Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska - ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska - ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Rubinowicz <Pawel.Rubinowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1umiejętność czytania treści dokumantów planistycznych oraz map topograficznych i geodezyjnych
W-2umiejętność graficznego zapisu treści merytorycznych przedmiotu, także z wykorzystaniem technik komputerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-5kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych1
T-W-2System przyrodniczy miasta1
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast.1
T-W-4Zielona infrastruktura w kształtowaniu środowiska miejskiego1
T-W-5Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce1
T-W-6Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce1
T-W-7System obszarów chronionej przyrody w Polsce1
T-W-8Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 20001
T-W-9Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-10Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-11Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa1
T-W-12Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe1
T-W-13Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast2
T-W-14Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach, odpowiedzi na pytania zadane poszczególnym studentom w trakcie wykładu, ewentualne pytania lub komentarze ze strony studentów15
A-W-2Przygotowanie wykładu seminaryjnrgo na zadany temat15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykłady informacyjne
M-2Metody aktywizujące - seminaria, na które studenci przygotowują pokaz audiowizualny na zadany temat

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca - studenci oceniani są za przygotowanie wykładu seminaryjnego - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w sposób klarowny i w ogrnicznym czasie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu wynika z odpowiedniej frekwencji na wykładach oraz z oceny uzyskanej za wykład seminaryjny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/7_W01
Zna podstawowe akty prawne z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu w Polsce i ich powiązania z dyrektywami Unii Europejskiej oraz podstawowe dokumenty z dziedziny ochrony środowiska przyrodniczego, sporządzane do strategii i planów zagospodarowania przestrzennego
AU_1A_W10C-1, C-4, C-5T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-2
AU_1A_S1/B.1/7_W02
Potrafi zidentyfikować i zdefiniować podstawowe problemy środowiskowe terenu, scharakteryzować jego główne cechy środowiskowo-krajobrazowe, rozpoznać podstawowe zagrożenia dla środowiska i zaproponować rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe
AU_1A_W13C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/7_U01
Potrafi wykonać mapy analiz oraz rozwiązania projektowego wraz z wizualizacjami w sposób czytelny, w odpowiedniej skali i atrakcyjny wizualnie
AU_1A_U11C-2, C-3, C-5, C-6T-W-2, T-W-3, T-W-14M-1, M-2S-1
AU_1A_S1/B.1/7_U02
Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych analizując studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz dokonując wizji lokalnej w terenie
AU_1A_U23C-4, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/7_K01
Współpraca w czteroosobowym zespole w trakcie całego semestru, wpólne wykonanie pokazu audiowizualnego
AU_1A_K01C-2, C-3, C-4, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-2S-1
AU_1A_S1/B.1/7_K02
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko poprzez uczestnictwo w wykładach i na podstawie własnych badań i obserwacji w terenie
AU_1A_K05C-1, C-2, C-3, C-4, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-1, S-2
AU_1A_S1/B.1/7_K03
Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka podnosząc świadomość i będąc kreatywnym proponując własne rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe
AU_1A_K07C-2, C-3, C-4, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/7_W01
Zna podstawowe akty prawne z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu w Polsce i ich powiązania z dyrektywami Unii Europejskiej oraz podstawowe dokumenty z dziedziny ochrony środowiska przyrodniczego, sporządzane do strategii i planów zagospodarowania przestrzennego
2,0
3,0Obowiązek zaliczenia pisemnego kolokwium sprawdzającego treści programowe wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_S1/B.1/7_W02
Potrafi zidentyfikować i zdefiniować podstawowe problemy środowiskowe terenu, scharakteryzować jego główne cechy środowiskowo-krajobrazowe, rozpoznać podstawowe zagrożenia dla środowiska i zaproponować rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe
2,0
3,0Sporządzenie koncepcji działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych dla osiedla na podstawie wcześniejszych analiz - zakres działań i analizy wskazują na powierzchowną wiedzę
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/7_U01
Potrafi wykonać mapy analiz oraz rozwiązania projektowego wraz z wizualizacjami w sposób czytelny, w odpowiedniej skali i atrakcyjny wizualnie
2,0
3,0Oddanie pracy spełniającej zakres formalny (plansze i opis) oraz nie prezentującej niechlujnego wyrazu
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_S1/B.1/7_U02
Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych analizując studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz dokonując wizji lokalnej w terenie
2,0
3,0Prezentacja na seminariach wskazująca na brak dogłębnych analiz oraz niepełne zrozumienie celu ćwiczenia semestralnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/7_K01
Współpraca w czteroosobowym zespole w trakcie całego semestru, wpólne wykonanie pokazu audiowizualnego
2,0
3,0Uczestniczenie we wszystkich etapach pracy semestralnej w zespole 4-osobowym
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_S1/B.1/7_K02
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko poprzez uczestnictwo w wykładach i na podstawie własnych badań i obserwacji w terenie
2,0
3,0Omówienie problemów środowiskowych miasta na podstawie dokumentów archiwalnych oraz wizji lokalnej w terenie w trakcie seminariów - brak dogłębnych analiz
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_S1/B.1/7_K03
Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka podnosząc świadomość i będąc kreatywnym proponując własne rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe
2,0
3,0Sporządzenie koncepcji działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych wybranego fragmentu miasta - działania niepełne, omówienie w trakcie końcowego seminarium wskazujące na brak zaangażowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozłowski Stefan, Ekorozwój, wyzwanie XXI wieku, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2002
  2. Piontek Barbara, Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2002, Wydanie I, ISBN - 83-01-13787-8
  3. Sulczewska Barbara, Polityka Ekologiczna w gospodarce miejskiej, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa, 1992
  4. Szulczewska Barbara, Kaliszuk Ewa, Koncepcja systemu przyrodniczego miasta: geneza, ewolucja i znaczenie praktyczne, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiow Krajobrazowych - O.L. PAN, Lublin, 2005, I/2005, s. 7-24, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Szulczewska.pdf
  5. Przewoźniak Maciej, Teoretyczne aspekty przyrodniczej rewitalizacji miast: ku metodologii zintegrowanej rewitalizacji urbanistyczno-przyrodniczej, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych O.L. PAN, Lublin, 2005, I/2005, s. 25-34, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Przewozniak.pdf
  6. Jongman R.H.G., Pungetti G.P., Ecological networks, concepts, methods and implementation, Cambridge University Press, UK, 2004
  7. Jongman R.H.G., Homogenisation and fragmentation of the european lanscape: ecological consequences and solutions, Landscape and Urban Planning, UK, 2002, 58, s. 211-221
  8. Dylewski Romuald, Żywiołowa suburbanizacja w świetle raportu Komisji Europejskiej i wnioski dla Polski, Człowiek i Środowisko, Lublin, 2007, 31 (1-2), s. 123-131, igpim.pl/publikacje/str07_1-2/Dylewski.pdf
  9. Jan Mikoś, Budownictwo ekologiczne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2000
  10. Anna Marzec, Zmiany klimatu - Nowy raport Międzyrządowego Panelu ds. Zmian KLimatycznych (IPCC), Polityka Energetyczna, 2007, tom 10, zeszyt 1, PL ISSN 1429-6675, http://www.min-pan.krakow.pl/Wydawnictwa/PE101/a-05-marzec.pdf
  11. UN HABITAT, Global Report on Human Settlements 2011, Cities and Climate Change, United Nations Settlements Programme, Earthscan, London Washington, DC, 2011, ISBN: 978-1-84971-371-9 (paperback)
  12. Halina Barbara Szczepanowska, Drzewa w mieście, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2001, ISBN: 83-86384-74-3
  13. April Philips, Designing Urban Agriculture, A Complete Guide to the Planning, Design, Construction, Maintenance and Management of Edible Landscapes, WILEY, Canada, 2013, ISBN: 978-1-118-07383-4

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Richling, Jerzy Solon, Ekologia krajobrazu, Polskie Wydawnictwo Naukowe, 2011, 5
  2. Monika Jarzemska, Arkadiusz Węglarz, Magdalena Wielomska, Zrównoważone miasto - zrównoważona energia, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju przy współpracy Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2011, ISBN: 978-83-89495-11-2, http://www.kape.gov.pl/new/docs/ine/11_zrownowazone_miasto.pdf
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Anny Liro, Koncepcja krajowej sieci ekologicznej ECONET-POLSKA, Fundacja IUCN Polska, Warszawa, 1995
  4. Mariusz Kistowski, Marcin Pchałek, Natura 2000 w planowaniu przestrzennym - rola korytarzy ekologicznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009, ISBN: 978-83-89994-06-6, http://www.gdos.gov.pl/files/Materialy-i-publikacje/Podrecznik_planowanie_przestrzenne.pdf
  5. Benton-Short Lisa & Short John Rennie, Cities and Nature, Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York, 2008
  6. Elżbieta Przesmycka, Rewitalizacja przyrodnicza miast - kontynuacja czy dyskontynuacja, TEKA Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiow Krajobrazowych OL PAN, Lublin, 2005, s. 53-59, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Przesmycka.pdf
  7. Praca zbiorowa, Urban Eco Parks, Wydawnictwo Monsa, 2010, ISBN 978-84-96823-34-1
  8. Praca zbiorowa, Sustainable Urban Landscapes, Monsa, 2011, 978-84-96823-36-5
  9. Vidiella Alex Sanchez, Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Wydawnictwo Taschen, 2009
  10. Katarzyna Zielonko-Jung, Janusz Marchwiński, Łączenie zaawansowanych i tradycyjnych technologii w architekturze ekologicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
  11. James Wines, Zielona Architektura pod redakcją Philipa Jodida, TASCHEN, Kolonia, 2008, ISBN: 978-83-89192-47-9, Wydanie specjalne z okazji 25-lecia Wydawnictwa TASCHEN
  12. Janusz Marchwiński, Katarzyna Zielonko-Jung, Współczesna architektura proekologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, ISBN: 978-83-01-17053-0, Wydanie I

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych1
T-W-2System przyrodniczy miasta1
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast.1
T-W-4Zielona infrastruktura w kształtowaniu środowiska miejskiego1
T-W-5Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce1
T-W-6Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce1
T-W-7System obszarów chronionej przyrody w Polsce1
T-W-8Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 20001
T-W-9Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-10Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-11Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa1
T-W-12Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe1
T-W-13Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast2
T-W-14Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach, odpowiedzi na pytania zadane poszczególnym studentom w trakcie wykładu, ewentualne pytania lub komentarze ze strony studentów15
A-W-2Przygotowanie wykładu seminaryjnrgo na zadany temat15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/7_W01Zna podstawowe akty prawne z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu w Polsce i ich powiązania z dyrektywami Unii Europejskiej oraz podstawowe dokumenty z dziedziny ochrony środowiska przyrodniczego, sporządzane do strategii i planów zagospodarowania przestrzennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W10B.W7. absolwent zna i rozumie sposoby komunikowania idei projektów architektonicznych, urbanistycznych i planistycznych oraz ich opracowywania;
Cel przedmiotuC-1poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-5kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń
Treści programoweT-W-5Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-6Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce
T-W-7System obszarów chronionej przyrody w Polsce
T-W-8Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 2000
T-W-9Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-10Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-11Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykłady informacyjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu wynika z odpowiedniej frekwencji na wykładach oraz z oceny uzyskanej za wykład seminaryjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obowiązek zaliczenia pisemnego kolokwium sprawdzającego treści programowe wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/7_W02Potrafi zidentyfikować i zdefiniować podstawowe problemy środowiskowe terenu, scharakteryzować jego główne cechy środowiskowo-krajobrazowe, rozpoznać podstawowe zagrożenia dla środowiska i zaproponować rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W13C.W1. absolwent zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą;
Cel przedmiotuC-1poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-5kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
Treści programoweT-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast.
T-W-5Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-12Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe
T-W-13Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast
T-W-14Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykłady informacyjne
M-2Metody aktywizujące - seminaria, na które studenci przygotowują pokaz audiowizualny na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - studenci oceniani są za przygotowanie wykładu seminaryjnego - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w sposób klarowny i w ogrnicznym czasie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu wynika z odpowiedniej frekwencji na wykładach oraz z oceny uzyskanej za wykład seminaryjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sporządzenie koncepcji działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych dla osiedla na podstawie wcześniejszych analiz - zakres działań i analizy wskazują na powierzchowną wiedzę
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/7_U01Potrafi wykonać mapy analiz oraz rozwiązania projektowego wraz z wizualizacjami w sposób czytelny, w odpowiedniej skali i atrakcyjny wizualnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U11B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze;
Cel przedmiotuC-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-5kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
Treści programoweT-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast.
T-W-14Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykłady informacyjne
M-2Metody aktywizujące - seminaria, na które studenci przygotowują pokaz audiowizualny na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - studenci oceniani są za przygotowanie wykładu seminaryjnego - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w sposób klarowny i w ogrnicznym czasie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddanie pracy spełniającej zakres formalny (plansze i opis) oraz nie prezentującej niechlujnego wyrazu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/7_U02Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych analizując studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz dokonując wizji lokalnej w terenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U23E.U3. absolwent potrafi przygotować zaawansowaną prezentację graficzną, pisemną i ustną własnych koncepcji projektowych w zakresie architektury i urbanistyki, spełniającą wymogi profesjonalnego zapisu właściwego dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego.
Cel przedmiotuC-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
Treści programoweT-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast.
T-W-5Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-9Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-10Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-11Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa
T-W-12Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe
T-W-13Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast
T-W-14Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykłady informacyjne
M-2Metody aktywizujące - seminaria, na które studenci przygotowują pokaz audiowizualny na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - studenci oceniani są za przygotowanie wykładu seminaryjnego - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w sposób klarowny i w ogrnicznym czasie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu wynika z odpowiedniej frekwencji na wykładach oraz z oceny uzyskanej za wykład seminaryjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prezentacja na seminariach wskazująca na brak dogłębnych analiz oraz niepełne zrozumienie celu ćwiczenia semestralnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/7_K01Współpraca w czteroosobowym zespole w trakcie całego semestru, wpólne wykonanie pokazu audiowizualnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K01A.S1. absolwent jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
Treści programoweT-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast.
T-W-4Zielona infrastruktura w kształtowaniu środowiska miejskiego
T-W-5Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-6Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce
T-W-7System obszarów chronionej przyrody w Polsce
T-W-8Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 2000
T-W-9Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-10Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-11Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa
T-W-12Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe
T-W-13Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast
T-W-14Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - seminaria, na które studenci przygotowują pokaz audiowizualny na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - studenci oceniani są za przygotowanie wykładu seminaryjnego - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w sposób klarowny i w ogrnicznym czasie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uczestniczenie we wszystkich etapach pracy semestralnej w zespole 4-osobowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/7_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko poprzez uczestnictwo w wykładach i na podstawie własnych badań i obserwacji w terenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K05D.S1. absolwent jest gotów do adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności występujących w trakcie wykonywania pracy zawodowej o charakterze twórczym;
Cel przedmiotuC-1poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej
C-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
Treści programoweT-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast.
T-W-5Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-7System obszarów chronionej przyrody w Polsce
T-W-8Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 2000
T-W-9Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-10Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-11Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa
T-W-12Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe
T-W-13Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast
T-W-14Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykłady informacyjne
M-2Metody aktywizujące - seminaria, na które studenci przygotowują pokaz audiowizualny na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - studenci oceniani są za przygotowanie wykładu seminaryjnego - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w sposób klarowny i w ogrnicznym czasie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu wynika z odpowiedniej frekwencji na wykładach oraz z oceny uzyskanej za wykład seminaryjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Omówienie problemów środowiskowych miasta na podstawie dokumentów archiwalnych oraz wizji lokalnej w terenie w trakcie seminariów - brak dogłębnych analiz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/7_K03Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka podnosząc świadomość i będąc kreatywnym proponując własne rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K07D.S3. absolwent jest gotów do podjęcia pracy na budowie w zakresie problematyki architektonicznej;
Cel przedmiotuC-2traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej
C-3ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania
C-4rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko
C-6uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu
Treści programoweT-W-1Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych
T-W-2System przyrodniczy miasta
T-W-3Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast.
T-W-4Zielona infrastruktura w kształtowaniu środowiska miejskiego
T-W-5Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce
T-W-6Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce
T-W-7System obszarów chronionej przyrody w Polsce
T-W-8Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 2000
T-W-9Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-10Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-11Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa
T-W-12Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe
T-W-13Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast
T-W-14Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykłady informacyjne
M-2Metody aktywizujące - seminaria, na które studenci przygotowują pokaz audiowizualny na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - studenci oceniani są za przygotowanie wykładu seminaryjnego - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w sposób klarowny i w ogrnicznym czasie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sporządzenie koncepcji działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych wybranego fragmentu miasta - działania niepełne, omówienie w trakcie końcowego seminarium wskazujące na brak zaangażowania
3,5
4,0
4,5
5,0