Szkoła Doktorska - ZUT Doctoral School
Sylabus przedmiotu Statistics II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | ZUT Doctoral School | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statistics II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza i umiejętniości z zakresu programowania. |
W-2 | Podstawy statystyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi pakietami obliczeniowymi w zakresie obliczeń statystycznych oraz praktycznej analizy danych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z językiem R |
C-3 | Zapoznanie studentów z wybranymi bibliotekami języka Python wspomagającymi analizę danych scipy.stats, scikit-learn, pandas, statmodels. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody statystyczne w R (przetwarzanie wstępne, grupowanie, klasyfikacja, regresja). | 3 |
T-A-2 | Metody statystyczne oraz uczenie maszynowe w jęzku Python (numpy, scipy, pandas, cscikit-learn). | 3 |
6 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Analiza rzeczywistego zbioru danych związanego z tematyką rozprawy doktorskiej. Zakres obejmuje przygotowanie danych do analizy, sformułowanie problemu, rozwiązanie problemu w wybranym środowisku (do wyboru w R lub Python) oraz opracwanie raportu podsumowującego wyniki badań (np. sweave, jupyter). | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do R: podstawy składni, podstawowe polecenia, praca z powłoką R; Przechowywanie danych w R, wczytywanie danych (różne formaty), obiekt dataframe i obiekty powiązane. | 3 |
T-W-2 | Wnioskowanie statystyczne i metody eksploracji danych w R. | 2 |
T-W-3 | Metody statystyczne i uczenie maszynowe w języku Python: numpy, scipy, pandas, scikit-learn. | 4 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Praca własna studenta. | 6 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
12 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Praca własna studenta | 21 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach 6 godzin | 9 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-4 | Przygotowywanie się na bierząco w trakcie wykładów | 4 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera |
M-2 | Audytorium rozwiązywanie zadań praktycznych zgdonie z przygotowanym konspektem. |
M-3 | Zajęcia projektowe: rozwiązywanie wybranego zadania zgdonie z ustalonym indywidualnie zakresem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Audytorium i projekt: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia praktycznego przy komputerze. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium zaliczeniowe. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_O03_W01 Posiada proszerzoną wiedze z zakresu metod statystycznych oraz narzędzi wspomagajacych analizę danych. | ISDE_4-_W02 | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_O03_U01 Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia komuterowe jak R i Python do analizy danych. | ISDE_4-_U01, ISDE_4-_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_O03_K01 Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem narzędzi statystycznych. | ISDE_4-_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_O03_W01 Posiada proszerzoną wiedze z zakresu metod statystycznych oraz narzędzi wspomagajacych analizę danych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada wiedze z zakresu metod statystycznych oraz narzędzi wspomagajacych analizę danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_O03_U01 Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia komuterowe jak R i Python do analizy danych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant umie używać narzędzia analizy danych do rozwiazywania praktycznych zadań analizy danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_O03_K01 Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem narzędzi statystycznych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant umie używać narzędzia analizy danych do rozwiazywania praktycznych zadań analizy danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. N. Venables and B. D. Ripley, Modern Applied Statistics with S, Springer, 2002
- Michael J. Crawley, The R Book, Wiley, 2012, 2