Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Kolor i forma w projektowaniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kolor i forma w projektowaniu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstwaową wiedzę z zakresu zagadnień koloru i jego funkcji w projektowaniu przestrzeni architektonicznych, posiada podstawowe umiejętności manualne w zakresie rysunku i malarstwa oraz posiada wrażliwość estetyczną. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest: - zaopatrzenie studenta w wiedzę z zakresu funkcjonowania koloru w przestrzeniach architektonicznych , - przygotowanie studenta do podjęcia badań w zakresie wpływu koloru na percepcję przestrzeni architektonicznych oraz na percepcję formy, - wykształcenie umiejętności umożliwiających sprawne operowanie zagadnieniami koloru w projektowaniu wnętrz architektonicznych . |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przedstawienie problematyki funkcjonowania koloru w przestrzeniach projektowanych. Zapoznanie z zagadnieniami struktury koloru: odcieniem, walorem, nasyceniem. | 2 |
T-P-2 | Barwny układ kompozycyjny - szarości chromatyczne. | 4 |
T-P-3 | Barwny układ kompozycyjny - barwy złamane. | 4 |
T-P-4 | Barwny układ kompozycyjny - barwy spektralne. | 4 |
T-P-5 | Barwny układ kompozycyjny - budowanie złudzenia trójwymiarowości. Kolaż malarsko-fotograficzny. | 6 |
T-P-6 | Mozaika - mieszanie optyczne barw. Interakcja kolorów. Kontrasty barwne. | 8 |
T-P-7 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przedstawienie problematyki funkcjonowania koloru w przestrzeniach projektowanych. Zaganienia projektowania zestawień kolorystycznych dla róznych rodzajów wnętrz architektonicznych i ich bezpośredniego otoczenia. | 2 |
T-P-2 | Projekt kolorystyki dla formy trójwymiarowej funkcjonujacej bez określania kontekstu barwnego dla niej. | 4 |
T-P-3 | Projekt kolorystyki dla formy trójwymiarowej funkcjonujacej z określaniem kontekstu barwnego dla niej. | 4 |
T-P-4 | Forma w przestrzeni określonej. Badanie relacji zachodzących miedzy przedmiotem found objects a określoną przestrzenią zamkniętą. | 6 |
T-P-5 | Projekt kolorystyki dla wybranej przestrzeni wnętrza współczesnego. | 6 |
T-P-6 | Projekt kolorystyki dla wybranej przestrzeni wnętrza historycznego. | 6 |
T-P-7 | Podsumowanie i ocena. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach poprzez realizację zagadnień projektowych w trakcie zajęć. | 30 |
A-P-2 | Student realizuje badania nad kolorem poprzez realizację zagadnień projektowych w domu. | 30 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach poprzez realizację zagadnień projektowych w trakcie zajęć. | 30 |
A-P-2 | Student realizuje badania nad kolorem poprzez realizację zagadnień projektowych w domu. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Głowną metodą nauczania jest metoda praktyczna: metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formujaca dokonywana w trakcie trwania zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/13_W01 ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz ich wpływ na percepcję formy | PAWiO_1A_W09 | — | — | C-1 | T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-1, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/13_U01 posiada umiejętność opracowania projektu kolorystyki w architekturze wnętrz i ich bezpośredniego otoczenia | PAWiO_1A_U09 | — | — | C-1 | T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-1, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/13_K01 popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i ogrodów, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały | PAWiO_1A_K06 | — | — | C-1 | T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/13_W01 ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz ich wpływ na percepcję formy | 2,0 | student nie posiada elementarnej wiedzy o kolorze, nie rozumie znaczenia barwy dla kompozycji oraz nie rozumie wpłuwu koloru na percepcję form. |
3,0 | student prezentuje hasłowo swoją wiedzę na temat barwy i koloru oraz ich wpływu na kompozycję i formę, bez ich efektywnej analizy. | |
3,5 | student prezentuje wiedzę na temat koloru i barwy oraz ich wpływu na kompozycję i formę oraz potrafi w prosty sposób przeprowadzić ich analizę. | |
4,0 | student efektywnie prezentuje wiedzę na temat koloru i barwy oraz ich wpływu na kompozycję i formę oraz potrafi przeprowadzić swobodną dyskusję w wybranej tematyce dotyczacej zagadnień koloru. | |
4,5 | student potrafi efektywnie prezentować, analizowć, dyskutować na temat koloru i barwy oraz ich wpływu na kompozycję i formę oraz prezentować indywidualny stosunek do podjętej tematyki. | |
5,0 | student potrafi efektywnie prezentować, analizowć, dyskutować na temat koloru i barwy oraz ich wpływu na kompozycję i formę oraz prezentować indywidualny stosunek do podjętej tematyki, oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/13_U01 posiada umiejętność opracowania projektu kolorystyki w architekturze wnętrz i ich bezpośredniego otoczenia | 2,0 | student nie wykazuje wystarczających umiejętności opracowania projektu kolorystyki dla wybranych przestrzeni architektonicznych i ich otoczenia. |
3,0 | student wykazuje podstawowe umiejętności opracowania projektu kolorystyki dla wybranych przestrzeni architektonicznych i ich otoczenia, jednak w swoich projektach nie jest w stanie wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej. | |
3,5 | student wykazuje podstawowe umiejętności opracowania projektu kolorystyki dla wybranych przestrzeni architektonicznych i ich otoczenia, w swoich projektach podejmuje próby aby wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej. | |
4,0 | student wykazuje ponadpodstawowe umiejętności opracowania projektu kolorystyki dla wybranych przestrzeni architektonicznych iich otoczenia, w swoich projektach wykazuje indywidualną drogę kreacji twórczej. | |
4,5 | student wykazuje zawansowane umiejętności opracowania projektu kolorystyki dla wybranych przestrzeni architektonicznych i ich otoczenia, w swoich projektach wykazuje indywidualną drogę kreacji twórczej. | |
5,0 | student wykazuje zawansowane umiejętności opracowania projektu kolorystyki dla wybranych przestrzeni architektonicznych i ich otoczenia, w swoich projektach wykazuje indywidualną drogę kreacji twórczej, potrafi przeprowadzić pogłebioną analizę kolorystyczną w zakresie obranych zagadnień projektowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/13_K01 popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i ogrodów, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały | 2,0 | student nie rozumie znaczenia popularyzacji wiedzy o architekturze wnętrz i ogrodów, nie jest zainteresowany przekazywaniem wiedzy społeczeństwu |
3,0 | student w stopniu podstawowym rozumie znaczenie popularyzacji wiedzy o architekturze wnętrz i ogrodów, jest w stopniu podstawowym zainteresowany przekazywaniem wiedzy społeczeństwu | |
3,5 | student w stopniu podstawowym rozumie znaczenie popularyzacji wiedzy o architekturze wnętrz i ogrodów, jest w stopniu podstawowym zainteresowany przekazywaniem wiedzy społeczeństwu, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę znaczenia tych działań | |
4,0 | student w stopniu podstawowym rozumie znaczenie popularyzacji wiedzy o architekturze wnętrz i ogrodów, jest w stopniu podstawowym zainteresowany przekazywaniem wiedzy społeczeństwu, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę znaczenia tych działań wysnuwając odpowiednie wnioski | |
4,5 | student w stopniu podstawowym rozumie znaczenie popularyzacji wiedzy o architekturze wnętrz i ogrodów, jest w stopniu podstawowym zainteresowany przekazywaniem wiedzy społeczeństwu, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę znaczenia tych działań wysnuwając odpowiednie wnioski i postawić odpowiednie diagnozy | |
5,0 | student w stopniu podstawowym rozumie znaczenie popularyzacji wiedzy o architekturze wnętrz i ogrodów, jest w stopniu podstawowym zainteresowany przekazywaniem wiedzy społeczeństwu, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę znaczenia tych działań wysnuwając odpowiednie wnioski i postawić odpowiednie zindywidualizowane diagnozy |
Literatura podstawowa
- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, Psychologia twórczego oka, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1978
- Franckiewicz I., Kolor, dźwięk i rytm. Relacja obrazu i dźwięku w sztukach medialnych, Wydawnictwo Neriton, Warszawa, 2010
- Gage J., Kolor i kultura : teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków, 2010
- Gage J., Kolor i znaczenie : sztuka, nauka i symbolika, Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków, 2010
- Gombrich E. H, Sztuka i złudzenie : o psychologii przestawienia obrazowego, Państ. Inst. Wydawniczy, Warszawa, 1981
- Gombrich E. H, Pisma o sztuce i kulturze, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków, 2011
- pod red. Zofii Mocarskiej-Tycowej, Joanny Bielskiej-Krawczyk, Kolor w kulturze, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2010
- Popek S., Barwy i psychika, percepcja, ekspresja, projekcja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2008
- Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego tom I i II, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1979
- Albers J., Interaction of Color, Yale University Press, New Haven, 1963
- Goethe J.W., Theory of Colors, MIT Press, Cambridge, 1970
- Kandinsky W., O duchowości w sztuce, ze wstepem Maxa Billa, Państwowa Galeria Sztuki, Łódź, 1996
- Zausznica A., Nauka o Barwie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1959
- Borchardt W., Kolory w ogrodzie, Publicat, Poznań, 2010
Literatura dodatkowa
- Batchelor D., Chromophobia, Reaktion Books, London, 2000
- Birren F., Principles of Color, Van Nostrand Reinhold Company, New York, 1969
- Ferris W., Local Color. A Sens of Place in Folk Art, Anchor Bools, New York, 1992
- Sloane P., The Visual Nature of Color, Design Press, New York, 1989
- Mielicki J., Ewolucja poglądów na istotę barwy, Stowarzyszenie Polskich Chemików Kolorystów. Fundacja Rozwoju Polskiej Kolorystyki, Łódź, 2007
- Jurek K., Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze, Kultura – Media – Teologia, Lublin, 2011
- Starmer A., Jak dobierać kolory: inspirujące palety barw do projektowania wnętrz, Arkady, Warszawa, 2010