Szkoła Doktorska - ZUT Doctoral School
Sylabus przedmiotu University teaching I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | ZUT Doctoral School | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | University teaching I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i socjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki dla potrzeb realizacji procesu kształcenia w szkole wyższej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Od transmisji wiedzy do edukacji wspierającej proces uczenia się. | 2 |
T-P-2 | Konstruktywizm jako teoria aktywnego procesu zdobywania wiedzy. | 2 |
T-P-3 | Motywacyjne funkcje środowiska uczenia się w szkole wyższej. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki | 2 |
T-W-2 | Wartości i cele kształcenia w szkole wyższej | 2 |
T-W-3 | Kryteria i teorie doboru treści do programów kształcenia | 1 |
T-W-4 | Proces kształcenia jako zintegrowany proces nauczania i uczenia się | 1 |
T-W-5 | Proces samokształcenia | 1 |
T-W-6 | Pojęcie, geneza i klasyfikacja zasad kształcenia | 1 |
T-W-7 | Metody i formy organizacyjne procesu kształcenia | 1 |
T-W-8 | Środki dydaktyczne i ich znaczenie w procesie kształcenia | 1 |
T-W-9 | Formy i metody sprawdzania oraz oceniania wyników procesu kształcenia | 1 |
T-W-10 | Innowacje dydaktyczne a unowocześnianie procesu kształcenia | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-P-2 | Przygotowanie projektu pracy zaliczeniowej. | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie merytoryczne do zaliczenia przedmiotu | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające (wykład informacyjny) |
M-2 | metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny) |
M-3 | metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-4 | metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie projektu pracy pisemnej i odpowiedzi ustnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_D01_W01 Student posługuje się podstawowymi pojęcie z zakresu dydaktyki i charakteryzuje cechy procesu kształcenia w szkole wyższej | ISDE_4-_W04, ISDE_4-_W08 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_D01_U01 Student przygotowuje konspekt zajęć z ze szczególnym uwzględnieniem celów operacyjnych oraz środków dydaktycznych, metody i formy organizacyjnych. | ISDE_4-_U06 | — | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_D01_K01 Student wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy w pracy dydaktycznej oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i rozumie ideę kształcenia ustawicznego | ISDE_4-_K01, ISDE_4-_K02, ISDE_4-_K03 | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_D01_W01 Student posługuje się podstawowymi pojęcie z zakresu dydaktyki i charakteryzuje cechy procesu kształcenia w szkole wyższej | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje podstawową znajomość wybranych zagadnień z zakresu dydaktyki szkoły wyższej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_D01_U01 Student przygotowuje konspekt zajęć z ze szczególnym uwzględnieniem celów operacyjnych oraz środków dydaktycznych, metody i formy organizacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student przygotował projekt pracy z drobnymi błędami merytorycznymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_D01_K01 Student wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy w pracy dydaktycznej oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i rozumie ideę kształcenia ustawicznego | 2,0 | |
3,0 | Student zabiera głos w dyskusji, szanuje odmienne poglądy i respektuje zasady kultury wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Graf Punkt, Warszawa, 2002
- Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2003
- Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Impuls, Kraków, 2011
Literatura dodatkowa
- Nowacki T. W., Aktywizujęce metody w kształceniu, CODN, Warszawa, 1999
- Szymański M. S., O metodzie projektów, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, 2000
- Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2010