Raport.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył kompetencji w stopniu zadowalającym.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym