Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nieorganiczna

Sylabus przedmiotu Laboratorium prac przejściowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Laboratorium prac przejściowych
Specjalność Technologia podstawowej syntezy organicznej
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 135 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii nieorganicznej i organicznej.
W-2Podstawy technologii chemicznej ogólnej i organicznej.
W-3Obsługa komputera i podstawowych programów do edycji tekstów, obliczeń i prezentacji wyników.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z aparaturą badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doświadczeń.
C-2Zapoznanie studenta z metodami analitycznymi koniecznymi dla oceny poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz przygotowanie do obsługi przyrządów analitycznych.
C-3Zapoznanie studenta z klasycznymi metodami wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej oraz metodami oznaczania stałych fizykochemicznych wydzielonego i oczyszczonego produktu.
C-4Zapoznanie studenta z możliwościami stosowania programów komputerowych do sporządzania bilansów procesów, wyznaczanie wielkości technologicznych oraz prezentacji graficznej wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z literaturą określająca stan wiedzy przedmiotowych badań, związanych z tematyką przyszłej pracy dyplomowej.25
T-L-2Zapoznanie się z aparaturą badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doświadczeń i opanowanie go w sposób umożliwiający samodzielne prowadzenie eksperymentu zawierajacego komponent badań.30
T-L-3Poznanie klasycznych metod analizy miareczkowej i instrumentalnej dla oceny poszczególnych etapów syntezy, włącznie z obsługą stosowanych urządzeń (chromatografia gazowa , cieczowa, techniki łączone i inne) i zastosowanie ich w praktyce laboratoryjnej do kontroli i oceny prowadzonych procesów oraz identyfikacji otrzymanych związków.20
T-L-4Poznanie i zastosowanie klasycznych metod wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej i jego oczyszczanie metodami fizycznymi (destylacja prosta, destylacja pod obniżonym ciśnieniem, krystalizacja, ekstrakcja, absorpcja, adsorpcja, chromatografia kolumnowa).20
T-L-5Poznanie metod oznaczania stałych fizykochemicznych produktu (gęstość, lepkość, temperatura topnienia, temperatura wrzenia) i zastosowanie ich w praktyce.20
T-L-6Sporządzanie bilansów procesów i czynności jednostkowych syntezy, wyznaczanie wielkości technologicznych. Prezentacja graficzna wyników.20
135

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.135
A-L-2Konsultacje z prowadzącym.5
A-L-3Wykonanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.10
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Bieżąca kontrola poprawności wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
M-3Dyskusja merytoryczna ze studentem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych i postępu w obsłudze przyrządów pomiarowych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i kreatywności studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-06_W01
Ma uporządkowaną wiedzę o stosowanych surowcach i produktach charakterystycznych dla studiowanej specjalności, w szczególności dla prowadzonych eksperymentów z komponentami badań. Ma wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Zna metody obliczeniowe, sporządzania bilansów masowych i narzędzia komputerowego wspomagania tych obliczeń oraz prezentowania wyników eksperymentów.
TCH_2A_W07, TCH_2A_W09, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11C-1, C-3, C-4, C-2T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-2M-2, M-1, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-06_U01
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment zawierający komponent badawczy. Potrafi obsługiwać zaawansowane technicznie przyrządy pomiarowe. Potrafi korzystać z programów komputerowych do opracowywania wyników eksperymentów, sporządzania bilansów i prezentacji graficznej wyników.
TCH_2A_U17C-1, C-3, C-4, C-2T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-06_W01
Ma uporządkowaną wiedzę o stosowanych surowcach i produktach charakterystycznych dla studiowanej specjalności, w szczególności dla prowadzonych eksperymentów z komponentami badań. Ma wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Zna metody obliczeniowe, sporządzania bilansów masowych i narzędzia komputerowego wspomagania tych obliczeń oraz prezentowania wyników eksperymentów.
2,0Student nie rozróżnia ani nie charakteryzuje surowców, zjawisk, reakcji i operacji jednostkowych dotyczących badanego procesu i/lub produktu. Nie ma wiedzy odnośnie sposobu oceny procesu i/lub produktu. Nie potrafi przeprowadzić niezbędnych obliczeń ani sporządzić bilansu masowego. Nie potrafi nazwać metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu lub oceny produktu.
3,0Student rozróżnia, nazywa i częściowo charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma dostateczną wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i częściowo objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna podstawowe metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych.
3,5Student rozróżnia, nazywa i w większości charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma dostateczną wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady większości metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych.
4,0Student rozróżnia, nazywa i w większości charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma dużą wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady większości metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych i prezentowania wyników eksperymentów.
4,5Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma szeroką wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady większości metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych i prezentowania wyników eksperymentów.
5,0Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma szeroką wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady wszystkich metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych oraz narzędzia komputerowego wspomagania tych obliczeń i prezentowania wyników eksperymentów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-06_U01
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment zawierający komponent badawczy. Potrafi obsługiwać zaawansowane technicznie przyrządy pomiarowe. Potrafi korzystać z programów komputerowych do opracowywania wyników eksperymentów, sporządzania bilansów i prezentacji graficznej wyników.
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać prostego eksperymentu. Nie potrafi obsługiwać urządzeń analitycznych. Nie potrafi przeprowadzić analizy jakościowej i ilościowej otrzymanego produktu ani sporządzić bilans materiałowy.
3,0Student potrafi samodzielnie wykonać proste eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne. Przy pomocy prowadzącego potrafi określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu.
3,5Student potrafi samodzielnie wykonać proste eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu i wyznaczyć wielkości technologiczne: konwersję, wydajność i selektywności przemiany surowca do produktów głównych i ubocznych.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać proste eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne, określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu i wyznaczyć wielkości technologiczne: konwersję, wydajność i selektywności przemiany surowca do produktów głównych i ubocznych.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać złożone eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne, określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu i wyznaczyć wielkości technologiczne: konwersję, wydajność i selektywności przemiany surowca do produktów głównych i ubocznych.
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać złożone eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne, określić rodzaj otrzymanych produktów i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu i wyznaczyć wielkości technologiczne: konwersję, wydajność i selektywności przemiany surowca do produktów głównych i ubocznych oraz przedstawić je w sposób analityczny i graficzny.

Literatura podstawowa

  1. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, WAE, Wrocław, 1992
  2. P.H. Groggins, Procesy jednostkowe w syntezie organicznej, WNT, Warszawa, 1961
  3. A.I. Vogel, Preparatyka organiczna, PWN, Warszawa, 1984
  4. Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2000
  5. Kirk-Othmer, Encyclopedia of Chemical Technology, Hoboken: Wiley-Interscience, 2007
  6. S.Ł. Achnazarowa, W.W. Kafarow, Optymalizacja eksperymentu w chemii i technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1982
  7. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 2000
  8. R.J. Hamilton, P.A. Sewell, Wysokosprawna chromatografia cieczowa, PWN, Warszawa, 1982
  9. A.S. Płaziak, Spektrometria masowa związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1997
  10. W. Zieliński, A. Rajca (red), Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, WNT, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. E. Hoffmann, J. Charette, V. Stroobant, Spektrometria mas, WNT, Warszawa, 1998
  2. Zb. Polański, Planowanie doświadczeń w technice, PWN, Warszawa, 1984
  3. Zb. Polański, Metodyka badań doświadczalnych, Politechnika Krakowska, Kraków, 1978

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z literaturą określająca stan wiedzy przedmiotowych badań, związanych z tematyką przyszłej pracy dyplomowej.25
T-L-2Zapoznanie się z aparaturą badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doświadczeń i opanowanie go w sposób umożliwiający samodzielne prowadzenie eksperymentu zawierajacego komponent badań.30
T-L-3Poznanie klasycznych metod analizy miareczkowej i instrumentalnej dla oceny poszczególnych etapów syntezy, włącznie z obsługą stosowanych urządzeń (chromatografia gazowa , cieczowa, techniki łączone i inne) i zastosowanie ich w praktyce laboratoryjnej do kontroli i oceny prowadzonych procesów oraz identyfikacji otrzymanych związków.20
T-L-4Poznanie i zastosowanie klasycznych metod wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej i jego oczyszczanie metodami fizycznymi (destylacja prosta, destylacja pod obniżonym ciśnieniem, krystalizacja, ekstrakcja, absorpcja, adsorpcja, chromatografia kolumnowa).20
T-L-5Poznanie metod oznaczania stałych fizykochemicznych produktu (gęstość, lepkość, temperatura topnienia, temperatura wrzenia) i zastosowanie ich w praktyce.20
T-L-6Sporządzanie bilansów procesów i czynności jednostkowych syntezy, wyznaczanie wielkości technologicznych. Prezentacja graficzna wyników.20
135

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.135
A-L-2Konsultacje z prowadzącym.5
A-L-3Wykonanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.10
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-06_W01Ma uporządkowaną wiedzę o stosowanych surowcach i produktach charakterystycznych dla studiowanej specjalności, w szczególności dla prowadzonych eksperymentów z komponentami badań. Ma wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Zna metody obliczeniowe, sporządzania bilansów masowych i narzędzia komputerowego wspomagania tych obliczeń oraz prezentowania wyników eksperymentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W07zna podstawy zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną
TCH_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznego opisu procesu technologicznego, badań wpływu parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z aparaturą badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doświadczeń.
C-3Zapoznanie studenta z klasycznymi metodami wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej oraz metodami oznaczania stałych fizykochemicznych wydzielonego i oczyszczonego produktu.
C-4Zapoznanie studenta z możliwościami stosowania programów komputerowych do sporządzania bilansów procesów, wyznaczanie wielkości technologicznych oraz prezentacji graficznej wyników.
C-2Zapoznanie studenta z metodami analitycznymi koniecznymi dla oceny poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz przygotowanie do obsługi przyrządów analitycznych.
Treści programoweT-L-5Poznanie metod oznaczania stałych fizykochemicznych produktu (gęstość, lepkość, temperatura topnienia, temperatura wrzenia) i zastosowanie ich w praktyce.
T-L-4Poznanie i zastosowanie klasycznych metod wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej i jego oczyszczanie metodami fizycznymi (destylacja prosta, destylacja pod obniżonym ciśnieniem, krystalizacja, ekstrakcja, absorpcja, adsorpcja, chromatografia kolumnowa).
T-L-1Zapoznanie się z literaturą określająca stan wiedzy przedmiotowych badań, związanych z tematyką przyszłej pracy dyplomowej.
T-L-3Poznanie klasycznych metod analizy miareczkowej i instrumentalnej dla oceny poszczególnych etapów syntezy, włącznie z obsługą stosowanych urządzeń (chromatografia gazowa , cieczowa, techniki łączone i inne) i zastosowanie ich w praktyce laboratoryjnej do kontroli i oceny prowadzonych procesów oraz identyfikacji otrzymanych związków.
T-L-6Sporządzanie bilansów procesów i czynności jednostkowych syntezy, wyznaczanie wielkości technologicznych. Prezentacja graficzna wyników.
T-L-2Zapoznanie się z aparaturą badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doświadczeń i opanowanie go w sposób umożliwiający samodzielne prowadzenie eksperymentu zawierajacego komponent badań.
Metody nauczaniaM-2Bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
M-1Bieżąca kontrola poprawności wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
M-3Dyskusja merytoryczna ze studentem.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych i postępu w obsłudze przyrządów pomiarowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozróżnia ani nie charakteryzuje surowców, zjawisk, reakcji i operacji jednostkowych dotyczących badanego procesu i/lub produktu. Nie ma wiedzy odnośnie sposobu oceny procesu i/lub produktu. Nie potrafi przeprowadzić niezbędnych obliczeń ani sporządzić bilansu masowego. Nie potrafi nazwać metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu lub oceny produktu.
3,0Student rozróżnia, nazywa i częściowo charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma dostateczną wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i częściowo objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna podstawowe metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych.
3,5Student rozróżnia, nazywa i w większości charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma dostateczną wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady większości metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych.
4,0Student rozróżnia, nazywa i w większości charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma dużą wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady większości metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych i prezentowania wyników eksperymentów.
4,5Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma szeroką wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady większości metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych i prezentowania wyników eksperymentów.
5,0Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma szeroką wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady wszystkich metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych oraz narzędzia komputerowego wspomagania tych obliczeń i prezentowania wyników eksperymentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-06_U01Student potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment zawierający komponent badawczy. Potrafi obsługiwać zaawansowane technicznie przyrządy pomiarowe. Potrafi korzystać z programów komputerowych do opracowywania wyników eksperymentów, sporządzania bilansów i prezentacji graficznej wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z aparaturą badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doświadczeń.
C-3Zapoznanie studenta z klasycznymi metodami wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej oraz metodami oznaczania stałych fizykochemicznych wydzielonego i oczyszczonego produktu.
C-4Zapoznanie studenta z możliwościami stosowania programów komputerowych do sporządzania bilansów procesów, wyznaczanie wielkości technologicznych oraz prezentacji graficznej wyników.
C-2Zapoznanie studenta z metodami analitycznymi koniecznymi dla oceny poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz przygotowanie do obsługi przyrządów analitycznych.
Treści programoweT-L-5Poznanie metod oznaczania stałych fizykochemicznych produktu (gęstość, lepkość, temperatura topnienia, temperatura wrzenia) i zastosowanie ich w praktyce.
T-L-4Poznanie i zastosowanie klasycznych metod wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej i jego oczyszczanie metodami fizycznymi (destylacja prosta, destylacja pod obniżonym ciśnieniem, krystalizacja, ekstrakcja, absorpcja, adsorpcja, chromatografia kolumnowa).
T-L-3Poznanie klasycznych metod analizy miareczkowej i instrumentalnej dla oceny poszczególnych etapów syntezy, włącznie z obsługą stosowanych urządzeń (chromatografia gazowa , cieczowa, techniki łączone i inne) i zastosowanie ich w praktyce laboratoryjnej do kontroli i oceny prowadzonych procesów oraz identyfikacji otrzymanych związków.
T-L-6Sporządzanie bilansów procesów i czynności jednostkowych syntezy, wyznaczanie wielkości technologicznych. Prezentacja graficzna wyników.
T-L-2Zapoznanie się z aparaturą badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doświadczeń i opanowanie go w sposób umożliwiający samodzielne prowadzenie eksperymentu zawierajacego komponent badań.
Metody nauczaniaM-2Bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
M-1Bieżąca kontrola poprawności wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
M-3Dyskusja merytoryczna ze studentem.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności i kreatywności studenta.
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych i postępu w obsłudze przyrządów pomiarowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać prostego eksperymentu. Nie potrafi obsługiwać urządzeń analitycznych. Nie potrafi przeprowadzić analizy jakościowej i ilościowej otrzymanego produktu ani sporządzić bilans materiałowy.
3,0Student potrafi samodzielnie wykonać proste eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne. Przy pomocy prowadzącego potrafi określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu.
3,5Student potrafi samodzielnie wykonać proste eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu i wyznaczyć wielkości technologiczne: konwersję, wydajność i selektywności przemiany surowca do produktów głównych i ubocznych.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać proste eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne, określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu i wyznaczyć wielkości technologiczne: konwersję, wydajność i selektywności przemiany surowca do produktów głównych i ubocznych.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać złożone eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne, określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu i wyznaczyć wielkości technologiczne: konwersję, wydajność i selektywności przemiany surowca do produktów głównych i ubocznych.
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać złożone eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne, określić rodzaj otrzymanych produktów i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu i wyznaczyć wielkości technologiczne: konwersję, wydajność i selektywności przemiany surowca do produktów głównych i ubocznych oraz przedstawić je w sposób analityczny i graficzny.