Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologia w projektowaniu urbanistycznym i planowaniu przestrzennym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia w projektowaniu urbanistycznym i planowaniu przestrzennym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Rubinowicz <Pawel.Rubinowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl>, Mikołaj Heigel <mheigel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | umiejętność czytania treści map topograficznych i geodezyjnych |
W-2 | opanowane podstawy projektowania architektonicznego i urbanistycznego |
W-3 | umiejętność graficznego zapisu treści merytorycznych przedmiotu, także z wykorzystaniem technik komputerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej |
C-2 | traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej |
C-3 | ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania |
C-4 | rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko |
C-5 | kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń |
C-6 | uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do zajęć, ustalenie zasad ich realizacji, podział na grupy projektowe, przydzielenie tematów | 2 |
T-P-2 | - Analiza położenia osiedla na tle struktury przyrodniczej Szczecina z uwzględnieniem istniejących i projektowanych obszarów chronionej przyrody - Diagnoza stanu jako wynik analiz | 4 |
T-P-3 | - Analiza istniejącej struktury przyrodniczej osiedla z uwzględnieniem powiązań zewnętrznych - Rozpoznanie na podstawie badań terenowych i materiałów archiwalnych specyficznych problemów środowiskowych i krajobrazowych osiedla - Diagnoza stanu na podstawie przeprowadzonych analiz | 10 |
T-P-4 | Seminarium | 2 |
T-P-5 | Koncepcja wzmocnienia powiązań przyrodniczych w obrębie osiedla z uwzględnieniem powiązań zewnętrznych | 6 |
T-P-6 | Projekt zielonej infrastruktury dla wybranego fragmentu osiedla | 4 |
T-P-7 | Seminarium | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Wykonanie map przedstawiających odpowiednie analizy na podstawie umieszczonych na stronie internetowej Zakładu - zakładce do przedmiotu - dokumetów planistycznych, badań terenowych, z wykorzystaniem opisu w przewodniczku do ćwiczeń | 20 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji na seminarium w formie multimedialnej | 6 |
A-P-4 | Wykonanie dwóch map rozwiązań koncepcyjnych i projektowych z wykorzystaniem wyników diagnozy poprzednich etapów oraz wizualizacji rozwiązań projektowych | 22 |
A-P-5 | Przygotowanie prezentacji koncepcji projektowej w formie multimedialnej oraz pracy w formie drukowanej i cyfrowej | 12 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. Metody podające: - wyjaśnianie podczas konsultacji praktycznego ćwiczenia semestralnego; - opis w sporządzonym na potrzeby praktycznego ćwiczenia semestralnego przewodniczku, zawierający także harmonogram i metodę wykonania prac, spis materiałów wejściowych, w tym iinki do stron internetowych; - przygotowanie materiałów wejściowych do praktycznego ćwiczenia semestralnego (mapy, zdjęcia satelitarne, dokumenty planistyczne) i umieszczenie ich na stronie internetowej zakładu, w zakładce do przedmiotu |
M-2 | 2. Metody aktywizujące: - dwa seminaria, do których studenci częściowo sami zbierają materiały i muszą odpowiednio przetworzyć informacje; - studia i analizy polegające na diagnozowaniu stanu po rejestracji odpowiednich elementów na podstawie dokumentów planistycznych i wizji lokalnych w terenie - wizje lokalne terenu, połączone z rejestracją na mapach odpowiednich danych i wykonaniem dokumentacji fotograficznej |
M-3 | 3. Metody praktyczne: - seminaria połączone z prezentacją audiowizualną efektów poszczególnych etapów pracy w trakcie praktycznego ćwiczenia semestralnego; - metoda projektów - sporządzenie koncepcji z uwzględnieniem wyników diagnozy dla poszczególnych etapów analiz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 1. Ocena Formująca: - studenci oceniani są okresowo w trakcie konsultacji podczas ćwiczeń projektowych oraz pierwszego seminarium, gdzie oceniane są: - wykonane analizy (także część graficzna) i wyciągnięte wnioski w formie diagnozy stanu, - sposób prezentacji - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w określonym czasie |
S-2 | Ocena podsumowująca: 2. Ocena Podsumowująca: - ocena ta zapada po drugim seminarium, na którym studenci prezentują efekt finalny pracy w formie projektu. Ocena z poprzedniego seminarium jest brana pod uwagę, jednakże niekoniecznie musi ona wpływać decydująco na ocenę końcową |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu związane jest też z odpowiednią frekwencją na wykładach i ćwiczeniach. Wykłady zaliczane są na ocenę na podstawie wyników pisemnego kolokwium. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-IX/4_W01 Zna podstawowe akty prawne z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu w Polsce i ich powiązania z dyrektywami Unii Europejskiej oraz podstawowe dokumenty z dziedziny ochrony środowiska przyrodniczego, sporządzane do strategii i planów zagospodarowania przestrzennego | AU_1A_W10 | — | — | C-5, C-1, C-4 | T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-2, S-3 |
AU_1A_CS1-IX/4_W02 Potrafi zidentyfikować i zdefiniować podstawowe problemy środowiskowe terenu, scharakteryzować jego główne cechy środowiskowo-krajobrazowe, rozpoznać podstawowe zagrożenia dla środowiska i zaproponować rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe | AU_1A_W13 | — | — | C-5, C-3, C-1, C-4, C-6, C-2 | T-P-5, T-P-2, T-P-6, T-P-3 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-IX/4_U01 Potrafi wykonać mapy analiz oraz rozwiązania projektowego wraz z wizualizacjami w sposób czytelny, w odpowiedniej skali i atrakcyjny wizualnie | AU_1A_U11 | — | — | C-5, C-3, C-6, C-2 | T-P-5, T-P-2, T-P-3 | M-3 | S-2, S-1 |
AU_1A_CS1-IX/4_U02 Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych analizując studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz dokonując wizji lokalnej w terenie | AU_1A_U23 | — | — | C-4, C-6 | T-P-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
AU_1A_CS1-IX/4_U03 Potrafi projektować i planować z uwzględnieniem standardów środowiskowych, wymagań ładu przestrzennego i harmonii krajobrazu wykonując koncepcję działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych dla wybranego fragmentu miasta na podstawie sporządzonych wczesniej analiz | AU_1A_U03 | — | — | C-3, C-6, C-2 | T-P-5 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-IX/4_K01 Współpraca w czteroosobowym zespole w trakcie całego semestru, wpólne wykonanie analiz i podjęcie decyzji projektowych | AU_1A_K01 | — | — | C-3, C-4, C-6, C-2 | T-P-5, T-P-2, T-P-1, T-P-3 | M-3, M-2 | S-2, S-1 |
AU_1A_CS1-IX/4_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko poprzez uczestnictwo w wykładach i na podstawie własnych badań i obserwacji w terenie | AU_1A_K05 | — | — | C-3, C-1, C-4, C-6, C-2 | T-P-5, T-P-2, T-P-6, T-P-3 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
AU_1A_CS1-IX/4_K03 Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka podnosząc świadomość i będąc kreatywnym proponując własne rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe | AU_1A_K07 | — | — | C-3, C-4, C-6, C-2 | T-P-6 | M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-IX/4_W01 Zna podstawowe akty prawne z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu w Polsce i ich powiązania z dyrektywami Unii Europejskiej oraz podstawowe dokumenty z dziedziny ochrony środowiska przyrodniczego, sporządzane do strategii i planów zagospodarowania przestrzennego | 2,0 | |
3,0 | Obowiązek zaliczenia pisemnego kolokwium sprawdzającego treści programowe wykładów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-IX/4_W02 Potrafi zidentyfikować i zdefiniować podstawowe problemy środowiskowe terenu, scharakteryzować jego główne cechy środowiskowo-krajobrazowe, rozpoznać podstawowe zagrożenia dla środowiska i zaproponować rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe | 2,0 | |
3,0 | Sporządzenie koncepcji działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych dla osiedla na podstawie wcześniejszych analiz - zakres działań i analizy wskazują na powierzchowną wiedzę | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-IX/4_U01 Potrafi wykonać mapy analiz oraz rozwiązania projektowego wraz z wizualizacjami w sposób czytelny, w odpowiedniej skali i atrakcyjny wizualnie | 2,0 | |
3,0 | Oddanie pracy spełniającej zakres formalny (plansze i opis) oraz nie prezentującej niechlujnego wyrazu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-IX/4_U02 Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych analizując studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz dokonując wizji lokalnej w terenie | 2,0 | |
3,0 | Prezentacja na seminariach wskazująca na brak dogłębnych analiz oraz niepełne zrozumienie celu ćwiczenia semestralnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-IX/4_U03 Potrafi projektować i planować z uwzględnieniem standardów środowiskowych, wymagań ładu przestrzennego i harmonii krajobrazu wykonując koncepcję działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych dla wybranego fragmentu miasta na podstawie sporządzonych wczesniej analiz | 2,0 | |
3,0 | Oddanie pracy semestralnej spełniającej zakres formalny oraz bez większych błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-IX/4_K01 Współpraca w czteroosobowym zespole w trakcie całego semestru, wpólne wykonanie analiz i podjęcie decyzji projektowych | 2,0 | |
3,0 | Uczestniczenie we wszystkich etapach pracy semestralnej w zespole 4-osobowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-IX/4_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko poprzez uczestnictwo w wykładach i na podstawie własnych badań i obserwacji w terenie | 2,0 | |
3,0 | Omówienie problemów środowiskowych miasta na podstawie dokumentów archiwalnych oraz wizji lokalnej w terenie w trakcie seminariów - brak dogłębnych analiz | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-IX/4_K03 Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka podnosząc świadomość i będąc kreatywnym proponując własne rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe | 2,0 | |
3,0 | Sporządzenie koncepcji działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych wybranego fragmentu miasta - działania niepełne, omówienie w trakcie końcowego seminarium wskazujące na brak zaangażowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kozłowski Stefan, Ekorozwój, wyzwanie XXI wieku, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2002
- Piontek Barbara, Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2002, Wydanie I, ISBN - 83-01-13787-8
- Sulczewska Barbara, Polityka Ekologiczna w gospodarce miejskiej, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa, 1992
- Szulczewska Barbara, Kaliszuk Ewa, Koncepcja systemu przyrodniczego miasta: geneza, ewolucja i znaczenie praktyczne, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiow Krajobrazowych - O.L. PAN, Lublin, 2005, I/2005, s. 7-24, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Szulczewska.pdf
- Przewoźniak Maciej, Teoretyczne aspekty przyrodniczej rewitalizacji miast: ku metodologii zintegrowanej rewitalizacji urbanistyczno-przyrodniczej, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych O.L. PAN, Lublin, 2005, I/2005, s. 25-34, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Przewozniak.pdf
- Jongman R.H.G., Pungetti G.P., Ecological networks, concepts, methods and implementation, Cambridge University Press, UK, 2004
- Jongman R.H.G., Homogenisation and fragmentation of the european lanscape: ecological consequences and solutions, Landscape and Urban Planning, UK, 2002, 58, s. 211-221
- Dylewski Romuald, Żywiołowa suburbanizacja w świetle raportu Komisji Europejskiej i wnioski dla Polski, Człowiek i Środowisko, Lublin, 2007, 31 (1-2), s. 123-131, igpim.pl/publikacje/str07_1-2/Dylewski.pdf
- Jan Mikoś, Budownictwo ekologiczne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2000
- Anna Marzec, Zmiany klimatu - Nowy raport Międzyrządowego Panelu ds. Zmian KLimatycznych (IPCC), Polityka Energetyczna, 2007, tom 10, zeszyt 1, PL ISSN 1429-6675, http://www.min-pan.krakow.pl/Wydawnictwa/PE101/a-05-marzec.pdf
- UN HABITAT, Global Report on Human Settlements 2011, Cities and Climate Change, United Nations Settlements Programme, Earthscan, London Washington, DC, 2011, ISBN: 978-1-84971-371-9 (paperback)
- Halina Barbara Szczepanowska, Drzewa w mieście, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2001, ISBN: 83-86384-74-3
- April Philips, Designing Urban Agriculture, A Complete Guide to the Planning, Design, Construction, Maintenance and Management of Edible Landscapes, WILEY, Canada, 2013, ISBN: 978-1-118-07383-4
Literatura dodatkowa
- Andrzej Richling, Jerzy Solon, Ekologia krajobrazu, Polskie Wydawnictwo Naukowe, 2011, 5
- Monika Jarzemska, Arkadiusz Węglarz, Magdalena Wielomska, Zrównoważone miasto - zrównoważona energia, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju przy współpracy Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2011, ISBN: 978-83-89495-11-2, http://www.kape.gov.pl/new/docs/ine/11_zrownowazone_miasto.pdf
- Praca zbiorowa pod redakcją Anny Liro, Koncepcja krajowej sieci ekologicznej ECONET-POLSKA, Fundacja IUCN Polska, Warszawa, 1995
- Mariusz Kistowski, Marcin Pchałek, Natura 2000 w planowaniu przestrzennym - rola korytarzy ekologicznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009, ISBN: 978-83-89994-06-6, http://www.gdos.gov.pl/files/Materialy-i-publikacje/Podrecznik_planowanie_przestrzenne.pdf
- Benton-Short Lisa & Short John Rennie, Cities and Nature, Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York, 2008
- Elżbieta Przesmycka, Rewitalizacja przyrodnicza miast - kontynuacja czy dyskontynuacja, TEKA Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiow Krajobrazowych OL PAN, Lublin, 2005, s. 53-59, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Przesmycka.pdf
- Praca zbiorowa, Urban Eco Parks, Wydawnictwo Monsa, 2010, ISBN 978-84-96823-34-1
- Praca zbiorowa, Sustainable Urban Landscapes, Monsa, 2011, 978-84-96823-36-5
- Vidiella Alex Sanchez, Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Wydawnictwo Taschen, 2009
- Katarzyna Zielonko-Jung, Janusz Marchwiński, Łączenie zaawansowanych i tradycyjnych technologii w architekturze ekologicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
- James Wines, Zielona Architektura pod redakcją Philipa Jodida, TASCHEN, Kolonia, 2008, ISBN: 978-83-89192-47-9, Wydanie specjalne z okazji 25-lecia Wydawnictwa TASCHEN
- Janusz Marchwiński, Katarzyna Zielonko-Jung, Współczesna architektura proekologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, ISBN: 978-83-01-17053-0, Wydanie I