Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Kulturoznastwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kulturoznastwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Wnętrz
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i historii architektury, zna podział na epoki stylowe i ramy czasowe trwania danych epok stylowych w historii architektury.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.1
T-W-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.1
T-W-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.1
T-W-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.1
T-W-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.1
T-W-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska1
T-W-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.1
T-W-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.1
T-W-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.1
T-W-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.1
T-W-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.1
T-W-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.1
T-W-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm1
T-W-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm1
T-W-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/06_W02
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców
AU_1A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/06_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
AU_1A_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/06_K01
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
AU_1A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1, S-2
AU_1A_S1/B.1/06_K02
szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
AU_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/06_W02
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,0student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
4,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
5,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/06_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,0student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,5student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,5student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
5,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/06_K01
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
2,0student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności
4,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski
4,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy
5,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy,
AU_1A_S1/B.1/06_K02
szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
2,0student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy
4,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować
4,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę
5,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę

Literatura podstawowa

  1. Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa, 1987, VII
  2. Michał Ałpatow, Historia sztuki, Arkady, Warszawa, 1982, tom I-IV
  3. Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986, cztery części
  4. Rudolf Drossler, Wenus epoki lodowej, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1983
  5. Gloria Fossi, Wielkie epoki w dziejach sztuki. Sztuka romańska i gotycka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  6. Rolf Toman, Sztuka Baroku. Architektura - Rzeźba - Malarstwo, h.f.ullmann, 2007
  7. Przemysław Trzeciak, Sztuka Świata, Arkady, Warszawa, 2009, tom 1-7
  8. Silvestra Bietoletti, Wielkie epoki w dziejach sztuki 2. Klasycyzm i romantyzm, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Opracowanie zbiorowe, Historia Sztuki, Świat Książki, 2006
  2. Umberto Eco, Historia Brzydoty, Rebis Dom Wydawniczy, 2007
  3. Umberto Eco, Szaleństwo katalogowania, Rebis Dom Wydawniczy, 2009
  4. Umberto Eco, Historia Piękna, Rebis Dom Wydawniczy, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.1
T-W-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.1
T-W-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.1
T-W-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.1
T-W-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.1
T-W-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska1
T-W-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.1
T-W-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.1
T-W-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.1
T-W-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.1
T-W-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.1
T-W-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.1
T-W-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm1
T-W-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm1
T-W-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/06_W02zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W13C.W1. absolwent zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.
T-W-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.
T-W-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.
T-W-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.
T-W-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.
T-W-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska
T-W-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.
T-W-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.
T-W-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.
T-W-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-W-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-W-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-W-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm
T-W-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm
T-W-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,0student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
4,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
5,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/06_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U05A.U5. absolwent potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.
T-W-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.
T-W-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.
T-W-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.
T-W-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.
T-W-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska
T-W-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.
T-W-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.
T-W-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.
T-W-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-W-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-W-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-W-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm
T-W-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm
T-W-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,0student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,5student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,5student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
5,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/06_K01rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K05D.S1. absolwent jest gotów do adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności występujących w trakcie wykonywania pracy zawodowej o charakterze twórczym;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.
T-W-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.
T-W-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.
T-W-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.
T-W-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.
T-W-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska
T-W-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.
T-W-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.
T-W-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.
T-W-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-W-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-W-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-W-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm
T-W-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm
T-W-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności
4,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski
4,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy
5,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/06_K02szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K02A.S2. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej.
T-W-2Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu.
T-W-3Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej.
T-W-4Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie.
T-W-5Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego.
T-W-6Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska
T-W-7Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w.
T-W-8Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce.
T-W-9Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego.
T-W-10Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-W-11Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-W-12Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce.
T-W-13Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm
T-W-14Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm
T-W-15Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy
4,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować
4,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę
5,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę