Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria

Sylabus przedmiotu Biologiczne metody utrwalania i przechowywania żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne metody utrwalania i przechowywania żywności
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy z chemii i biochemii, mikrobiologii,podstawowa znajomość rodzajów żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności2
T-A-2Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).2
T-A-3Dodatki do żywności1
5
laboratoria
T-L-1Procesy fermentacyjne w utrwalaniu żywności.Mleczne napoje fermentowane.2
T-L-2Ocena organoleptyczna kiszonek2
T-L-3Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów2
T-L-4Przechowalnictwo mleka i jego przetworów2
T-L-5Chłodzenie i zamrażanie żywności2
10
wykłady
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)3
T-W-2Utrwalanie żywności niskimi temperaturami.2
T-W-3Utrwalanie żywności przez zakwaszenie2
T-W-4Metody chemiczne utrwalania żywności2
T-W-5Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej. Wymogi przy etykietowaniu żywności opakowanej.4
T-W-6Utrwalanie żywności przez odwadnianie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w zajęciach5
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie i studiowanie literatury obowiązującej do zajęć audytoryjnych5
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Studiowanie zalecanej literatury naukoweji i przgotowanie do ćwiczeń9
A-L-3Konsultacje4
A-L-4Zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury8
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5Zaliczenie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O6.1_W01
Student posiada wiedzę, że pozyskiwane surowce zwierzęce i roślinne z których wytwarzamy produkty spożywcze cechują się krótka trwałością, na skutek toczacych się w nich procesów biologicznych. Posiada wiedzę o metodach utrwalania i przetwarzania tych surowców w celu przedłużenia ich trwałości przechowalniczej.
BT_2A_W04C-1T-L-3, T-L-1, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-A-3M-3, M-2S-2
BT_2A_BI-S2-O6.1_W02
Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka.
BT_2A_W11C-1T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O6.1_U01
Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
BT_2A_U04C-1T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O6.1_K01
Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
BT_2A_K01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O6.1_W01
Student posiada wiedzę, że pozyskiwane surowce zwierzęce i roślinne z których wytwarzamy produkty spożywcze cechują się krótka trwałością, na skutek toczacych się w nich procesów biologicznych. Posiada wiedzę o metodach utrwalania i przetwarzania tych surowców w celu przedłużenia ich trwałości przechowalniczej.
2,0
3,0Posiada więdzę na poziomie dostatecznym o wpływie procesów biologicznych na trwałość i jakość surowców żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-S2-O6.1_W02
Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O6.1_U01
Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
2,0Nie posiada umiejętności zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,0Posiada dostatecyna umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O6.1_K01
Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
2,0Student nie ma dostatecznych podstaw w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
3,0Student ma dostateczne podstawy w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Eugeniusz Pijanowski , Mieczysław Dłużewski, Ogókna Technologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997, 6
  2. Elżbieta BIller, Technologia żywności wybrane zagadnienia, SGGW, Warszawa, 2005
  3. Piotr Palich,Aneta Ocieczek, Technologia żywności i towaroznawstwa, Uczelniane Wyższej Pomorskiej Szkoly Turystyki i Hotelarstwa, BYdgoszcz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Eugeniusz Pijanowski, Ogólna technologia żywnośći Część II ćwiczenia, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
  2. Elzbieta Biller, Agnieszka Wierzbicka, Wybrane procesy w technologii żywnosci, SGGW, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności2
T-A-2Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).2
T-A-3Dodatki do żywności1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy fermentacyjne w utrwalaniu żywności.Mleczne napoje fermentowane.2
T-L-2Ocena organoleptyczna kiszonek2
T-L-3Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów2
T-L-4Przechowalnictwo mleka i jego przetworów2
T-L-5Chłodzenie i zamrażanie żywności2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)3
T-W-2Utrwalanie żywności niskimi temperaturami.2
T-W-3Utrwalanie żywności przez zakwaszenie2
T-W-4Metody chemiczne utrwalania żywności2
T-W-5Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej. Wymogi przy etykietowaniu żywności opakowanej.4
T-W-6Utrwalanie żywności przez odwadnianie.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w zajęciach5
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie i studiowanie literatury obowiązującej do zajęć audytoryjnych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Studiowanie zalecanej literatury naukoweji i przgotowanie do ćwiczeń9
A-L-3Konsultacje4
A-L-4Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury8
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O6.1_W01Student posiada wiedzę, że pozyskiwane surowce zwierzęce i roślinne z których wytwarzamy produkty spożywcze cechują się krótka trwałością, na skutek toczacych się w nich procesów biologicznych. Posiada wiedzę o metodach utrwalania i przetwarzania tych surowców w celu przedłużenia ich trwałości przechowalniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W04ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-L-3Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów
T-L-1Procesy fermentacyjne w utrwalaniu żywności.Mleczne napoje fermentowane.
T-W-4Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-2Utrwalanie żywności niskimi temperaturami.
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
T-W-5Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej. Wymogi przy etykietowaniu żywności opakowanej.
T-A-3Dodatki do żywności
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada więdzę na poziomie dostatecznym o wpływie procesów biologicznych na trwałość i jakość surowców żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O6.1_W02Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W11posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-L-3Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów
T-L-4Przechowalnictwo mleka i jego przetworów
T-W-4Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
T-W-3Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O6.1_U01Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-L-3Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów
T-L-4Przechowalnictwo mleka i jego przetworów
T-W-4Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
T-W-3Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,0Posiada dostatecyna umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O6.1_K01Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-W-2Utrwalanie żywności niskimi temperaturami.
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
T-W-5Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej. Wymogi przy etykietowaniu żywności opakowanej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma dostatecznych podstaw w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
3,0Student ma dostateczne podstawy w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
3,5
4,0
4,5
5,0